De ce Moldova nu a prevenit criza energetică? Sandu: Pentru că Gazprom nu-și îndeplinește obligațiile contractuale

14 Ian. 2025, 14:05
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 14:05 // Actual //  Ursu Victor

Președintele Maia Sandu a explicat cauzele crizei energetice, subliniind responsabilitatea companiei Gazprom. „Există un contract încheiat în 2021, valabil până în 2026, care stipulează clar obligațiile fiecărei părți. Gazprom a încetat unilateral să își respecte angajamentele, iar Guvernul analizează posibilitatea de a trage compania la răspundere pentru acest fapt”, a declarat șefa statului.

Ea a precizat că actuala criză nu este rezultatul acțiunilor Guvernului sau ale administrației prezidențiale:
„Eu nu am semnat un acord cu Gazprom, nu m-am obligat să furnizez gaze naturale; Gazprom a făcut-o. În schimb, eu și echipa mea am întreprins toate acțiunile necesare pentru a asigura surse alternative de energie. Malul drept nu trece prin această criză energetică, iar eforturile noastre pentru stabilitatea energetică a țării continuă.”

Referindu-se la situația din regiunea transnistreană, Maia Sandu a declarat că dificultățile sunt cauzate tot de neîndeplinirea obligațiilor de către Gazprom:
„Întrebarea de ce Republica Moldova nu a reușit să prevină criza energetică din regiunea stângă a Nistrului are un răspuns clar: Gazprom nu-și îndeplinește obligațiile contractuale.”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Ian. 2025, 17:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 17:57 // Actual //  Ursu Victor

Compania aeriană HiSky s-a clasat pe primul loc în topul întârzierilor la aterizare, cu peste 50% dintre zboruri operate cu întârziere, în timp ce Wizz Air a înregistrat cea mai slabă punctualitate la decolare, cu 70% dintre zboruri întârziate. Datele provin dintr-o analiză realizată de IPRE pentru perioada ianuarie-decembrie 2024.

Printre companiile aeriene cu o punctualitate scăzută la decolare se numără și Pegasus, Turkish Airlines, LOT și Austrian Airlines, unde ponderea zborurilor operate cu întârziere a variat între 50% și 60%.

În perioada analizată, au fost monitorizate aproximativ 15.000 de zboruri operate pe Aeroportul Internațional Chișinău. Performanțele arată că:

  • 65,3% dintre zboruri au aterizat la timp.
  • 58,4% dintre zboruri au decolat la timp.

Cea mai bună performanță s-a înregistrat în luna martie, când aproape 78% dintre zboruri au fost punctuale, atât la aterizare, cât și la decolare. În schimb, luna iulie a adus cele mai multe întârzieri, cu doar 45,8% dintre zboruri aterizând la timp și 38,5% decolând punctual.

Destinațiile cele mai populare în 2024 au fost Istanbul (12,7%), Antalya (12,0%), București (8,4%), Londra (7,0%), Varșovia (5,3%), Sharm El-Sheikh (5,2%), Tel Aviv (4,4%) și Viena (4,0%).

În ceea ce privește operatorii aerieni:

  • Fly One a realizat 31% dintre zborurile de pe Aeroportul Internațional Chișinău.
  • HiSky a efectuat 20% dintre zboruri.
  • Turkish Airlines (10%), Wizz Air (7%) și TAROM (6%) completează topul.

Wizz Air a înregistrat o creștere semnificativă a zborurilor operate în luna decembrie 2024, ajungând la o cotă de 17%, ceea ce indică o competiție intensificată pentru anul 2025.

La aterizare, cele mai punctuale companii au fost:

  • Turkish Airlines (78,9%),
  • TAROM (76,7%),
  • LOT Polish Airlines (74,5%).

La decolare, topul punctualității a fost dominat de:

  • TAROM (69,2%),
  • HiSky (63,6%),
  • Fly One (62,5%).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală