Centrale electrice plutitoare amplasate în România, soluția Turciei pentru a aproviziona Ucraina și Moldova cu energi

08 Dec. 2022, 05:33
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Dec. 2022, 05:33 // Actual //  bani.md

Turcia ar putea trimite centrale electrice plutitoare în România pentru a furniza 300-400 MW de electricitate Ucrainei, a declarat miercuri Zeynep Kharezi, directorul general al companiei Karpowership, într-un interviu acordat agenției de presă Anadolu, preluat de TASS.

„Negociem în legătură cu (furnizarea) a 300-400 MW de energie electrică. Această capacitate poate oferi electricitate pentru un milion de gospodării. Putem trimite trei sau patru nave pentru a asigura această capacitate. Centralele electrice plutitoare pot fi amplasate în diferite porturi, iar furnizarea de energie electrică poate începe într-o lună, după ce detaliile tehnice, comerciale și de securitate vor fi finalizate”, a declarat Kharezi.

„Există linii de transport al electricității între România, Republica Moldova și Ucraina. Putem amplasa nave în România și Republica Moldova și furniza energie electrică prin linii electrice către Ucraina”, a adăugat ea.

Potrivit acesteia, principala problemă este că navele care se îndreaptă spre Ucraina nu pot fi asigurate. În acest sens, compania turcă se află în discuții cu ONU și cu o serie de companii pentru „a găsi soluția potrivită”.
La sfârșitul lunii trecute Karpowership anunțase că sunt în negocieri pentru a trimite nave energetice în apropiere de Odesa, cel mai mare port al Ucrainei, a declarat un director al companiei pentru Nikkei.

„Discutăm cu guvernatoratul Odesa și cu compania de energie electrică din Ucraina, Ukrenergo, pentru a amplasa trei centrale electrice plutitoare cu o putere totală de 300 de megawați în portul orașului”, a declarat Zeynep Harezi, membru al consiliului de administrație al Karpowership care se ocupă de operațiuni comerciale.

Karpowership este specializată în astfel de operațiuni. Compania are aproximativ trei duzini de nave energetice (cu o capacitate totală de până la 6 milioane kW), mai ales în Asia și în Orientul Mijlociu. În Europa nu are încă, dar în octombrie s-a anunțat că vor avea loc negocieri pentru plasarea a până la opt nave (cu o capacitate totală de până la 2 milioane de kW) în patru țări, inclusiv Ucraina.

Navele energetice sunt destinate în principal țărilor cu infrastructură inadecvată, precum și pentru utilizare în situații de urgență în urma dezastrelor naturale sau accidentelor.
Harezi a spus că compania este în discuții cu privire la desfășurarea a până la opt nave în patru țări europene pentru iarna anului 2023, în loc de 2022, așa cum s-a discutat inițial. „Acum este de așteptat ca iarna aceasta să fie una caldă, iar depozitele de gaze ale Europei sunt deja pline, contribuind la scăderea prețurilor la electricitate”, a spus ea.

Compania este, de asemenea, în discuții pentru a furniza energie țărilor asiatice, inclusiv Singapore, Malaezia, Vietnam, Bangladesh și Sri Lanka. Karpowership furnizează deja energie electrică mai multor insule din Indonezia folosind gaze naturale.

În 2019, Karadeniz Holding și Mitsui OSK Lines (MOL) din Japonia au convenit să colaboreze într-o companie numită KARMOL pentru a furniza gaz natural lichefiat pentru alimentarea navelor. Utilizarea GNL în locul combustibililor cu emisii mai mari ar reduce semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră.
Karadeniz Holding deține 36 de nave care pot fi conectate la rețelele electrice locale în mai puțin de 30 de zile.

În proiectele de GNL-to-power, o unitate plutitoare de stocare și regazificare (FSRU) este conectată la navele electrice pentru a furniza combustibil. Transportoare GNL separate reîncarcă FSRU atunci când este necesar.

Harezi a spus că KARMOL are cinci nave FSRU, inclusiv în Turcia, Senegal, Brazilia și Singapore.

În ciuda prețurilor ridicate ale gazului, Harezi a spus: „Noi credem că viitorul este gazul”.

Presa rusă a scrie recent că producătorul rus de gaze Novatek a abordat Karpowership pentru a furniza energie electrică pentru marele său proiect Arctic LNG 2.

Karpowership are opt centrale electrice plutitoare disponibile care pot genera până la doi gigawaţi de electricitate pe oră, suficient pentru a alimenta cinci milioane de locuinţe. Cea mai mare navă de acest tip are o capacitate de 500 de megawaţi pe oră.

Navele conectează centrala electrică de la bord cu o staţie electrică de la mal şi au nevoie de aproximativ un kilometru de cabluri pentru a deveni operaţionale. Firma turcă susţine că vasele sale pot furniza energie electrică la un preţ cuprins între 20 şi 25 de eurocenţi pe kilowatt oră, adică jumătate din preţul curent de pe piaţa din Germania în cazul contractelor cu livrare pentru anul viitor.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO