Problema densității autoturismelor în Chișinău a devenit o provocare majoră, potrivit economistului Veaceslav Ioniță. Într-o analiză recentă, acesta a evidențiat faptul că autoturismele ocupă deja 25,8% din suprafața urbană destinată transportului, comparativ cu 18,3% în 2015. Practic, o pătrime din spațiul stradal este acoperit de mașini, blocând circulația normală.
„Din trei benzi de circulație, două sunt transformate spontan în parcări”, notează Ioniță, subliniind că Chișinăul este un exemplu clasic de oraș sufocat de un număr necontrolat de autoturisme. Spre comparație, în municipii mai mici, precum Comrat sau Hâncești, autoturismele ocupă doar 1% din spațiul urban destinat transportului.
Pentru a aborda această problemă, Ioniță propune introducerea unei taxe de parcare, măsură care ar putea genera între 100 și 200 milioane lei anual. Fondurile ar putea fi utilizate pentru subvenționarea transportului public, încurajând astfel utilizarea acestuia în detrimentul autoturismelor.
Un exemplu de succes este Tokyo, unde 93% din deplasări sunt realizate cu transportul public, iar numărul de mașini pe cap de locuitor este cu 35% mai mic decât în Chișinău. În capitala Japoniei, parcările stradale sunt inexistente, iar traficul rutier este fluid.
„Este timpul să luăm măsuri concrete pentru a elibera Chișinăul de sufocarea cauzată de autoturisme”, concluzionează Veaceslav Ioniță, avertizând asupra riscului ca orașul să devină complet imobil în lipsa unor soluții urgente.