Am urmărit atent mesajele transmise de câțiva transportatori care în perioada lui Plahotniuc și-au subjugat transportul rutier prin frauda la obținerea autorizațiilor și modificări de legislație care să le convină. Pe lângă multe minciuni și acuzații aiurea nu am auzit nimic despre modul în care ei vor să schimbe situația spre bine din transportul rutier de pasageri, a reacționat ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu la protestul din fața Guvernului al transportatorilor, care s-au arătat nemulțumiți de nou noul Cod al Transportatorilor.
Spînu a evidențiat că în prezent sunt rute insuficiente în localitățile unde oamenii, primarii le solicită, microbuze și autobuse vechi care supun riscului viața și sănătatea pasagerilor și lipsă de evidență contabilă, evaziune fiscală – oamenii nu primesc bilete pentru călătoriile în transportul rutier.
Ministrul s-a arătat deranjat de propunerea transportatorilor, „să rămână totul pe vechi. Ei vor să ceara bani zilnic de la șoferi pentru că le dau acea hârtie/autorizație să circule. Ei vor să nu investească în transport mai modern. Ei vor să nu respecte graficul de executare a rutelor pentru care au autorizație. Ei vor să nu ofere bilete pasagerilor. Ei vor să nu permită deschiderea de rute noi, chiar și acolo unde se solicită de către oameni și administrația publică locală”.
„Să fie clar, așa nu va merge. Vom promova modificările la cod transportului rutier pentru că aceste modificări vor asigura oamenii cu transport mai calitativ, mai modern. Vreau să reamintesc doar câteva modificări importante: Eliminăm limitările de oră atât la nivel de transport internațional, și reducem intervalul până la 15 min pentru cursele la nivel național. Până acum era practic imposibil ca un nou operator de transport să înceapă să presteze astfel de servicii”, a mai precizat Spînu.
Ministrul a spus că prin noul Cod al Transportatorilor se urmărește ajutorarea primăriilor și a primarilor ca să ofere transport locuitorilor. APL-urile vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei noi curse regulate. Este esențial ca APL-urile să aibă un rol activ în procesul decizional deoarece sunt cele care dețin informațiile actualizate despre fluxul de locuitori și știu cel mai bine necesitățile oamenilor. Reducem birocrația. Operatorii de transport rutier pot spune ”adio” foii de parcurs, aceasta fiind exclusă din lista documentelor de strictă evidență. Și pentru a reduce și mai mult din birocrație, vor fi excluse din Lista documentelor necesare la bord, un șir de acte care există deja în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto (informația privind inspecția tehnică, certificate de competență profesională
„Fiscalizăm și digitalizăm transportul rutier: e-bilet, e-gps și e-routing. Impunem fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie, biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic. Ne vom asigura că acest lucru se se întâmple până la sfârșitul anului 2024. Eliminăm contradicțiile existente referitoare la termenul și modalitatea de eliberare a autorizațiilor. După expirarea termenului de autorizație care durează 8 ani, operatorii de transport auto vor putea să mai activeze încă 4 ani – dacă întrunesc criteriile prestabilite care vor fi reglementate de Guvern”, a conchis Spînu.
Mai mulți transportatori au protestat, în dimineața zilei de astăzi, în fața Guvernului manifestându-și nemulțumirea față de noul Cod al Transporturilor care potrivit lor le-ar face activitatea mai dificilă.