Banii transnistrenilor pentru gazul consumat: Pe apa sâmbetei, nu în conturile Gazprom!

16 Feb. 2022, 09:24
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
16 Feb. 2022, 09:24 // Actual //  MD Bani

Datoria regiunii transnistrene față de compania Moldovagaz a crescut cu 424 milioane de dolari în ultimele patru luni: octombrie, noiembrie, decembrie și ianuarie. În această perioadă regiunii transnistrene i-au fost livrate circa 730 de milioane de metri cubi. Vadim Ceban, președintele Consiliului de administrație al SA Moldovagaz a confirmat informația pentru Zdg.md.

Conform unui document publicat de Anticorupție.md  în octombrie 2021, datoria a sporit cu 98 milioane, în noiembrie – cu 90 milioane, în decembrie – cu 97,5 milioane, iar în ianuarie – cu 138,4 milioane de dolari. Suma acumulată a fost trecută în contul datoriei față de Gazprom, din cauza faptului că Tiraspoltranzgaz nu a plătit pentru gazul consumat în perioada respectivă.

Deși regiunea transnistreană are datorii față de Moldovagaz, filiala concernului rus Gazprom continuă să aprovizioneze stânga Nistrului cu gaze. Președintele Consiliului de administrație al SA Moldovagaz, Vadim Ceban, a declarat pentru sursa citată că acest lucru se datorează faptului că Tiraspoltransgaz este „compania fiică a Moldovagaz”.

Foto: Anticoruptie.md

Potrivit lui Ceban, în prezent, datoria regiunii transnistrene față de Moldovagaz constituie circa șapte miliarde de dolari.

„Este vorba despre compania noastră fiică. Este vorba despre aprovizionarea centralei termoelectrice de la Cuciurgan, care livrează energie electrică și este vorba despre securitatea energetică (…). Noi avem obligațiunea noastră, ei au obligațiunea lor și acest aspect urmează să fie discutat inclusiv în cadrul ședinței Comisiei moldo-ruse care va avea loc în martie”, a declarat Vadim Ceban.

Pe 29 octombrie 2021, după o serie de negocieri, contractul de livrare a gazelor naturale dintre Gazprom și Moldovagaz a fost prelungit pentru cinci ani „în condiții reciproc avantajoase” a anunțat, oficial, gigantul rus printr-o notă informativă.

La mijlocul lunii aprilie 2021, datoria malului stâng al Nistrului față de Moldovagaz constituia aproape 6,8 miliarde de dolari.

Regiunea stângă a Nistrului nu plătește gazul consumat, întreaga datorie, acumulându-se pe seama Moldovagaz. Locuitorii din stânga Nistrului achită tarife derizorii pentru gazul consumat și nu acoperă costul resurselor energetice livrate. Cert e că nici acești bani nu ajung la furnizori. Aceștia se acumulează pe un cont special la Tiraspol și sunt folosiți ca supliment la pensii și diferite plăți sociale.

Experții de la Chișinău susțin că anumite grupări de la Kremlin câștigă sume uriașe din Transnistria pe seama livrărilor de gaz care nu sunt achitate. Potrivit lor, aceștia storc bani mari din Centrala de la Cuciurgan și Uzina Metalugrică, precum și din fermele de criptomonede amplasate în regiunea transnistreană, care consumă (fără să achite) aproximativ 10% din curentul electric produs de Cuciurgan.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală