Catastrofă pentru fostul acționar Air Moldova. 400 zboruri anulate în câteva zile, peste 54.000 pasageri afectați

08 Sept. 2022, 09:43
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Sept. 2022, 09:43 // Actual //  bani.md

Compania aeriană low-cost Blue Air anunță că pentru perioada 6 – 11 septembrie au fost planificate si anulate 401 zboruri, un număr total de 54.161 pasageri fiind afectați de anulări.

Flota Blue Air este formată la acest moment din 13 aeronave (cu o medie a locurilor de 174), de la 32 de aeronave în 2019, dar pe parcursul iernii va fi redusă la 5 aeronave, fiecare cu o capacitate de 189 de locuri, deoarece restul avioanelor trebuie restituite proprietarilor.

În luna februarie 2020, Blue Air avea 1.570 angajați, dar astăzi, pe fondul pandemiei de coronavirus și al incertitudinilor legate de activitatea sa, au mai rămas 560 angajați.

Compania susține că datoriile sale totale sunt de aproximativ 230 milioane euro, ceea ce înseamnă, într-un an normal de operarare, aproximativ 50% din totalul veniturile realizate.

„Poprirea a fost ridicată și zborurile vor fi reluate. Credibilitatea Blue Air a fost puternic zdruncinată.  În aceste momente facem o evaluare atentă ca să înțelegem care ne este capacitatea de operare. În decursul zilei de mâine vom reveni cu un comunicat oficial în care vom anunța exact ce zboruri vom relua, fie cu sprijinul TAROM sau a altor operatori încercăm să aducem acasă pasagerii blocați în aeroporturile străine”, transmite compania.

În paralel a fost începută procedura de eșalonare la plată a obligațiilor, pe 12 luni. Datoriile au fost indicate la 28 milioane lei. Blue Air Aviation a suspendat de marți, 6 septembrie, până luni, 12 septembrie, toate cursele programate de pe aeroporturile din România, a anunțat compania, printr-un comunicat.

Potrivit reprezentanților operatorului aerian, suspendarea zborurilor a fost determinată de faptul că, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, Blue Air se află în imposibilitatea achitării costurilor curente necesare pentru operarea zborurilor zilnice.

În anul 2018 când a fost vândută compania de stat AirMoldova, compania care a achiziționat-o Civil Aviation Group SRL achitat 50 mil. de lei asumându-și obligațiunea de a achita datoriile de 1,25 miliarde lei. Blue Air Aviation SA din România, care deținea 49% din capitalul Civil Aviation Group SRL. Un an an mai târziu aceasta s-a retras. Iar experții au calificat implicarea BlueAir drept paravan pentru distorsiona mesajul inițial prezentat de autorități după privatizare și ar deconspira intenția reală a privatizării.

Realitatea Live

Forumul regional „Orașe adaptate viitorului: Misiune posibilă”
Forumul Național al Împăduririi
08 Apr. 2025, 10:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
08 Apr. 2025, 10:33 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova nu se mai confruntă cu riscuri iminente în ceea ce privește securitatea aprovizionării cu gaze naturale, afirmă Benjamin Lakatos, directorul general al MET Group, într-un interviu publicat de hu.met.com. Potrivit acestuia, atâta timp cât rutele de transport – inclusiv gazoductul TurkStream – rămân funcționale, „nu există motive reale de panică nici în Republica Moldova, nici în restul Europei”.

CEO-ul uneia dintre cele mai active companii din piața energetică europeană a subliniat că perioada critică a fost depășită datorită mai multor factori: reducerea consumului de gaze, construirea de terminale LNG, creșterea capacităților de stocare și ierni mai blânde. Totodată, în urma crizei din 2022, UE a accelerat formarea unei piețe energetice integrate, cu mecanisme de preț și interconectivitate care au contribuit la menținerea stabilității.

În contextul Republicii Moldova, Lakatos a menționat intervenția de urgență a MET Group la începutul anului 2025, când oprirea tranzitului gazelor prin Ucraina a lăsat aproximativ 350.000 de consumatori moldoveni fără sursă de energie în plină iarnă. „A fost o situație dramatică, dar am reușit să asigurăm livrarea de gaze într-un timp record, într-un efort cu dublă natură – umanitară și profesională. Moldova nu a fost lăsată în frig”, a afirmat el.

Totuși, directorul avertizează că, deși securitatea fizică a aprovizionării a fost asigurată, Europa – inclusiv Republica Moldova – continuă să se confrunte cu o problemă majoră de preț. „Gazul este semnificativ mai scump în Europa decât în SUA sau Asia, iar acest decalaj afectează grav competitivitatea economică a regiunii. În ultimii 20 de ani, UE a cheltuit 8.000 de miliarde de dolari pe importuri energetice – un cost uriaș.”

Pentru a reduce riscurile viitoare, Lakatos propune crearea unei bănci energetice europene, care să ofere stabilitate în perioade de criză, similar unei bănci centrale pentru piețele financiare. O astfel de instituție ar fi crucială pentru țări vulnerabile, precum Republica Moldova, unde capacitatea de reacție rapidă este esențială în fața oricărei perturbări externe.

MET Group, companie elvețiană activă în 17 țări, inclusiv în Europa de Est, este un jucător cheie în tranzacționarea, stocarea și furnizarea gazelor naturale. În ultimii ani, grupul a investit și în energie regenerabilă, însă nu consideră oportună abandonarea infrastructurii gaziere existente, ci dimpotrivă – susține o tranziție verde echilibrată, care să nu sacrifice securitatea sau competitivitatea.

„Credem într-o Europă puternică și stabilă, iar Moldova este parte din acest proiect. Conectarea pieței sale energetice la sistemul european trebuie accelerată, iar MET este pregătit să contribuie în continuare la securitatea energetică a regiunii”, a declarat Benjamin Lakatos.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!