După războiul pornit de Federația Rusă în Ucraina, exporturile moldovenești și-au majorat costurile de câteva ori. Dacă anterior un camion de cireșe costa 2000 de euro, în prezent ajunge la 20 mii de euro.
Embargoul pe Rusia a complicat mult schemele de transport. Blocul UE are alte reguli decât estul non-UE: acte, paşapoarte, maşini standard, acte de transport
Pentru exportatorii moldoveni, Rusia era ca o gură de balenă: poți duce orice – ea înghiţea tot fără comentarii şi plătesc bine – ea a fost mereu o piaţă comodă. Mulţi şi-au diversificat exporturile şi spre UE, susține un șofer de TIR într-un interviu pentru ziarul libertatea.ro.
În realitatea crâncenă născută după declanșarea războiului de către Putin, camionagiii-TIR-işti moldoveni au căpătat o poziţie privilegiată. Își înregistrează camioanele în România, pentru că le permit să circule oriunde și au și avantajul limbii. Războiul a dat peste cap totul. Traseul Moldova-Rusia care era făcut în două zile, acum este făcut în 8-10 zile.
Șoferul descrie traseul pe care îl face. Trece pe la Albiţa, de acolo traversează România spre Ungaria, din Ungaria spre Slovacia, de acolo Polonia după care Lituania şi Letonia, iar din Letonia în Rusia.
Șoferul spune că acum câștigă mai bine, față de cum era anterior când făcea câteva curse pe lună.
Serviciul Vamal al Republicii Moldova anunță o creștere exponențială a exporturilor de vișine (99%) și cireșe (117%) în anul 2022.
Exportatorii moldoveni au livrat peste graniță peste 12 mii tone de cireșe (circa 640 camioane) și peste 3 mii tone de vișine (circa 160 camioane), comparativ cu situația similară din anii precedenți cifra practic se dublează.
Sumele exporturilor de fructe-cireșe se estimează la peste 215 milioane lei, ceea ce reprezintă o creștere de 202% comparativ cu peste 91 milioane lei în 2019, peste 116 milioane lei în 2020 și peste 71 milioane lei în 2021.
Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!