105 branduri româneşti pentru 105 ani de la Marea Unire

01 Dec. 2023, 12:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Dec. 2023, 12:45 // Actual //  bani.md

Cele mai multe branduri româneşti sunt în „floarea vâstei“, fiind concepute şi lansate în ultimele trei decenii, mai exact în perioada în care România a început să facă primii paşi în capitalism. Există şi acele nume care au fost creionate în perioada comunistă, dar care apoi au reuşit să se adapteze şi să se îmbrace în haine moderne, asortate noii ere. Pe lângă toate acestea se remarcă şi mărci care au în spate secole de istorie şi care au fost gustate şi savurate de numeroase generaţii de consumatori locali. Acestea din urmă sunt puţine, le poţi număra pe degete, dar totuşi suficiente şi suficient de importante cât să conteze şi să pună o cărămidă la temelia mediului de business local, notează Ziarul Financiar.

Marca de bere Timişoreana a apărut în 1718, fiind cel mai vechi brand românesc de calibru identificat de ZF dintre cele care mai sunt astăzi pe piaţă. Aproape un secol mai târziu apare brandul Borsec, care continuă să scrie istorie şi astăzi pe piaţa apelor minerale. Tot în secolul al XIX-lea, cândva pe la jumătatea acestui veac, se înfiinţează Casa de Economii şi Consemnaţiuni – cunoscută apoi drept CEC şi mai recent drept CEC Bank.

Istoriile acestor branduri nu doar că încă se mai spun, dar în cele mai multe cazuri se traduc în vânzări/încasări anuale de zeci, chiar sute de milioane de euro.

Trecerea timpului, schimbarea comportamentului de consum, investiţiile insuficiente sau lipsa de viziune au dus totuşi la dispariţia unor mărci locale. Perioada comunistă este una în care multe branduri au „decedat“ ca urmare a politicii de naţionalizare duse de partid la jumătatea secolului al XX-lea. Nume precum Timişoreana, Borsec sau Dorna sunt excepţii.

Specialiştii în branding spun totodată că este dificil să le reînvii pe cele dispărute dat fiind că generaţiile care le-au cunoscut, gustat sau testat au dispărut.

Au existat însă şi mărci care au trecut testul comunismului, dar au pierdut lupta cu capitalismul, branduri care nu au reuşit să se „dezbrace“ de hainele vechi, demodate, pentru a-i atrage pe consumatorii tineri. Astfel, Aro (maşini de teren), Albalux (maşini de spălat) sau Cheia (săpun) sunt astăzi doar amintiri.

Legăturile cu trecutul au fost totuşi explorate de mai multe companii în campaniile de promovare, printre cele mai lucrative numărându-se puntea către originile comuniste fructificată de producătorul ciocolatei Rom, un brand fondat în anul 1964 şi care este astăzi în top pe segmentul batoanelor de ciocolată. Pentru brandurile mai tinere, în special pentru cele lansate în ultimele decenii, atragerea consumatorilor actuali, din generaţiile X, Y, Z nu a fost o problemă dat fiind că ele au fost gândite pornind de la obiceiurile şi profilul clienţilor şi al utilizatorilor actuali. În branding nu există de altfel reţete prestabilite, chiar şi cele iniţiale fiind adaptate continuu din mers.

Dacă pui vechea gardă a brandurilor româneşti faţă în faţă cu noua generaţie, ce rezultă este o poveste întinsă pe trei secole, o poveste care continuă să se scrie şi care va continua să o facă multă vreme de acum înainte.

În fiecare an, pe piaţa locală apar probabil câteva sute – dacă nu mii – de branduri româneşti noi. Dintre ele, unele au viaţă scurtă, în timp ce altele reuşesc să treacă pragul critic şi să rămână în piaţă. Puţine sunt cele care reuşesc să se impună pe segmentul lor şi să ajungă la vârf. Şi mai puţine sunt cele care ajung să îşi numere vârsta în decenii.

Realitatea Live

23 Oct. 2024, 17:08
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  bani.md
23 Oct. 2024, 17:08 // Bănci şi Finanţe //  bani.md
  • Acordul de finanțare în valoare de 10 milioane EUR (echivalentul în MDL) este pe o perioadă de șapte ani.
  • Victoriabank va sprijini antreprenorii care dezvoltă proiecte de eficiență energetică și energie regenerabilă.
  • Împrumutul oferit de GGF facilitează distribuirea capitalului băncii pentru noi investiții și tranziția către o economie mai verde.

Victoriabank, a treia cea mai mare bancă din Moldova, a semnat, în premieră, un acord cu Fondul Green for Growth (GGF) pentru a primi finanțare în valoare de 10 milioane EUR, echivalent în MDL. Acest împrumut este conform reglementărilor Basel III și va fi utilizat pentru a sprijini antreprenorii care investesc în soluții de eficiență energetică, energie regenerabilă și măsuri de reziliență climatică.

Finanțarea oferită de GGF va consolida poziția de capital a Victoriabank, creând astfel o capacitate de creditare care va fi folosită pentru a sprijini întreprinderile din Moldova. În acest fel, banca va susține investițiile în eficiență energetică și energie regenerabilă din țară. În cadrul acestui acord, Victoriabank se angajează să pună la dispoziția companiilor împrumuturi pentru implementarea proiectelor care vor avea scopul de a reduce consumul de energie, de a scădea emisiile de carbon și de a contribui la dezvoltarea durabilă a economiei.

Acești 10 milioane EUR ne vor permite să sprijinim antreprenorii locali să investească în proiecte verzi cu impact, promovând atât creșterea economică, cât și responsabilitatea față de mediu în Moldova. Acordul de finanțare cu Fondul Green for Growth reprezintă un moment semnificativ în strategia noastră de sustenabilitate la Victoriabank. Apreciem acest parteneriat inclusiv pentru că ne ajută și în misiunea noastră de a promova un viitor mai sustenabil pentru țară,” menționează Levon Khanikyan, CEO, Victoriabank.

Simon Gupta, președintele Consiliului de Administrație al GGF, prezent la ceremonia de semnare din Chișinău, a declarat la rândul lui: „Este minunat să fiu la Chișinău pentru întâlnirea cu conducerea Victoriabank, partener strategic al GGF. Prin această investiție atingem totodată pragul de 1 miliard EUR în portofoliul Fondului. Suntem încrezători că această nouă colaborare are un mare potențial de a accelera adoptarea soluțiilor eficiente din punct de vedere energetic și regenerabil, esențiale pentru independența energetică și viitorul sustenabil al Moldovei.”

Această colaborare cu Victoriabank reflectă angajamentul nostru de a stimula creșterea economică durabilă în Moldova prin intermediul finanțării verzi,” a afirmat Borislav Kostadinov, directorul Fondului GGF al Finance in Motion. „Prin intermediul serviciilor de consultanță gestionate de Finance in Motion, împuternicim instituțiile financiare locale precum Victoriabank să ofere afacerilor resursele necesare pentru a investi în soluții de eficiență energetică și energie regenerabilă. Împreună, promovăm o tranziție pe termen lung către un viitor mai verde și mai sustenabil pentru Moldova”, a mai adăugat el.

Informații de context

Despre Victoriabank:

Cu 35 de ani de experiență pe piața bancară din Moldova, Victoriabank este a treia cea mai mare bancă din țară, recunoscută pentru susținerea activă a mediului de afaceri, în special a întreprinderilor mici și mijlocii. Din 2018, face parte din cel mai mare grup financiar din România – Banca Transilvania. Victoriabank este activ implicată în sprijinirea dezvoltării afacerilor din țară, ajutând în special IMM-urile prin produse și servicii bancare concepute pentru a le face mai competitive și a le oferi noi oportunități de export. Ca lider în inovația bancară, compania asigură clienților acces la servicii 100% online. Cu o prezență extinsă la nivel național prin 68 de sucursale și peste 250 de ATM-uri, Victoriabank continuă să fie un partener de încredere pentru peste 310.000 de clienți, susținând în același timp creșterea și competitivitatea afacerilor din Moldova.

Despre GGF:

Fondul Green for Growth promovează eficiența energetică și energia regenerabilă în Europa de Sud-Est, Caucaz, Orientul Mijlociu și Africa de Nord. Prin oferirea refinanțării instituțiilor financiare locale, GGF ajută afacerile să acceseze soluții energetice durabile, contribuind la eficiența energetică și reducerea emisiilor de carbon. GGF a fost inițiat ca un parteneriat public-privat de Banca Europeană de Investiții și KfW Development Bank din Germania, beneficiind de suport financiar din partea Uniunii Europene, BMZ și altor investitori internaționali. Finance in Motion GmbH din Germania este consultant al GGF.

Despre Finance in Motion:

Finance in Motion este un manager global de active cu impact dedicat exclusiv dezvoltării durabile în piețele emergente și economiile în dezvoltare. Compania structurează, gestionează și consiliază fonduri de investiții cu impact care reunesc investitori publici și privați pentru a aborda schimbările climatice, a întări conservarea biodiversității, a promova utilizarea durabilă a resurselor naturale, a îmbunătăți condițiile de trai și a promova oportunitățile economice.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău