Afacere cu vinuri: Cum a reușit un antreprenor să dezvolte un business de succes în viticultură

04 Oct. 2021, 14:14
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  bani.md
04 Oct. 2021, 14:14 // Oameni şi Idei //  bani.md

Arcadie Foșnea, un vinificator pasionat a reușit în satul său de baștină, Mircești, Ungheni să-și facă o cramă cu același nume, să dezvolte turismul vinicol, dar și să își ducă vinurile în țara soarelui răsare.

Ideea de a crea propria vinărie a apărut în timp ce studiam în Germania în anii 1997-1998. Am cunoscut domeniul, prin prisma întreprinderilor mici, cultura viței de vie și a vinificației germane. Am lucrat în vinăriile de acolo or,  s-a născut ideea și visul de a crea ceva similar în Republica Moldova”, a explicat Arcadie Foșnea pentru AIPA.

După experiența din Germania și la o companie vinicolă din Republica Moldova, în anul 2009 a hotărât să-și înființeze o podgorie. Tot în acel an a achiziționat vechiul conac boieresc, care după cel de-al doilea război mondial a fost naționalizat și folosit de stat în diverse scopuri. În perioada sovietică, aici a fost amplasată Cârmuirea sovhozului, mai târziu grădinița de copii pe care am frecventat-o și el în copilărie. Până la privatizare, clădirea a fost, pentru o perioadă, abandonată, iar după un timp, parțial ruinată, dar totuși a fost fidel ideilor sale de a deschide o mică vinărie și o pensiune turistică”

Locul pentru plantarea viței de vie a fost ales într-o microzonă unică, cu condiții ideale, care are forma unui amfiteatru cu pantă estică cu înclinație de 6 – 15 grade. Solurile sunt foarte  sărace, având în compoziție doar 1-2,5% de humus și un pH de 6,5-6,7%, ceea ce conferă vinului o bună aciditate, și îl îmbogățește cu minerale. Pe acest areal se întâlnesc cinci tipuri de soluri, de la argilă până la nisip, ce conferă strugurilor numeroase gusturi și ne permit să obținem diverse stiluri de vin.

În fiecare an am plantat câte un hectar de viță de vie. Suprafața totală a suprafeței plantate constituie 20 hectare. Soiurile albe ocupă panta de nord a amfiteatrului, ele fiind deschise spre vânt, iar cele roșii panta de sud. În total, în acest areal sunt cultivate 12 soiuri de struguri: Feteasca Regală,  Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Noir, Feteasca Neagră, Rara Neagră, Saperavi, Feteasca Albă, Riesling. Mai avem plantate și soiurile Rkațiteli, Cabernet Franc și Viorica. Posibil că aceasta-i mult pentru o mică vinărie, însă pentru turism este perfect. Pentru noi este curios cum se comportă diverse soiuri”, a menționat Foșnea.

Construcția vinăriei a început în anul 2011, care continuă și astăzi. Piatra din care a fost clădit beciul a fost scoasă din vechea clădire, curățită și refolosită, iar suprafața beciului a fost mărită. Hala de producere ocupă 250 m2.  Aici se află vase din inox, care au o capacități de la 500 l la 7000 l, în total – 100 mii de litri.

În prezent, producem 8 tipuri de vin. Noi nu tindem spre vinuri foarte parfumate, dar punem accentul pe mineralitate și ne dorim cu timpul ca vinul să devină din ce în ce mai bun. Toate vinurile roșii sunt maturate în butoi timp de 1-2 ani, iar din cele albe, doar un vin – Fumé Blanc”, a punctat Foșnea.

Paralel, cu producerea vinului, vinăria dezvoltă turismul vinicol. Din păcate arhitectura conacului nu s-a păstrat în perioada sovietică. Or, Arcadie Foșnea a reabilitat conacul boieresc în stil brâncovenesc, care are și un turn. ”Noi am folosit conacul ca nucleu. Avem cinci camere hoteliere și urmează să mai facem încă opt„.

Noi promovăm agroturismul prin prisma vinului, explicăm consumatorilor procesul de vinificație, vinurile cu caracter, individualizate, în ce constă filozofia noastră, cultura consumului,” continuă  vinificatorul . „Astfel, oamenii devin mai conștienți și prețuiesc mai mult munca noastră.

Foșnea susține că a fost de câteva ori în SUA și toate vinăriile aveau turism. Țara noastră care nu are ce arăta, turismul e unicul atu. Totodată, Moldova vinde cel mai ieftin vin din lume, pentru că nu are imagine.

Producătorul de vin își vinde 80% din producție în Republica Moldova, iar restul ajunge pe rafturile buticurilor specializate, wine barurilor, wine shop-urilor din România, Japonia, Marea Britanie, Canada.

Drept provocări vinificatorul afirmă că este vorba de problema achiziției terenurilor, pentru că oamenii nu sunt în țară, alții au decedat. Or, Primăria trebuie să aibă instrumente ca să le poată schimba. O altă provocare este forța de muncă, care e din ce în ce mai puțină în fiecare an.

Dacă ne-am uita pragmatic la afacerea asta nimeni nu ar investi, entuziasmul e unicul atu, care ne face să o creștem”, a conchis vinificatorul, Arcadie Foșnea.

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 16:29
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 16:29 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Mai multe companii-fanion ale Europei – între care constructorul auto Mercedes-Benz și grupul de lux LVMH – conduc o campanie corporativă menită să îmblânzească răspunsul Bruxelles-ului la noile amenințări comerciale lansate de Donald Trump, scrie Bloomberg. Executivi ai unor grupuri din industria auto, bunuri de lux și băuturi spirtoase au avut întâlniri neoficiale cu oficiali americani și au presat capitalele europene să ajungă rapid la un acord pentru a evita o escaladare tarifară.

Potrivit surselor citate, lobby-ul include solicitarea de a scoate produse-simbol ale Statelor Unite – precum bourbonul – de pe lista de exporturi vizate de represaliile Uniunii Europene, în speranța că Washingtonul va renunța la taxele anunțate de până la 50 % pe automobile și metale. Miza este deadline-ul din 9 iulie, dată la care Casa Albă ar putea oficializa noile tarife.

Comisia Europeană a pregătit o listă de contramăsuri ce ar putea taxa exporturi americane în valoare de circa 95 miliarde EUR, însă presiunile unor state membre și ale marilor grupuri industriale ar putea reduce pachetul de răspuns cu până la 70 miliarde EUR, spun sursele Bloomberg.

Industria europeană, îngrijorată de pierderile de piață și marjele tot mai subțiri pe piața americană, militează deschis – dar și pe canale diplomatice discrete – pentru un compromis rapid care să evite un nou război comercial transatlantic. Dacă negocierile eșuează, Bruxelles-ul ar putea activa setul de tarife de represalii chiar din luna august, lovind exporturi americane de agricultură, băuturi spirtoase și produse industriale.

De partea cealaltă, Trump susține că noile taxe sunt menite să „echilibreze” relațiile comerciale și să stimuleze producția în SUA, însă analiștii avertizează că un ciclu de tarife și contra-tarife ar afecta lanțuri de aprovizionare de miliarde și ar pune presiune pe creșterea economică de ambele părți ale Atlanticului.

Decizia finală a UE va depinde de rezultatul negocierilor de ultim moment, dar lobby-ul corporativ arată cât de mult cântărește sectorul privat în conturarea politicilor comerciale europene, atunci când locurile de muncă și profitabilitatea sunt puse în joc.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO