Mutarea din umbră a lui Putin: Un port din Mediterană a devenit peste noapte rețeaua secretă a Rusiei

20 Dec. 2023, 06:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
20 Dec. 2023, 06:16 // Actual //  Lupu Eduard

După începerea invaziei ordonate de Vladimir Putin în Ucraina acum peste 660 de zile, Occidentul a impus mai multe sancțiuni economice împotriva Moscovei pentru a-i scădea capacitatea de luptă. Dar, mutarea din umbră a președintelui rus a trasat lanțuri de aprovizionare ascunse, iar portul Tanger-Med din Maroc a devenit peste noapte o rețea secretă a Rusiei.

Pe aici, Kremlinul a dus o flotă comercială care a transportat componente electronice critice din Occident, necesare industriei de Apărare. Rusia a folosit fel de fel de metode pentru a evita sancțiunile Vestului și a cumpărat produse și echipamente americane și europene, cu ajutorul Serviciului Federal de Securitate (FSB), potrivit The New York Times.

Folosind site-uri specializate de comerț electronic, soluții secrete de transport maritim și o constelație de intermediari, Rusia a obținut componentele tehnologice de care are nevoie pentru a-și menține economia și războiul în Ucraina.

În timp ce Cisco, un furnizor de tehnologie din SUA, a oprit vânzările către Rusia pe 3 martie 2022, inginerii firmei rusești Convex au obținut cu ușurință echipamentul Cisco de care aveau nevoie printr-un site de comerț electronic rusesc obscur numit Nag, care a ocolit restricțiile comerciale internaționale cumpărând echipamente americane printr-o rețea de furnizori din China.

În cele 22 de luni de la începutul războiului din Ucraina, Rusia a continuat în mare parte să obțină tehnologia de care are nevoie pentru a-și menține economia în funcțiune. După ce restricțiile la export și interdicțiile corporative au dus inițial la întreruperi comerciale, furnizorii ruși au găsit lacune și au oferit soluții.

Autoritățile și companiile ruse s-au unit pentru a profita de fisurile în răspunsul global. Aceștia au accesat rețele de intermediari, inclusiv intermediari din China, și și-au deghizat activitatea prin intermediul unor companii-fantomă.

De asemenea, s-au adresat țărilor care și-au stabilit poziții neutre în conflict, cum ar fi Maroc și Turcia, și și-au folosit porturile pentru a primi mărfuri de la centrele globale de producție tehnologică, care sunt apoi plasate pe alte nave care se îndreaptă spre Rusia, un proces cunoscut sub numele de transbordare.

În Tanger nimeni nu știe ce transportă Rusia
În Maroc, biroul comercial al Rusiei, care se ocupă de interesele economice ale țării în străinătate, a ajutat, de asemenea, companiile rusești să-și recapete amploarea.

„Suntem în contact constant cu directorul general” al portului de stat Tanger Med din Maroc, a scris un oficial rus într-un e-mail din aprilie 2022. „În cazul în care navele intră sub pavilion rusesc, nu vor fi probleme de întreținere.”

O purtătoare de cuvânt a portului Tanger Med, din strâmtoarea Gibraltar, a declarat că portul a închiriat spațiu companiilor de transport maritim și ”nu are informații sau responsabilitate” cu privire la navele care se deplasează prin complex.

Portul, care se ocupă de peste opt milioane de containere anual care se conectează la 180 de porturi internaționale, „nu știa” că mărfurile expediate fac escală în porturile rusești înainte sau după ce se află la Tanger Med, sau că întreținerea navelor rusești este efectuată, a adăugat ea.

Până în noiembrie 2022, oficialii ruși comerciali din Maroc se lăudau că „sprijinul lor direct” a transformat țara africană într-un centru de transbordare a electronicelor. Mărfurile din Taiwan, China și alte centre de producție au fost descărcate la Tanger Med și apoi plasate pe alte nave care se îndreptau spre Rusia.

„Având în vedere natura pe termen lung a cooperării cu partenerul marocan, volumul livărilor s-ar putea ridica la aproximativ 10 milioane de dolari pe an”, au spus oficiali din comerț.

O analiză a ofertelor ProSoft din Rusia a găsit aproape 300 de produse de vânzare care conțin cipuri Intel, precum și componente produse de Nvidia și un cip AI de computer optimizat proiectat de Google. Deși nu este clar cum au fost utilizate în cele din urmă importurile, cipurile americane au fost găsite pe rachete și drone rusești, potrivit experților în arme.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

19 Mai 2024, 10:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
19 Mai 2024, 10:38 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Tim Cook, şeful Apple după Steve Jobs, se gândeşte deja la viitor şi la cine ar putea să conducă după retragerea sa. Sub conducerea sa, Apple a ajuns la o capitalizare de piaţă de 3.000 de miliarde de dolari, iar până în 2025, ar putea ajunge la 4.000 de miliarde, scrie Business Insider.

În ciuda rezultatelor extraordinare, Tim Cook nu se va afla la cârmă pentru totdeauna, de aceea CEO-ul în vârstă de 63 de ani face planuri pentru predarea ştafetei. Într-un podcast cu celebra cântereaţă albaneză Dua Lipa, Cook a spus că speră ca succesorul să „vină din interiorul Apple”.

Deşi Cook mai are de stat încă trei ani la conducerea companiei, pariurile privind următorul CEO deja au început.

Primul candidat la tron este John Williams. Potrivit Bloomberg, Williams a fost considerat în general drept succesorul logic al lui Cook încă din 2019, când a preluat studioul de design al Apple după plecarea directorului de design Jony Ive în 2019.

Williams a supravegheat dezvoltarea Apple Watch şi acum gestionează operaţiunile Apple la nivel mondial. Executivul a anunţat recent că firma renunţă la un proiect de un deceniu de a fabrica o maşină electrică Apple.

Cu toate acestea, există voci în companie care spun că Williams, în vârstă de 61 de ani, s-ar putea să nu fie un lider pe termen lung din cauza vârstei.

Un alt potential CEO al Apple ar putea fi John Ternus, cu o carieră de peste 20 de ani în companie, care este favorit pentru poziţie şi care conduce divizia de Hardware Engineering.

„Are o mulţime de abilităţi de management la fel ca şi Tim Cook.”.a scris într-un e-mail o persoană familiarizată cu problema conducerii.

Cu toate acestea, vârsta pare a fi o problemă şi pentru Ternus, fiind considerat la 49 de ani prea tânăr pentru conducere.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău