Autoritățile ”reînvie” CFM. Spânu: Dacă nu facem regulă la calea ferată nu vom avea niciodată drumuri bune

05 Oct. 2021, 09:25
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
05 Oct. 2021, 09:25 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Infrastructura CFM este într-o stare dezastruoasă. Săptămâna asta vom semna acordul cu BERD de reabilitare a tronsonului de 240km Tighina – Giurgiulești. Compania este pe final de a fi selectată, iar la anul deja va începe munca. Proiectul mai presupune și reabilitarea locomotivelor și vagoanelor, potrivit declarației făcută în cadrul emisiunii ”În Profunzime” ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu.

Spînu a mai spus că au fost începute discuțiile și cu Agenția Franceză de Dezvoltare pentru a construi un ecartament european. ”Pe parcursul timpul au fost mai multe intenții de la companii franceze pentru reabilitarea tronsonului Iași-Ungheni-Chișinău cu dublu ecartament – european și normal care este în Republica Moldova. Sperăm la anul viitor să avem o claritate mai mare vizavi de acest subiect”.

”CFM a ajuns într-o stare jalnică pentru că s-a furat foarte mult, chiar obraznic și nu s-a investit nimic de-a lungul anilor. Ultima investiție a fost în 2008-2009 când a fost construit tronsonul Cahul  Giurgiulești, care nici acela nu a fost dat în exploatare. Dacă nu facem regulă la CFM nu vom avea niciodată drumuri bune”.

Potrivit lui, situația cu salariile de la CFM s-a îmbunătățit sunt plătite regulat și au început să fie achitate și restanțele pentru anul trecut.

Realitatea Live

21 Oct. 2021, 17:06
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
21 Oct. 2021, 17:06 // Actual //  Lupu Eduard

Operatorul de transport și sistem din România, Transgaz, a anunțat miercuri că, începând cu aceeași zi, oferă capacitate de rezervare disponibilă în punctul de interconectare (PI) Ungheni, pentru companiile dispuse să exporte (sau să importe, însă nu este cazul dat fiind criza de la Chișinău) gaze în Republica Moldova. Rămâne de văzut dacă vor exista companii interesate și dacă Chișinăul este dispus să plătească prețul de pe bursele din România, destul de ridicat în comparație cu cel pe care-l avea negociat până în acest an cu Gazprom.

Gazoductul Ungheni-Chișinău, prin care România poate exporta gaze naturale în Republica Moldova, a fost pus în funcțiune de la 1 octombrie 2021 și poate asigura întregul necesar de consum de peste Prut, cu excepția Transnistriei, rămânând doar ca furnizorii interesați să înceapă să nominalizeze volumele pe care vor să le vândă, anunțase marți directorul Departamentului Strategie și Management Corporativ al operatorului sistemului național de transport Transgaz, Elisabeta Ghidiu, la videoconferința Profit.ro Oil&Gas – “Unde sunt gazele din Marea Neagră când avem mai mare nevoie?”, citată de profit.ro.

Pentru anul gazier în curs, Transgaz precizează că vor fi oferite produse de capacitate fermă grupată zilnice, lunare și trimestriale, și intrazilnice, pe ambele direcții de transport. În situația în care, la licitațiile zilnice, oferta de capacitate fermă grupată a fost epuizată, sau nu a fost oferită, Transgaz va oferi produse de capacitate întreruptibilă pentru ziua următoare. Miercuri, la prima licitație organizată, Transgaz a oferit o capacitate de export de aproximativ 55 mii MWh/zi, la un tarif de ieșire de 0,004275 RON/KWh/zi, plus unul de intrare de 0,00835 lei moldovenești/KWh/zi (0,00205 RON/KWh/zi) perceput de Vestmoldtransgaz (filiala Transgaz din Republica Moldova). În ceea ce privește capacitatea de import oferită, și aceasta de două ori mai mică, de aproximativ 21,2 MWh/zi, la un tarif de ieșire, perceput de Vestmoldtransgaz, de 0,00923 lei moldovenești/KWh/zi (0,00227 RON/KWh/zi), și unul de intrare, perceput de Transgaz, de 0,00445 RON/MWh/zi).

Așa cum a scris Profit.ro, Transgaz se teme că volumul de gaze ce urmează a fi scos la tranzacționare iarna aceasta pe platformele Bursei Române de Mărfuri (BRM) va fi unul insuficient și vrea să cumpere cantitatea de gaze necesară echilibrării Sistemului Național de Transport (SNT) din import.

Singura variantă în care Republica Moldova s-ar putea alimenta cu gaz din România pare a fi majorarea importurilor prin punctul de interconectare de Negru Vodă, pe unde intră în țară gaz rusesc din TurkStream, dar pentru aceasta este nevoie de “acordul” Gazprom.

 
Expoziția “Portretele Femeilor Puternice”, în centrul Capitalei
Expoziția “Portretele Femeilor Puternice”, în centrul Capitalei
Zeci de arbori, sădiţi pe „Aleea Liceenilor 2021” din Chişinău
Zeci de arbori, sădiţi pe „Aleea Liceenilor 2021” din Chişinău
10 laboratoare renovate au fost inaugurate la UTM, datorită unei investiții în valoare de două milioane de euro
10 laboratoare renovate au fost inaugurate la UTM, datorită unei investiții în valoare de două milioane de euro
Expoziția „Tătarii lituanieni în documentele de arhivă”
Expoziția „Tătarii lituanieni în documentele de arhivă”
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie