București, port la Dunăre: Se reia proiectul Canalului București – Dunăre în care Ceaușescu a băgat 3 miliarde de euro

18 Oct. 2022, 16:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Oct. 2022, 16:50 // Actual //  bani.md

Ministerul Transporturilor a primit două oferte la a doua licitație pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate necesar finalizării Canalului București – Dunăre, un proiect început de Ceaușescu în anii 80 care a deja costat 2,7 miliarde euro, dar abandonat la aproximativ 70% după Revoluție, scrie economiedia.ro.

Contractul relansat de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile (la licitația din 2021 nu au fost depuse oferte) are în vedere „Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație și alte folosințe”. Proiectanții TPF Inginerie și Aqua Prociv Proiect au depus cele două oferte la contractul de 6 milioane lei. Autoritățile estimează că va fi cel mai mare proiect de investiții, cu 21.600 noi locuri de muncă în perioada execuției și 520 de angajați în perioada de exploatare.

Potrivit Caietului de Sarcini, Bucureștiul va avea două Porturi, la Glina pe Dâmbovița și în localitatea 1 Decembrie pe Argeș.

Calea Navigabilă are pe râul Argeș o lungime de 73 de kilometri până la Oltenița și preia o diferență de nivel de 53 metri prin patru noduri hidrotehnice (NH) – ecluze, iar pe Dâmbovița o diferență de nivel de 14 metri prin 2 noduri hidrotehnice. Secțiunea transversală este trapezoidală cu lățimea la baza de 80 de metri pe Argeș respectiv 40 de metri pe Dâmbovița și o adâncime minimă de 4,5 metri.

Finalizarea proiectului prin care Bucureștiul va avea acces direct la Portul Constanța și fluvial (nu doar rutier și feroviar) și mai departe la orașele europene de pe Dunăre și la rețeaua de căi navigabile din Europa este necesară pentru că lucrările în care s-au investit 2,7 miliarde de Euro înainte de anii 90 sunt avansate, dar abandonate și în continuă degradare și vandalizare, arată Ministerul Transporturilor. Capacitatea totală a căii navigabile va fi de 24 mil. tone/an.

Durata contractului este de 11 luni, iar evaluarea ofertelor trebuie finalizată pe 8 decembrie.

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 16:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 16:02 // Actual //  Ursu Victor

Comisia Europeană a aprobat un pachet de investiții de 2,8 miliarde EUR prin programul Connecting Europe Facility (CEF), care va finanța 94 de proiecte destinate modernizării transportului pe întreg continentul. Inițiativa vizează căi ferate mai ecologice, porturi și terminale modernizate, rețele de trafic digitalizate și infrastructuri mai reziliente la schimbările climatice.

Pentru Republica Moldova, pachetul include o finanțare nerambursabilă de 3,5 milioane EUR, destinată modernizării conexiunii feroviare Iași (România) – Ungheni (Moldova). Proiectul prevede reabilitarea unei linii duble și a unei linii simple, reducând semnificativ timpul de deplasare peste Prut și mărind capacitatea de transport transfrontalier de marfă și pasageri. Totodată, va fi realizată prima electrificare a unei linii feroviare din Republica Moldova, eliminând unul dintre cele mai importante blocaje de infrastructură la granița cu UE.

Autoritățile de la Chișinău salută decizia Bruxelles-ului, subliniind că electrificarea legăturii feroviare cu Iași-ul va accelera integrarea Republicii Moldova în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și va stimula comerțul regional în coridorul UE–Moldova–Ucraina. De la asocierea la CEF, în 2023, Moldova și Ucraina pot aplica în mod direct la fonduri europene pentru proiecte de infrastructură strategică.

Comisarul european pentru transporturi a declarat că „investițiile anunțate astăzi susțin obiectivele Pactului Verde și consolidează reziliența rutelor de transport la nivel european, inclusiv în vecinătatea estică”. Lucrările pe tronsonul Iași–Ungheni sunt programate să înceapă în a doua jumătate a anului 2026, cu finalizare estimată în 2028.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO