Big Mac devine Big Tech. Tehnologia aduce miliarde pentru McDonald’s, dar poate și să “îngenuncheze” compania

17 Mart. 2024, 10:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
17 Mart. 2024, 10:35 // Bani și Afaceri //  bani.md

Când McDonald’s şi-a început afacerile în anii 1940, lucrătorii săi stăteau la ghişeele fizice, burgerii şi cartofii prăjiţi erau listaţi în meniurile de hârtie, iar clienţii plăteau cash la casieriile umane. Astăzi, tehnologia este inclusă atât de mult în fiecare aspect al afacerii McDonald’s, încât ar fi doar o uşoară exagerare să o numim o companie de tehnologie care se întâmplă să vândă burgeri, relatează Reuters.

Aplicaţia mobilă McDonald’s, chioşcurile sale fără oameni pentru preluarea comenzilor, meniurile sale digitizate care se schimbă în funcţie de tendinţe, vreme şi multe altele şi chiar şi AI generativă, toate acestea împreună permit companiei să obţină vânzări suplimentare şi economii în valoare de miliarde de dolari pentru companie, care are 40.000 de restaurante în aproximativ 100 de ţări.

Cu toate acestea, aceeaşi tehnologie poate aduce McDonald’s în genunchi. Vineri, întreruperile sistemului au afectat restaurantele McDonald’s pe unele dintre cele mai mari pieţe ale sale la nivel global, inclusiv Japonia, Australia şi Regatul Unit, forţând multe restaurante să încaseze temporar doar numerar sau să se închidă complet.

McDonald’s nu a dezvăluit cât de răspândite au fost întreruperile, dar vineri după-amiază, la 12 ore după ce au fost raportate pentru prima dată întreruperile, o franciză din San Antonio, Texas, nu a acceptat comenzi în aplicaţia sa şi nu a putut accepta numerar.

McDonald’s a declarat într-un comunicat că întreruperea a fost cauzată de un furnizor terţ nenumit, în timpul unei ”modificări de configurare”.

Solicitat pentru comentarii, McDonald’s s-a referit la această declaraţie.

McDonald’s Japonia şi-a cerut scuze, sâmbătă, pentru inconvenient, spunând că toate restaurantele şi serviciul său de livrare funcţionează normal.

Gigantul de fast-food a semnalat că aşa ceva s-ar putea întâmpla, cel puţin pe Wall Street.

”Ne bazăm din ce în ce mai mult pe sistemele tehnologice. Orice defecţiune sau întrerupere a acestor sisteme ar putea afecta semnificativ operaţiunile noastre sau ale francizaţilor noştri sau experienţele şi percepţiilor clienţilor noştri”, au scris avocaţii companiei în declaraţia anuală a companiei la Comisia pentru bursă şi valori mobiliare, din 22 februarie. Â

Declaraţia avertizează chiar şi în privinţa AI, afirmând că ”instrumentele de inteligenţă artificială pe care le încorporăm în anumite aspecte ale operaţiunilor restaurantului nostru ar putea să nu genereze eficienţa dorită şi ar putea afecta rezultatele noastre de afaceri”.

Cu toate acestea, este puţin probabil ca întreruperea generală de vineri să scoată McDonald’s din strategia sa pe termen lung de a-şi adânci dependenţa de tehnologie.

McDonald’s vrea ca mai mulţi clienţi să comande prin căi digitale, cum ar fi aplicaţia şi chioşcurile sale, care în 2022 reprezentau deja o treime din vânzările sale pe pieţele de top.

În decembrie, McDonald’s a anunţat un parteneriat cu Google pentru a muta sistemele computerizate ale restaurantelor în cloud, unde scara globală a datelor va permite sistemului AI generativ al McDonald’s ”să înţeleagă mai bine cea mai largă gamă de modele şi nuanţe”, rezultând ceea ce spunea McDonald’s la acea vreme că ar fi ”mâncare mai fierbinte, mai proaspătă”.

AI generativă alimentează deja o mare parte din operaţiunile restaurantului şi propuneri personalizate realizate din profilurile interne ale clienţilor.

