București, port la Dunăre: Se reia proiectul Canalului București – Dunăre în care Ceaușescu a băgat 3 miliarde de euro

18 Oct. 2022, 16:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Oct. 2022, 16:50 // Actual //  bani.md

Ministerul Transporturilor a primit două oferte la a doua licitație pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate necesar finalizării Canalului București – Dunăre, un proiect început de Ceaușescu în anii 80 care a deja costat 2,7 miliarde euro, dar abandonat la aproximativ 70% după Revoluție, scrie economiedia.ro.

Contractul relansat de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile (la licitația din 2021 nu au fost depuse oferte) are în vedere „Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație și alte folosințe”. Proiectanții TPF Inginerie și Aqua Prociv Proiect au depus cele două oferte la contractul de 6 milioane lei. Autoritățile estimează că va fi cel mai mare proiect de investiții, cu 21.600 noi locuri de muncă în perioada execuției și 520 de angajați în perioada de exploatare.

Potrivit Caietului de Sarcini, Bucureștiul va avea două Porturi, la Glina pe Dâmbovița și în localitatea 1 Decembrie pe Argeș.

Calea Navigabilă are pe râul Argeș o lungime de 73 de kilometri până la Oltenița și preia o diferență de nivel de 53 metri prin patru noduri hidrotehnice (NH) – ecluze, iar pe Dâmbovița o diferență de nivel de 14 metri prin 2 noduri hidrotehnice. Secțiunea transversală este trapezoidală cu lățimea la baza de 80 de metri pe Argeș respectiv 40 de metri pe Dâmbovița și o adâncime minimă de 4,5 metri.

Finalizarea proiectului prin care Bucureștiul va avea acces direct la Portul Constanța și fluvial (nu doar rutier și feroviar) și mai departe la orașele europene de pe Dunăre și la rețeaua de căi navigabile din Europa este necesară pentru că lucrările în care s-au investit 2,7 miliarde de Euro înainte de anii 90 sunt avansate, dar abandonate și în continuă degradare și vandalizare, arată Ministerul Transporturilor. Capacitatea totală a căii navigabile va fi de 24 mil. tone/an.

Durata contractului este de 11 luni, iar evaluarea ofertelor trebuie finalizată pe 8 decembrie.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 14:47
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 14:47 // Slider //  Grîu Tatiana

Ungaria a anunțat miercuri că va contesta la Curtea de Justiție a Uniunii Europene planul care interzice statelor membre importul de gaz și petrol din Rusia, iar Slovacia se va alătura demersului. Budapesta califică această inițiativă drept „un dictat inacceptabil” al Bruxelles-ului, care ar încălca tratatele UE și ar pune în pericol securitatea energetică națională, transmite Agerpres.

„De îndată ce planul va fi aprobat în forma sa finală, îl vom contesta imediat la Curtea de Justiție a UE”, a declarat la Bruxelles ministrul ungar de externe, Peter Szijjarto, precizând că Slovacia se va ralia acțiunii. Ambele state depind semnificativ de importurile energetice din Rusia și se opun întreruperii acestora, invocând lipsa unei ieșiri la mare și faptul că rutele alternative sunt insuficiente și mult mai costisitoare.

Potrivit ministrului ungar, ideea de a interzice importurile energetice rusești — susținută de Comisia Europeană — reprezintă „un dictat inacceptabil”, iar respectarea unei astfel de decizii „politice și ideologice” este „imposibilă”. Szijjarto afirmă că măsura va duce la „o creștere dramatică a prețurilor” și contravine tratatelor UE, care prevăd că gestionarea aprovizionării energetice este o competență națională.

Acesta a criticat și modalitatea prin care Bruxelles-ul ar încerca să evite veto-ul Ungariei, prezentând reglementarea drept o măsură comercială, astfel încât să poată fi adoptată prin majoritate calificată în Consiliul UE, nu prin unanimitate.

Comisia Europeană urmează să înainteze o propunere legislativă la începutul anului viitor, după ce negociatorii Consiliului UE și ai Parlamentului European au convenit miercuri ca statele membre să oprească importurile de gaze naturale din Rusia cel târziu la sfârșitul lunii octombrie 2027 și importurile de petrol până la finalul aceluiași an. Importurile de gaze naturale lichefiate (GNL) din Rusia ar urma să fie oprite chiar mai devreme, până la sfârșitul anului 2026.

După invazia Rusiei în Ucraina și sabotarea conductelor Nord Stream, Uniunea Europeană a redus deja dependența de gazul rusesc, înlocuindu-l parțial cu GNL importat în special din SUA. Aceste livrări sunt însă mai scumpe decât gazele transportate prin conducte, iar blocul comunitar are nevoie de energie accesibilă pentru a menține competitivitatea industriei europene în raport cu China și SUA, unde costurile sunt mult mai reduse.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII