Ajutarea Ucrainei cu activele înghețate ale Rusiei: o idee atractivă, dar greu de pus în aplicare

25 Mai 2024, 04:53
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Mai 2024, 04:53 // Actual //  bani.md

Ce s-ar întâmpla dacă Occidentul ar obliga Rusia să plătească pentru a ajuta Ucraina? Problema modului de utilizare a activelor rusești înghețate pentru a elibera fonduri suplimentare se află pe agenda miniștrilor de finanțe ai G7 din această săptămână, însă aplicarea se dovedește a fi complexă, scrie AFP.

Atât de mult încât, după ce au pledat pentru confiscarea totală a activelor rusești, Statele Unite s-au alăturat acum europenilor în favoarea utilizării doar a dobânzilor generate de activele înghețate, chiar dacă secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, a cerut „opțiuni mai ambițioase” la reuniunea G7 de joi.

„Este o idee atractivă să confiscăm prada”, a declarat pentru AFP Frédéric Dopagne, profesor la facultatea de drept UCLouvain din Belgia.

Cu toate acestea, mobilizarea miliardelor rusești înghețate în prezent în conturi din Occident se lovește de o serie de obstacole, dezbătute de luni de zile de experți juridici și geopolitici.

Despre ce sume este vorba?

Potrivit acestuia, Uniunea Europeană și țările G7 au înghețat aproximativ 300 de miliarde de euro în active deținute de banca centrală a Rusiei. De asemenea, au pus sechestru pe bunurile private ale unor persoane care au legături cu guvernul rus.

Potrivit Institutului de Idei Legislative, un think-tank ucrainean care pretinde că pune la îndoială sursele oficiale, au fost înghețate 397 de miliarde de dolari.

Banca Mondială estimează costul reconstrucției Ucrainei, devastată de doi ani de război, la peste 486 de miliarde de dolari.

Unde sunt banii?

Cea mai mare parte se află în Uniunea Europeană: 185 de miliarde de euro au fost înghețate de Euroclear, un depozitar de fonduri internaționale cu sediul în Belgia, după cum a subliniat miercuri ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire.
Acest lucru conferă Europei o influență preponderentă asupra utilizării activelor rusești.

Restul este împărțit în principal între Statele Unite, Japonia, Regatul Unit, Austria și Elveția, potrivit Institutului de Idei Legislative.

Ce blochează lucrurile?

Când vine vorba de fondurile băncii centrale ruse, occidentalii se lovesc de „imunitatea de executare”, un principiu juridic care împiedică confiscarea activelor unui stat de către un alt stat. Pe de altă parte, dreptul la proprietate privată împiedică, teoretic, confiscarea definitivă a activelor deținute de persoane fizice.

În ceea ce privește primul principiu, „reticența persistentă” constă în faptul că realocarea activelor înghețate către un stat victimă „nu a fost niciodată utilizată”, subliniază Frédéric Dopagne. Chiar dacă unii experți juridici consideră că acest lucru ar putea face parte dintr-un „răspuns proporțional” la consecințele invaziei rusești asupra economiei mondiale.

Două cazuri apropiate

Kuweitul a putut beneficia de banii irakieni ca reparație după invazia țării în 1990. Mai recent, Statele Unite au înghețat activele Băncii Centrale a Afganistanului după ce talibanii au revenit la putere și au plănuit să le distribuie în beneficiul poporului afgan.
Dar în primul caz a fost implicată ONU, iar în cel de-al doilea, scopul a fost acela de a aduce beneficii populației din țara în cauză.
Precedent periculos

O confiscare a activelor publice rusești ar crea un precedent periculos pentru dreptul internațional, consideră Nicolas Véron, cercetător la think-tank-ul american Peterson Institute. „Dacă am fi în război, totul s-ar schimba. Dar nu suntem în război cu Rusia”.
În plus, unii sunt îngrijorați de impactul asupra investițiilor din țări terțe, precum China, care și-ar putea reduce activele în țările occidentale de teamă că acestea ar putea fi confiscate.

Iar Rusia amenință cu represalii împotriva intereselor private occidentale. Joi, președintele Vladimir Putin a semnat un decret care autorizează confiscarea în Rusia a activelor aparținând Statelor Unite sau persoanelor „asociate” cu acestea.

Cine a înaintat?

Marți, țările UE au confirmat acordul lor de a confisca dobânzile din activele rusești înghețate în UE pentru a înarma Ucraina. Acest lucru ar trebui să genereze între 2,5 și 3 miliarde de euro pe an.

Statele Unite vor să meargă mai departe și fac presiuni asupra G7 pentru a conveni un mega-împrumut de aproximativ 50 de miliarde de dolari garantat de dobânzile viitoare generate de activele rusești înghețate.

Mai mulți lideri europeni s-au arătat divizați în culise, invocând dificultăți tehnice, în special în ceea ce privește împărțirea riscurilor, sau făcând trimitere la reuniunea G7 a șefilor de stat și de guvern programată pentru jumătatea lunii iunie în Puglia (sudul Italiei).

„Există încă multe detalii care trebuie clarificate și explorate mai în profunzime”, a declarat vineri comisarul european pentru afaceri economice, Paolo Gentiloni, în fața miniștrilor de finanțe din G7, sperând să se ajungă „la un acord pe termen mediu care ar putea fi poate încheiat la nivel politic în cadrul G7”, potrivit AFP.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iun. 2025, 09:57
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iun. 2025, 09:57 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Transportul auto și feroviar din Republica Moldova traversează o perioadă critică, cu scăderi semnificative înregistrate în primele luni ale anului 2025, avertizează economistul Veaceslav Ioniță. Potrivit analizei sale, transportul auto de mărfuri a înregistrat o scădere de 2,3% în primul trimestru al anului, comparativ cu perioada similară din 2024, în timp ce transportul auto de pasageri a crescut nesemnificativ, cu doar 0,3%.

Situația este însă mult mai gravă în sectorul feroviar. Transportul de pasageri pe calea ferată s-a prăbușit cu 6,3% în primele trei luni din 2025, iar cel de mărfuri a scăzut cu 2,7%. „Transportul feroviar are cea mai proastă activitate, cu o tendință clară negativă și pentru viitor”, avertizează Ioniță.

Expertul subliniază și o realitate dură: în prezent, Moldova transportă pe calea ferată doar 2,5% din pasagerii care erau transportați cândva – de 40 de ori mai puțin decât în perioada de glorie. La capitolul mărfuri, scăderea este la fel de dramatică: volumul transportat este de aproximativ 20 de ori mai mic față de recordul atins în 1990, când se transportau 46,5 milioane de tone de marfă anual. În primul trimestru din 2025, transportul feroviar de mărfuri a ajuns la doar 2,36 milioane de tone în valoare anuală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO