Scăderi spectaculoase ale prețurilor la gazele naturale. De ce Rusia nu va avea noroc nici în această iarnă

19 Mai 2023, 05:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Mai 2023, 05:20 // Actual //  bani.md

Prețul gazelor naturale din Europa a continuat să scadă, atingând joi un nou minim al ultimilor aproape doi ani, în condițiile în care nivelurile confortabile de depozitare din Europa și temperaturile în creștere au redus cererea, potrivit AFP.

Contractul futures olandez TTF, considerat de referință în Europa, se tranzacționa joi în jurul valorii de 30,09 euro pe megawatt oră (MWh) în jurul orei 16:00 GMT, la scurt timp după ce a atins 29,69 euro pe MWh, un preț care nu a mai fost înregistrat din iunie 2021.

De asemenea, gazul britanic a atins joi cel mai mic preț din iunie 2021, în scădere cu peste 63% de la începutul anului. În SUA, prețul gazelor a scăzut cu peste 43% de la începutul anului 2023.

„Combinația dintre o iarnă blândă, exporturile record de GNL din SUA și cererea moderată din sectoarele rezidențial și industrial a împins în jos prețurile europene la gaze”, a declarat pentru AFP Biraj Borkhataria, analist la RBC Capital Markets.

Refacerea stocurilor pentru iarnă și speranțele deșarte ale Rusiei

„Încălzirea globală reduce cererea de gaze pentru încălzire”, a declarat într-o notă Bjarne Schieldrop, analist la Seb.

Nivelurile de stocare în Europa sunt chiar „aproape de niveluri record pentru această perioadă a anului”, a spus Schieldrop.

Prin urmare, Europa este pe drumul cel bun pentru a-și reface stocurile înainte de iarna viitoare. Rusia anunțase din nou că Occidentului îi va fi mai greu în iarna care va veni și va îngheța.

Scăderea prețurilor la energie (gaze, dar și petrol, în scădere cu peste 10% de la începutul anului pentru Brent) contribuise la scăderea ratei anuale a inflației în zona euro din noiembrie până în martie, dar aceasta a început să crească din nou ușor, până la 7% în aprilie.

În pofida scăderii prețurilor, „inflația europeană se dovedește dificil de controlat”, a subliniat Edward Moya de la Oanda, intervievat de AFP.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO