Într-un demers amplu de reformă în domeniul transportului rutier, autoritățile anunță eliminarea limitărilor de oră la nivel internațional și reducerea intervalului de plecare pentru cursele naționale la doar 15 minute. Această schimbare marcantă este menită să faciliteze intrarea pe piață a noi operatori de transport și să ofere o flexibilitate sporită în oferirea serviciilor de călătorie.
Președintele Comisiei economie buget și finanțe, Radu Marian, susține că aceste modificări vor permite primăriilor și primarilor să joace un rol activ în furnizarea de servicii de transport local. Astfel, autoritățile locale vor avea posibilitatea de a iniția deschiderea și modificarea curselor regulate în funcție de nevoile comunității, având informații actualizate despre fluxul de locuitori.
Printre alte măsuri anunțate se numără eliminarea foii de parcurs și a unor documente necesare la bord, precum informația privind inspecția tehnică și certificatele de competență profesională, pentru a reduce birocrația și a eficientiza procesele administrative.
O altă inițiativă importantă este fiscalizarea și digitalizarea transportului rutier. Până la sfârșitul anului 2024, se va impune fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie, care va fi emis sub forma bonurilor fiscale sau a documentelor electronice. Această măsură are scopul de a spori transparența și de a combate practicile ilegale.
În ceea ce privește eliberarea autorizațiilor, se propune un termen inițial de 8 ani, după care operatorii de transport auto vor putea să activeze încă 4 ani, dacă îndeplinesc criteriile stabilite de Guvern. Această abordare are ca scop să echilibreze piața și să încurajeze o competiție sănătoasă.
Cu toate aceste reforme, oficialii recunosc posibile opoziții din partea unor transportatori care își doresc menținerea pozițiilor dominante pe piață. Cu toate acestea, autoritățile subliniază că obiectivul principal este apărarea interesului public și promovarea unui mediu concurențial echitabil.