Adoptarea tehnologiei nu se întâmplă doar la McDonald’s. Tehnologia este strategia a aproape tuturor lanţurilor de fast-food majore.

Starbucks şi-a anunţat în 2019 propria platformă internă de inteligenţă artificială, numită ”Deep Brew”, despre care CEO-ul de atunci, Kevin Johnson, spunea că va alimenta din ce în ce mai mult ofertele personalizate, personalul magazinului şi gestionarea stocurilor.

”În următorii 10 ani, vrem să fim la fel de buni la AI ca giganţii tehnologiei”, a spus Johnson la o conferinţă de retail în 2020, potrivit Retail Dive, o publicaţie comercială.

În 2022, Starbucks a angajat un fost director al McDonald’s pentru a supraveghea utilizarea tehnologiei.

Riscurile rezultate din această nouă tehnologie nu vin doar din întreruperile sistemului.

Wendy’s a primit o reacţie publică după ce CEO-ul său a declarat în timpul unui apel pentru venituri, la mijlocul lunii februarie, că lanţul va folosi în curând ”preţuri dinamice” pe semnele sale digitale – încă o tehnologie care nu ar fi fost posibilă înainte de era informaţiei.

Lanţul de restaurante a clarificat ulterior că nu intenţionează să folosească semne digitale pentru a implementa ”preţuri de creştere”, care i-ar putea permite să perceapă preţuri mai mari în perioadele aglomerate. Mai degrabă, a spus Wendy’s, remarcile CEO-ului său se refereau la planul său de a oferi reduceri clienţilor în perioadele lente ale zilei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Feb. 2025, 16:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Feb. 2025, 16:24 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Compania Aquatir, parte a holdingului Sheriff, deținut de oligarhul transnistrean Victor Gușan, a exportat în perioada 2022-2024 un total de 1.210 kilograme de caviar către Uniunea Europeană. La un preț mediu de 1.000 de dolari per kilogram, veniturile generate de această afacere se ridică la aproximativ 1,2 milioane de dolari.

Aquatir este singura companie din Republica Moldova care deține certificare pentru exportul de caviar în UE, făcând din această activitate una dintre cele mai profitabile din cadrul imperiului Sheriff, notează TVR Moldova.

Exporturile au crescut constant în ultimii trei ani:

  • 2022: 218 kilograme
  • 2023: 381 kilograme
  • 2024: 611 kilograme

În ciuda succesului financiar, autoritățile vamale moldovenești au refuzat să dezvăluie detalii despre valoarea exactă a exporturilor din ultimii cinci ani, confirmând doar că un singur agent economic din stânga Nistrului a exportat caviar în UE între 2019 și 2024.

Aquatir a fost fondată în 2005, cu sprijinul specialistului german în sturioni Dietmar Firzlaff, care a pus bazele unui complex avansat pentru creșterea și reproducerea peștelui. În 2009, compania a început vânzările de caviar, iar până în 2013 ajunsese să producă o tonă anual.

Complexul Aquatir, situat în Tiraspol, se întinde pe o suprafață de șapte hectare, incluzând hale pentru reciclarea apei, bazine cu capacități de 30–100 de tone și laboratoare moderne. Capacitatea maximă de producție anuală este de cinci tone de caviar și 50 de tone de carne de sturion.

Caviarul produs la Tiraspol este exportat în toată lumea, fiind deosebit de apreciat pe piața europeană. În Germania, distribuția este gestionată de firma Aquatir GmbH, deschisă în 2014 și condusă de cetățeanul moldovean Serghei Lainer.

Holdingul Sheriff, cel mai mare jucător economic din regiunea separatistă transnistreană, include companii din diverse domenii: comerț, producție de alcool, telecomunicații, energie, bănci și criptomonede. Veniturile generate de Sheriff depășesc bugetul regiunii, consolidând astfel influența lui Victor Gușan.

În ciuda succesului economic, multe dintre activitățile holdingului sunt criticate pentru opacitate și legături cu surse de finanțare dubioase, inclusiv cu regimul de la Tiraspol.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală