Țara care redevine o forţă militară în Europa. Aprobă un contract de 10 miliarde de euro cu SUA pentru avioane F-35

15 Dec. 2022, 05:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Dec. 2022, 05:00 // Actual //  bani.md

Germania a primit undă verde pentru a cumpăra avioane de luptă F-35 produse de gigantul american Lockheed Martin, în cadrul unor proiecte de achiziţii militare în valoare de 13 miliarde de euro, a declarat miercuri ministrul apărării, Christine Lambrecht.

Comisia pentru buget a parlamentului german a aprobat cheltuielile, inclusiv 10 miliarde de euro pentru avioanele F-35, precum şi fonduri pentru achiziţionarea de radiouri digitale criptate şi puşti de asalt, informează agenţia Reuters.

Aceste proiecte sunt printre primele care vor beneficia de bani dintr-un fond special de 100 de miliarde de euro pe care cancelarul Olaf Scholz l-a anunţat într-o schimbare majoră de politică la câteva zile după invazia Rusiei în Ucraina în februarie.

Banii sunt meniţi să readucă la standarde NATO armele şi echipamentele armatei germane după decenii de uzură care au urmat sfârşitului Războiului Rece.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!

Despre fondul de 100 de miliarde de euro pentru forţele armate, Lambrecht a declarat: „Probabil că nu va fi suficient pentru a acoperi lacunele apărute în ultimii ani, deoarece am neglijat achiziţiile”.

Germania intenţionează să cumpere în total 35 de avioane de luptă invizibile F-35, inclusiv rachete şi alte arme şi echipamente, primele opt avioane urmând să fie livrate în 2026.

Avionul american va înlocui învechitul Tornado, singurul avion german capabil să transporte bombe nucleare americane, care sunt stocate în Germania pentru a fi folosite în caz de conflict. Forţele aeriene germane zboară cu Tornado încă din anii 1980, iar Berlinul plănuieşte să îl elimine treptat între 2025 şi 2030.

Decizia Berlinului de a cumpăra avioanele F-35, care a fost anunţată în martie, dar care avea nevoie de aprobarea finală a parlamentului, a supărat Franţa. Parisul se teme că acordul ar putea submina dezvoltarea unui avion de vânătoare comun franco-german care ar trebui să fie gata în anii 2040.

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 10:30
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 10:30 // Actual //  Ursu Victor

După ani de întârzieri și zeci de kilometri de drum nefinalizat, șeful Administrației de Stat a Drumurilor (ASD), Sergiu Bejan, anunță reluarea lucrărilor pe șantierul unuia dintre cele mai importante trasee rutiere din Republica Moldova – un proiect început în 2020 și care trebuia finalizat în februarie 2022.

„Până astăzi, acest sector de drum nu este dat în exploatare. A fost un proiect sofisticat, de 85 km, care trece prin mai multe localități strategice, iar traseul este unul vital pentru întreaga rețea rutieră”, a declarat Bejan, într-o conferință de presă.

Proiectul, finanțat cu sprijinul Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), a fost afectat de o serie de evenimente externe, inclusiv pandemia COVID-19 și războiul din Ucraina, care au dus la schimbarea furnizorilor de materiale de construcție, în special bitum și oțel, din piețele din Ucraina, Rusia și Belarus către cele europene.

Bejan a explicat că întreruperea contractului și relansarea licitațiilor ar fi însemnat o întârziere de cel puțin 2 ani, din cauza procedurilor impuse de finanțatorii internaționali și a necesității de reproiectare și actualizare a rețetelor tehnologice. În plus, lucrările deja executate s-ar fi degradat în lipsa unei continuități.

„Cu efortul Guvernului și al Ministerului Infrastructurii, am reușit să readucem antreprenorul pe șantier. Lucrările sunt executate în proporție de 60%, iar din iunie 2025, vor fi reluate lucrările pe 7 tronsoane simultan. Estimăm că stratul de uzură va fi gata până la sfârșitul anului, urmând ca lucrările de amenajare să fie finalizate în 2026”, a mai spus Bejan.

Drumul de 83 de kilometri trebuia finalizat acum trei ani, însă progresul lucrărilor avansează lent. Valoarea contractului pentru acest proiect se ridică la peste 56 de milioane de euro, finanțare acordată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

În trecut, segmentul Hîncești-Cantemir a fost adjudecat de compania italiană Serenissima Costruzioni S.P.A., însă aceasta nu a reușit să înceapă lucrările, intrând în insolvență. Proiectul a fost reluat ulterior de compania OZKA, care are o experiență de peste 25 de ani în domeniu și 350 de angajați, însă progresul lucrărilor este criticat pentru ritmul lent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO