De la genți Hermes, la ceasuri Rolex: În ce bunuri de lux să investești (FOTO)

15 Mart. 2021, 14:47
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
15 Mart. 2021, 14:47 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

După ce a studiat indicele actualizat al atractivității investiționale a produselor de lux, realizat de către Knight Frank, RBC Style vorbește despre cinci domenii cărora merită să le acordăm o atenție sporită în acest an.

Pe 2 martie, Knight Frank, o companie de consultanță, a prezentat The Wealth Report 2021, un studiu global al bunăstării mondiale, cu un indice actualizat al atractivității investiționale a bunurilor de lux. După cum a arătat studiul, în 2020, doar cinci dintre cele 10 componente ale indicelui au adăugat valoare.

Genți de designer

Valoarea creșterii prețului în anul 2020: +17%

Valoarea creșterii prețului în 10 ani: +108%

Pentru al doilea an consecutiv, gențile Hermès au devenit cel mai profitabil bun dintre toate bunurile de lux. Potrivit lui Knight Frank, în 2020, costul acestora a crescut cu 17%, iar la sfârșitul anului a fost stabilit un nou record de preț pentru o geantă creată de casă franceză: a fost vândută la 437 330 dolari la licitația Christie’s din luna noiembrie. Modelul iconic este Himalaya Niloticus Crocodile Retourne Kelly 25. Suma a fost de patru ori mai mare decât estimarea declarată. Apropo, recordul anterior pentru costul unei genți Hermès a fost stabilit în 2017. Atunci acest obiect de lux s-a vândut atunci contra sumei de 380 mii dolari. Participând la o altă licitație, la fel în anul 2020, geanta Himalaya Niloticus Crocodile Birkin 25 a fost vândută deja cu 388,7 mii dolari, la trei ani distanță.

După cum remarcă Knight Frank, gențile de lux sunt cele mai populare la cumpărătorii din Asia – de aici înregistrările de preț stabilite tocmai la licitațiile online din Hong Kong. Gențile rare, de multe ori realizate într-un singur exemplar sau având trăsături distinctive, au o atractivitate investițională. În cazul modelelor Himalaya, acest element unic este o culoare unică de gradient, realizată manual.

Pentru a revinde în mod profitabil o geantă, trebuie să păstrați ambalajul intact cu întregul set de accesorii conexe: de la fermoare, la cărțile cu recomandări de îngrijire.

Himalaya Niloticus Crocodile Retourne Kelly 25, Hermès

Vinuri de colecție

Creșterea de preț în 2020: +13%

Creșterea de preț timp de 10 ani: +127%

După cum a menționat Miles Davis, un reprezentant al Wine Owners, spre deosebire de crizele financiare anterioare, recesiunea economică cauzată de COVID-19 nu a afectat în niciun fel piața vinurilor de colectare. Consecințele încălzirii globale sunt mult mai importante pentru acest segment. De exemplu, Pinot Noir, care este susceptibil la o creștere a temperaturii, își schimbă gustul. Iar astfel, 2019 este considerat de unii experți drept un an de tranziție pentru vinurile din Burgundia.

Prin urmare, interesul pentru mărcile de epocă continuă să crească: vinurile roșii din Toscana au crescut cu 18%, șampania de epocă – cu 14%, produsele din Burgundia au înregistrat o creștere de 11,5%.

Miles David recomandă să acordați atenție vinurilor din 2014 și 2016: deși sunt încă destul de accesibile, dar în viitorul previzibil – acestea pot deveni destul de rare.

Automobile clasice

Creșterea prețului în 2020: +6%

Creșterea prețului timp de 10 ani: +193%

Până la sfârșitul anului 2019, indicele HAGI Top, care reflectă dinamica costului mașinilor și motocicletelor rare, a scăzut cu 7%, dar în 2020 a arătat, din nou, creștere. Apoi, creatorii indexului au asociat căderea cu modificările legislației de mediu din multe țări, care au descurajat temporar colecționarii să cumpere.

Tranzacționarea online a devenit motorul vânzărilor de mașini clasice în 2020 și acest lucru dă speranță că, dacă măsurile restrictive impuse de pandemie vor fi ridicate, activul ar putea crește și mai mult în 2021. La urma urmei, majoritatea ofertelor se fac la spectacole și mitinguri specializate.

Pentru al doilea an consecutiv, indicele HAGI F, care urmărește valoarea modelelor Ferrari, este în creștere, crescând cu 14% până la sfârșitul anului 2020.

Ceasuri

Valoarea creșterii din 2020: +5%

Valoarea creșterii timp de 10 ani: +89%

Patek Philippe și Rolex continuă să fie producătorii de noutăți ai licitațiilor de ceasuri. O combinație neobișnuită de materiale sau un detaliu necaracteristic al acestora poate crește interesul pentru model și, în consecință, costul acestuia. De exemplu, același este cazul ceasului de oțel Rolex GMT-Master II “Pepsi”, care a primit acest nume datorită cadrului roșu și albastru în 2018. La licitația Phillips din noiembrie 2020, ceasul a fost vândut cu aproape 24 de mii de franci elvețieni, ceea ce reprezintă dublul estimării. De remarcat este că ceasul a ieșit într-o serie de modele cu brățară Jubilee, în timp ce GMT-Master este mult mai caracteristic brățării Oyster.

lux,

GMT-Master II «Pepsi», Rolex

Așa-numitul noul stoc vechi este, în special, cerut în rândul colecționarilor de la Rolex: modele care au fost lansate în urmă cu câțiva ani, dar nu au fost purtate de proprietar și au fost depozitate nedeschise cu etichete netăiate.

Mobilă de designer

Valoarea creșterii în 2020: +4%

Valoarea creșterii timp de 10 ani: +22%

Obiectele de design nu au fost considerate niciodată o investiție bună, dar în ultimul an s-au comportat mai bine decât monedele, diamantele colorate, bijuteriile, whisky-urile rare și operele de artă. Cu toate acestea, trebuie avut în vedere faptul că s-a schimbat și metoda de calcul a indicelui: acum Knight Frank se concentrează pe mobilierul epocii Art Nouveau și de la mijlocul secolului al XX-lea.

În general, obiectele de interior rareori se vând la licitație depășind cu mult estimarea: de regulă, prețul final rămâne în limitele estimării. Publicul continuă să atragă atenția asupra lucrării celor mai mari maeștri ai trecutului, precum Rene Lalique, Joseph Hoffmann și Eileen Gray, care rămâne unul dintre cei mai de succes arhitecți atunci când vine vorba de rezultatele vânzărilor la licitație.

„Scaunul Dragon” Eileen Gray din colecția Yves Saint Laurent a devenit cea mai scumpă piesă de mobilier din secolul al XX-lea. La licitația Christie’s din 2019, a fost vândută cu 21,9 milioane EUR, pe când limita superioară a estimării de 3 milioane EUR.

Realitatea Live

16 Sept. 2025, 18:15
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Sept. 2025, 18:15 // Actual //  Ursu Victor

Luni a avut loc deschiderea Moldova Business Week 2025 (MBW25), cea de-a zecea ediție a celui mai mare forum economic al țării, la care au fost prezenți fizic peste 700 de participanți. Agenda din această săptămână cuprinde peste 30 de evenimente (15–19 septembrie), reunind investitori, antreprenori, oficiali de rang înalt și experți din peste 40 de țări.

Evenimentul a fost deschis de Natalia Bejan, Director al Agenției de Investiții, care a subliniat rolul MBW25 de a evidenția oportunitățile investiționale și de business ale Republicii Moldova:

„Prezentăm exemplele de succes ale investitorilor care deja contribuie la dezvoltarea economiei naționale. Această ediție va pune accent pe networking calitativ pe întreg parcurs al acestei săptămâni”, a declarat Natalia Bejan, Director General al Agenției de Investiții.

A urmat Prim-ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, care a accentuat direcțiile strategice ale Guvernului:

„Ne concentrăm pe educație și pe regimul fiscal atractiv pentru sectorul IT. Investim în infrastructură industrială astfel încât companiile să poată opera de oriunde în lume și să atragă talente din întreaga lume. Anul acesta, temele cheie de la MBW25 includ digitalizarea serviciilor publice, Moldova IT Park, ajutorul de stat pentru sectoarele industriale, reconstrucția Ucrainei și rolul Moldovei în regiune.”

Din partea Uniunii Europene, Excelența Sa Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova, a menționat progresul integrării economice:

„Pe plan economic, Moldova a făcut pași remarcabili spre integrarea în Piața Unică a UE. Doar acum câteva zile am marcat 11 ani de la intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător UE–Moldova, un instrument puternic de modernizare a economiei”, a spus Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova.

 La rândul său, Viceprim-ministrul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor, a evidențiat obiectivele de digitalizare și competitivitate:

„Anul acesta ocupăm locul 7 în Global Gender Gap Index – un indicator esențial pentru o societate inovatoare. Digitalizarea este una dintre cele mai mari realizări ale Moldovei, iar obiectivul nostru este clar: 100% digital până în 2030. Republica Moldova își consolidează poziția economică prin integrarea în SEPA (martie 2025), extinderea accesului la piețele financiare europene și prin creșterea competitivității mediului de afaceri” a spus Doina Nistor.

Investitori & exportatori pe scena MBW

De la tehnologie și mobilitate, la producție, agro și asigurări, șapte companii au arătat, prin exemple concrete, potențialul investițional și de export al Moldovei:

  • Eduard Suchanek, Regional Director, Bolt — a anunțat oficial lansarea serviciului de taxi Bolt în Republica Moldova și integrarea acestuia în ecosistemul local de mobilitate.
  • Victor Nistorică, CEO, Brutăria Bardar — produse artizanale „made in Moldova”, standardizate pentru scalare pe piețe externe. Produsele Brutăriei sunt prezente în peste 700 de magazine în Uniunea Europeană, inclusiv Kaufland, Carrefour și Lidl în România
  • Vadim Vetrilă, Co-founder & CEO, Smile Dent Team — export de servicii medicale și standarde internaționale în stomatologie. Din 2009 până astăzi, peste 4000 de pacienți au fost tratați de către clinica Smile Dent, iar activitatea companiei generează aproximativ 15 milioane de euro anual
  • Nicolae Gudumac, CTO & Co-founder, Planable — platformă SaaS din Moldova folosită de branduri globale; dovadă că tehnologia locală concurează la nivel mondial.
  • Ion Tașca, Board Member, PorcoBello SRL — investiții în agricultura și eficiență operațională pe întreg lanțul valoric. Producția anuală a companiei ajunge la 12.000 porci, iar în întreaga țară dețin cel mai modern abator din regiune
  • Peter Höfinger, Deputy CEO, Vienna Insurance Group — capital strategic și consolidarea pieței de asigurări, cu efect de încredere pentru investitori. Pe 1 septembrie 2025, Vienna Insurance Group (VIG) a câștigat licitația publică și a achiziționat o participație de 80% în Moldasig S.A., una dintre cele mai importante companii de asigurări generale din Moldova, cu o cotă de piață de aproximativ 30% după tranzacție.
  • Călin Botean, Regional Director Eastern Europe, Gebauer & Griller — soluții industriale integrate și conectare la lanțurile de producție europene. Investițiile companiei în expansiune și inovație în Moldova se ridică la 60 milioane euro.

Piața de capital: Memorandum pentru noua bursă de valori

Tot ieri, parteneriatul pentru lansarea noii Burse de Valori a Republicii Moldova a fost oficializat prin semnarea unui Memorandum de înțelegere, consolidând colaborarea strategică dintre autoritățile de la Chișinău și București. România, principal partener comercial și poartă de acces către Uniunea Europeană, oferă expertiza Bursei de Valori București (BVB) pentru implementarea unui model modern de piață de capital. Noua bursă va sprijini atragerea companiilor internaționale, dezvoltarea infrastructurii financiare și diversificarea surselor de finanțare pentru mediul de afaceri local.

Mesajul comun al scenei MBW: Moldova is Open for Business! Moldova este o piață care crește prin tehnologie, calitate și parteneriate – cu accent real atât pe investiții, cât și pe exporturi.

Agenția de Investiții este instituția publică, fondată de Guvernul Republicii Moldova, aflată în subordinea cabinetului Primului Ministru, creată și mandatată să atragă investiții strategice în Republica Moldova, să acorde suport post-investițional investitorilor, să contribuie la creșterea exporturilor, să promoveze imaginea de țară și să dezvolte dimensiunea de diplomație economică.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII