În anul 2021, câteva companii importante s-au remarcat, dominând conversația și influențând societatea atât în mod pozitiv, cât și negativ. Visual Capitalist a realizat lista companiilor care au definit anul 2021.
Pentru a selecta aceste companiile, a fost analizată o listă de indicatori inclusiv volumul de căutare și știri Google, performanța față de concurenți, indicatori specifici industriei și multe altele.
Multe dintre acestea sunt companii digitale și toate au o acoperire, amploare și influență masive. Interesant este că multe dintre aceste companii s-au confruntat și cu controverse împreună cu succesul lor și au fost prinși în mișcări mai mari decât ei înșiși.
Robinhood
Anul plin de evenimente al lui Robinhood a atins apogeul atunci când aplicația de tranzacționare cu acțiuni a fost prinsă într-o frenezie care a implicat comercianți cu amănuntul, vânzători în lipsă și „meme stonks”. Nu a durat mult până când Robinhood a trecut de la erou la răufăcător în această poveste. Pe măsură ce acțiunile Gamestop au depășit 400 USD, tranzacționarea a fost oprită și au fost inițiate limite de poziție în aplicație.
De asemenea, obiectivul declarat al lui Robinhood de democratizare a finanțelor a fost analizat din cauza modelului lor de afaceri de plată pentru fluxul de comandă, în care datele sensibile ale activității comerciale ale utilizatorilor sunt vândute celui mai mare ofertant care apoi ajunge înaintea tranzacției.
În ciuda controversei, platforma Robinhood are acum peste 22 de milioane de utilizatori, mulți dintre care sunt investitori mai tineri, care au realizat tranzacții pentru prima dată.
Pfizer
Poate că nu a existat o poveste mai mare în 2021 decât vaccinurile COVID-19. La începutul anului, cursa pentru asigurarea vaccinurilor a început. Țările bogate s-au luptat să cumpere acțiuni și să lanseze programe de vaccinare pe scară largă înainte de primăvară.
Și companiile care au reușit să producă vaccinuri eficiente au obținut cele mai mari beneficii, printre ele se numără și gigantul farmaceutic Pfizer. Vaccinul COVID-19 al companiei, realizat în parteneriat cu firma germană BioNTech, a ajuns să devină cel mai preferat vaccin din lume pentru a lupta împotriva pandemiei.
Compania prognozează venituri de 36 de miliarde de dolari din vaccinul său în acest an.
Vaccinurile concurente de la Moderna și AstraZeneca au văzut, de asemenea, companiile lor mamă crescând atât în ceea ce privește capitalizarea pieței, cât și gradul de știri. Toate companiile farmaceutice implicate s-au confruntat, de asemenea, cu un control constant, multe țări din lume luptându-se să asigure vaccinuri COVID-19, iar altele confruntându-se cu ezitarea la vaccin.
Pe măsură ce pandemia continuă, iar varianta Omicron se răspândește rapid pe tot globul, Pfizer și concurenții săi vor continua să aibă impact în noul an. Compania a anunțat o pastilă antivirală COVID-19 care este planificată să fie lansată în viitorul apropiat, iar vaccinurile și rapelurile mai eficiente împotriva altor variante sunt încă o marfă fierbinte.
Coinbase
2021 a fost un an crucial pentru criptomoneda. Prețurile au atins noi maxime, iar instituțiile și investitorii de retail au revărsat pe piață.
Cu aplicația sa ușor de utilizat și concentrarea pe securitate, Coinbase a fost bine poziționat pentru a beneficia de această creștere a interesului. Bursa a început anul prin mai mult decât dublarea bazei de utilizatori care efectuează tranzacții, deoarece prețurile Bitcoin au ajuns la noi culmi.
Tesla
Nimeni nu captează atenția și creează controverse la fel ca CEO-ul Tesla, Elon Musk.
Cele mai multe dintre acțiunile Tesla sunt strâns legate de celebrul antreprenor, care este cunoscut pentru prezența sa online. Personalitatea lui Musk în rețelele sociale este atât de puternică, încât un tweet poate duce la scăderea acțiunilor Tesla, așa cum a făcut-o anul trecut, după ce Musk a spus pe Twitter că „acțiunile Tesla sunt prea mari.
În timp ce cei negativi se grăbesc să critice Tesla și pe Musk, compania are niște cifre impresionante pentru a-și susține hype-ul. 2020 a fost deja un an ridicol pentru Tesla – stocul său a crescut cu aproape 700% și, cu o evaluare de 630 de miliarde de dolari, a devenit una dintre cele mai valoroase companii.
Acest impuls a continuat în 2021. Anul acesta, veniturile au crescut în fiecare trimestru, iar în octombrie, valoarea de piață a companiei a depășit 1 trilion de dolari.
Tesla a fost, de asemenea, împletită în alte narațiuni societale de-a lungul anului. Mutarea producătorului de automobile din California în Texas a făcut parte dintr-o conversație mai amplă despre „exodul Bay Area”, deoarece jurisdicțiile din Texas și Florida căutau să fure tunetele Silicon Valley.
TikTok
TikTok era deja popular în 2020, dar anul acesta și-a consolidat cu adevărat statutul de fenomen cultural.
Aplicația a depășit un miliard de utilizatori în 2021, la doar cinci ani de la lansarea sa în 2016. Pentru comparație, Facebook și Instagram au avut nevoie de aproape opt ani pentru a atinge același reper.
Ce este atât de atrăgător la TikTok? Experții au multe teorii, dar într-un interviu acordat Forbes, John Holdridge, director general al Fullscreen, spune simplu: „Succesul TikTok poate fi atribuit modului în care răstoarnă ceea ce credem ca fiind rețelele de socializare peste cap, în același timp revenind. ne aduce pe toți la rădăcinile atractivului original – capacitatea de a deveni virale.”
Formatul video în stil scurt al TikTok a devenit atât de popular încât a inspirat o mulțime de aplicații imitatoare, în special în regiuni precum India, unde TikTok este interzis.
Chiar și companii consacrate precum Meta au încercat să imite succesul TikTok. În 2020, Instagram a lansat „reels”, propria sa funcție video de scurtă durată, în care utilizatorii pot crea și partaja videoclipuri de 30 de secunde. Dar rolele Instagram nu au reușit să depășească creșterea TikTok – în schimb, rolele au devenit un loc în care utilizatorii pot împărtăși și promova videoclipurile TikTok.
Facebook/Meta
Facebook apare frecvent în știri, având în vedere statutul său de cea mai mare rețea socială din lume. În 2021, motivele au fost altele.
Prima a fost revolta de la Capitoliul S.U.A. din 6 ianuarie 2021. În urma acestui eveniment, mulți au acuzat Facebook că nu a depus efortul necesar pentru a atenua efectele negative ale platformei sale – în principal polarizarea, teoriile conspirației și discursul instigator la ură.
Controversa a atins apogeul în septembrie 2021, când au fost publicate dosare interne scurse de anunțul Frances Haugen. Aceste documente au expus luptele interne ale Facebook cu combaterea dezinformării, precum și a disidenței angajaților.
În cele din urmă, Facebook a rezistat furtunii și și-a schimbat numele. Acest lucru nu numai că ajută compania să se disocieze de scandalurile sale anterioare, ci se aliniază și ambițiilor lui Mark Zuckerberg de a iniția metaversul.
Metaversul Facebook
În urma anunțului, „metaverse” a explodat peste noapte și a devenit unul dintre cele mai fierbinți subiecte ale anului 2021. Cuvântul „Meta” a devenit, de asemenea, incredibil de valoros — Meta (compania) a încheiat recent o afacere de 60 de milioane de dolari pentru a achiziționa activele mărcii Meta Financial Group, o bancă regională din SUA.