Datoria internă a Moldovei urcă la un nou record: Aproape 44 miliarde de lei în iulie 2024

14 Aug. 2024, 10:19
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
14 Aug. 2024, 10:19 // Bani și Afaceri //  bani.md

Datoria publică internă a Republicii Moldova a continuat să crească în iulie 2024, atingând un nou nivel record de 43 miliarde 916,8 milioane lei, marcând o creștere de 103,8 milioane lei (+0,2%) față de luna precedentă. Aceasta a depășit precedentul record înregistrat la sfârșitul lunii iunie 2024, când datoria publică internă a fost de 43 miliarde 813 milioane lei.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor, de la începutul anului 2024, datoria publică internă a crescut cu 4 miliarde 250,7 milioane lei (+10,7%). Această creștere substanțială este atribuită în principal emisiunii de titluri de stat pe piața primară, care a adăugat aproximativ 4 miliarde 316 milioane lei la datoria totală.

La sfârșitul lunii iulie 2024, datoria privind titlurile de stat emise pe piața primară a ajuns la 30 miliarde 097,48 milioane lei, în creștere cu 16,7% față de sfârșitul anului 2023. Aceste titluri au reprezentat 68,5% din totalul datoriei publice interne.

În același timp, datoria la obligațiunile emise pentru îndeplinirea obligațiilor de plată ale Ministerului Finanțelor, rezultate din garanțiile de stat din 2014 și 2015, a rămas constantă la 11 miliarde 751,2 milioane lei, reprezentând 26,8% din datoria totală.

Pe de altă parte, datoria pe titluri de stat convertite a scăzut la 2 miliarde 068,13 milioane lei, marcând o reducere de 65,3 milioane lei (-3,1%) față de sfârșitul anului 2023.

Ministerul Finanțelor a raportat și o scădere a ratei medii ponderate a dobânzii la titlurile de stat, care a ajuns la 4,58% în perioada ianuarie-iulie 2024, comparativ cu sfârșitul anului 2023. Randamentele pe tipuri de titluri au variat, cu cele mai mari fiind înregistrate pentru obligațiunile de 10 ani (7%) și cele mai mici pentru VMS-91 zile (2,18%).

În anul 2023, datoria publică internă a Moldovei a crescut cu 5 miliarde 173,75 milioane lei (+15%), ajungând la 39 miliarde 666,12 milioane lei la 31 decembrie 2023.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Dec. 2025, 17:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
03 Dec. 2025, 17:34 // Actual //  Grîu Tatiana

CFR Infrastructură Iași anunță că, la finalul lunii noiembrie, a fost recepționată lucrarea de revopsire a celei de-a doua deschideri a podului feroviar peste Prut. Intervenția marchează finalizarea lucrărilor la toate cele trei deschideri ale podului, fiind o etapă importantă în modernizarea conexiunii feroviare dintre România și Republica Moldova.

Reabilitarea podului se desfășoară în paralel cu lucrări pe întreaga linie Zorleni – Fălciu. Până în prezent, vegetația a fost curățată pe traseu, au fost realizate intervenții la linie, precum buraje, schimbarea traverselor, profilarea prismei de balast și completări cu materiale de cale. Totodată, în zona podului, calea ferată largă din Republica Moldova a fost eclisată la kilometrul 59+997.

Pe șantier continuă activități ample, precum refacerea terasamentului, schimbarea unui număr total de 1.000 de traverse de lemn cu lungimea de 3,6 metri, înlocuirea a 40 de traverse speciale în HM Murgeni și în stația Fălciu, iar alte 50 de traverse speciale sunt în proces de montare pe poduri, cu termen estimat de finalizare la 5 decembrie 2025. Sunt completate și prismele de piatră spartă, iar 10.000 de dibluri urmează să fie înlocuite.

În zona de frontieră România–Republica Moldova, 300 de metri de gard nou au fost montați, iar 350 de metri de gard vechi au fost relocați, urmând instalarea altor 650 de metri de protecție. De partea moldovenească, autoritățile au montat 3.000 de traverse de lemn pentru calea ferată largă, au realizat eclisarea legăturii feroviare la pod, iar următoarea etapă o reprezintă montarea liniei de cale ferată cu ecartament normal.

Proiectul face parte dintr-un efort comun al României și Republicii Moldova pentru reluarea circulației trenurilor pe podul Fălciu–Cantemir, modernizarea și electrificarea liniei Iași–Chișinău, îmbunătățirea controlului vamal la Ungheni și redeschiderea rutei feroviare Cahul–Galați.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII