Tarifele comerciale impuse de președintelee american Donald Trump, menite să stimuleze producția internă, au început să afecteze grav industria ciocolatei din Statele Unite, în loc să o ajute. Potrivit unei anchete Reuters, bazată pe interviuri cu reprezentanți ai industriei, analiști și comercianți, costurile crescute pentru importul de cacao – un ingredient esențial ce nu poate fi cultivat în SUA – pun în dificultate producătorii americani în fața concurenței din Canada și Mexic, care beneficiază de condiții comerciale mai favorabile în baza pactului USMCA, scrie Reuters.
În timp ce companiile canadiene și mexicane pot exporta în continuare ciocolată în SUA fără taxe vamale, indiferent de originea boabelor de cacao, producătorii americani trebuie să plătească tarife între 10% și 25% pentru materia primă, cu riscul ca acestea să ajungă la 35% începând cu 1 august. Canada, în plus, nu percepe taxe pe importurile de cacao brută sau semifinită, iar Mexicul produce propria cacao – factori care reduc semnificativ costurile de producție pentru fabricile din aceste țări.
Gigantul american Hershey, care fabrică în principal pe teritoriul SUA, dar are și unități în Canada și Mexic, estimează că ar putea suporta costuri tarifare suplimentare de 100 milioane de dolari în a doua jumătate a anului, dacă măsurile actuale rămân în vigoare. Companiile mici resimt și mai acut impactul. De exemplu, Taza Chocolate, o firmă din Massachusetts care lucrează exclusiv cu cacao importată, a fost nevoită să plătească peste 24.000 de dolari în taxe pentru un singur container de cacao din Haiti și se pregătește să achite peste 30.000 de dolari pentru o livrare similară din Republica Dominicană.
Fondatorul Taza, Alex Whitmore, a declarat că aceste tarife „anulează complet marja de profit” și a analizat ideea mutării producției în Canada, dar a renunțat din cauza incertitudinii și costurilor mari. „Mulți dintre noi, antreprenorii, suntem practic înghețați și așteptăm să treacă această perioadă”, a spus el.
În paralel, datele vamale arată că exporturile de ciocolată din Canada către SUA au crescut cu 10% în volum în primele cinci luni ale anului, semn că fabricile canadiene profită de contextul tarifar. Printre companiile care beneficiază se numără producători contractuali din Canada și Mexic, dar și multinaționale precum Barry Callebaut, care are aproape jumătate din unitățile sale nord-americane în afara SUA.
Toate acestea se petrec într-un moment sensibil pentru piața americană, în care prețurile la cacao s-au triplat în ultimul an din cauza condițiilor meteo extreme și a bolilor din Coasta de Fildeș și Ghana. Producătorii americani se văd astfel obligați să transfere costurile asupra consumatorilor. Hershey a majorat recent prețurile pentru produse precum Reese’s, în timp ce Taza a crescut prețurile de retail la ciocolată de la 5,99 la 6,99 dolari.
În ciuda presiunilor, Hershey a declarat că majorările de preț nu sunt legate direct de tarife, însă recunoaște că a inițiat discuții cu guvernul SUA pentru a obține o scutire de taxe pentru cacao. Între timp, Mars a anunțat investiții de 2 miliarde de dolari în producția locală, iar Lindt urmează să decidă dacă își va schimba structura de aprovizionare după 1 august.
Pe fondul acestor realinieri comerciale, companiile mexicane raportează o creștere a cererii din partea firmelor americane interesate să producă peste graniță, potrivit directorului Asociației Mexicane a Producătorilor de Ciocolată și Dulciuri, Paolo Quadrini. El afirmă că tarifele „creează oportunități reale” pentru industria din Mexic.
În acest context tensionat, Trump își menține linia „America First”, în timp ce realitatea arată că protecționismul tarifar riscă să sugrume chiar industria pe care ar trebui să o protejeze.