Experţii Comisiei Europene au descoperit ceva ce unii ştiu de mult timp, iar alţii spun că ţine de teoria conspiraţiei: inflaţia din zona euro nu mai este cauzată de creşteri salariale sau de întreruperile din lanţurile de aprovizionare, ci de companii, care în goana după profit se folosesc de faptul că într-un mediu inflaţionist pot ţine preţurile sus fără a pierde clienţi. Din fericire, spun economiştii, acest fenomen este temporar. Însă are consecinţe care nu pot fi trecute cu vederea.
Pe măsură ce inflaţia devine mai puternică şi prinde rădăcini adânci, băncile centrale sunt nevoite să majoreze dobânzile, scumpind creditul şi sacrificând creşterea economică. Astfel, pentru profiturile mai mari ale companiilor plătesc consumatorii şi întreaga economie.
Este ceea ce se cheamă „greedflation“, cuvânt compus din lăcomie şi inflaţie. Lăcomie care creează inflaţie. Dacă greedflaţia este un lucru dovedit, şi poate şi nociv, atunci se poate pune întrebarea de ce autorităţile nu iau măsuri pentru a stopa fenomenul. În democraţiile liberale piaţa este liberă, dar trebuie să fie şi echitabilă. Este adevărat că şi consumatorii, prin comportamentul lor, pot ajuta la crearea de inflaţie. Dar ei sunt milioane şi sunt greu de controlat, şi până la urmă rolul economiei este să creeze prosperitate pentru toată lumea. În schimb, companiile sunt mai simplu de ţinut în frâu. De aceea, unele guverne au luat măsuri contra a ceea ce consideră abuzuri. Cel de la Budapesta forţează retailerii să introducă promoţii. În Spania şi în alte câteva state profiturile excesive, cum sunt cele realizate de companiile de energie, sunt supraimpozitate.
În SUA, pentru Rezerva Federală greedflaţia este ceva dovedit, dar şi normal. O analiză a băncii centrale americane arată că profiturile companiilor au crescut rapid în 2021, în tandem cu inflaţia, trezind îngrijorări că sectorul corporate împinge preţurile în sus pentru a-şi majora profiturile.
Studiul a constatat că profiturile companiilor au contribuit, într-adevăr, la inflaţie în 2021, dar contribuţia s-a redus în 2022. Tiparul nu este neobişnuit: în revenirile economice anterioare, profiturile companiilor au avut cea mai mare contribuţie la inflaţie în primul an, dar au fost înlocuite de costuri în al doilea an. Explicaţia stă în faptul că firmele se aşteaptă ca în viitorul apropiat costurile să crească şi de aceea majorează preţurile bunurilor produse în prezent.
Este ceva previzibil şi nimic nu le opreşte să facă acest lucru. Este vorba şi de supravieţuire pentru că în capitalism rolul companiei este să aducă profit celor care au înfiinţat-o şi o finanţează.
Dar în SUA inflaţia a devenit o problemă cu atât mai mare cu cât pentru a-i răspunde Fed s-a angajat la cea mai agresivă campanie de înăsprire a politicii monetare de decenii, lovind în această luptă băncile regionale şi stârnind temeri că vine o criză bancară.
În aceste condiţii, The Wall Street Journal, portavocea jucătorilor de pe cea mai mare piaţă financiară a lumii, inclusiv a băncilor, se întreabă de ce inflaţia este atât de persistentă şi răspunde că o cauză ar putea fi chiar profiturile companiilor. Ziarul scoate în faţă ideea că unele companii s-ar putea să majoreze preţurile mai rapid decât cresc costurile. Aceasta în timp ce Fed, economiştii pro-business, adică ai corporaţiilor, şi republicanii spun că inflaţia poate fi adusă sub control prin salarii mai mici, după cum scrie Robert Reich, comentator la The Guardian.
În zona euro, economiştii CE au analizat relaţia dintre deflatorul PIB şi inflaţia de bază, arată Portfolio.hu. Deflatorul PIB este un indicator utilizat pentru a afla partea de creştere a unei economii care se datorează creşterii preţurilor şi ia în calcul variaţia preţurilor bunurilor şi serviciilor produse într-o economie într-o anumită perioadă (nu şi a preţurilor importurilor). Inflaţia de bază exclude din calcul preţurile unor elemente volatile precum alimentele şi energia.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
Analiza CE a găsit că profitul raportat la unitatea de producţie a continuat să urce în 2022, creşterea ajungând la nivelul record de 9,3% în ultimul trimestru. Această creştere a contribuit cu 3,2 puncte procentuale la creşterea de 5,8% a deflatorului PIB, ceea ce înseamnă că profiturile au contribuit mai mult decât costul muncii (salariile) la inflaţie. CE nu spune dacă este un lucru rău sau bun.
Companiile pot distribui o parte din profituri acţionarilor, dar pot avea şi alte motive pentru a-şi majora marjele de profit, precum investiţii viitoare sau anticiparea creşterii taxelor, dar şi a salariilor.
Care companii ar putea fi responsabile pentru persistenţa inflaţiei? În criza anterioară, financiară, băncile au fost cele pe care a căzut vina, atenţia publicului fiind atrasă de bonusurile ridicol de mari ale bancherilor care au încurajat jocuri tot mai riscante. În Europa, inclusiv în Europa de Est, în primele luni ale acestui an băncile au raportat rezultate financiare record, rezultate din dobânzile mari cerute pentru credite şi dobânzile foarte mici acordate pentru depozite. Scumpirea creditului reflectă dobânzile mari ale băncilor centrale care luptă cu inflaţia, iar dobânzile mici la depozite eforturile băncilor de a realiza profituri cât mai mari.
Însă în criza actuală atenţia este atrasă în primul rând de companiile de energie şi de traderii de materii prime, de la grâu la petrol. Acestea au raportat pentru anul trecut profituri record. Apoi, consumatorul simte cel mai apăsător inflaţia când se duce la supermarket. Preţurile găsite acolo reflectă atât politicile producătorilor, cât şi ale retailerilor. În Italia, scumpirea pastelor făinoase a venit ca un şoc, iar atât asociaţiile de protecţie a consumatorului, cât şi guvernul au acuzat producătorii, fără să dea nume, că majorarează artificial preţurile pentru creşterea profiturilor, companiile folosind războiul din Ucraina ca acoperire. Cel mai mare producător de paste din lume este italian, Barilla. În Ungaria, guvernul a atacat fără ocolişuri retailerii, la început plafonând preţurile câtorva alimente de bază, apoi obligându-i să introducă reduceri de preţ. Retailerul PENNY International, cu operaţiuni în Italia, Austria, Ungaria, România şi Cehia, scrie în raportul financiar pentru anul financiar 2022 că vânzările i-au crescut cu aproape 17%, iar cea mai mare creştere a înregistrat-o în România, de 27%, în clasament urmând Ungaria şi Cehia, ţări lovite dur de o criză a costului vieţii. România este campioana creşterii vânzărilor şi pentru Carrefour – plus 18% în ultimul trimestru al anului trecut şi plus 12,5% în T1 din 2023.