Directorul „Invest Moldova”, Stelian Manic: Este un interes tot mai mare al investitorilor serioși de a veni în Moldova

24 Dec. 2021, 10:53
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
24 Dec. 2021, 10:53 // Interviu //  MD Bani

Atragerea investițiilor, promovarea exportului, turismului și a imaginii de țară – acestea sunt direcțiile în care își desfășoară activitatea echipa Agenției de Investiții „Invest Moldova”. Deși ultimii doi ani au impus o adaptare a activității la noile realități determinate de situația pandemică și o regândire a metodelor aplicate și a instrumentelor utilizate, în 2021 au fost obținute rezultate considerabile. 

 

Pentru a face cunoștință unui număr cât mai mare de potențiali parteneri cu oferta investițională a țării, a fost organizată participarea la 8 expoziții internaționale, au fost desfășurate 42 de vizite de studii pentru sectoarele strategice ale economiei cum sunt industria textilelor, industria agroalimentară, sectorul agrifood, sectorul IT și altele. 

Cu susținerea Agenției de Investiții „Invest Moldova” au fost organizate mai multe evenimente internaționale, la care au participat 320 de companii locale și 80 de companii internaționale. Printre acestea a fost și primul forum în domeniul imobiliar, care a reunit reprezentanții guvernului și ai instituțiilor de stat, ai mediului asociativ, dar și ai companiilor comerciale din domeniu, cu scopul de a discuta oportunitățile pe care le prezintă sectorul pentru investitori, dar și provocările cu care se confruntă și necesitățile de dezvoltare. 

11 companii și-au anunțat în 2021 decizia de a realiza investiții de peste 17 milioane de euro în Republica Moldova și de a crea peste o mie  de locuri de muncă. 

Pentru promovarea exporturilor Agenția de Investiții „Invest Moldova” a organizat participarea a 34 de companii la 6 expoziții internaționale, în rezultatul cărora au fost semnate 47 de contracte. Au fost desfășurate și două programe pentru promovarea exporturilor, menite să pregătească companiile locale pentru a penetra piețele externe, dar și să ofere acces la potențiali parteneri de export. Volumul estimat al exportului rezultat în urma acestor activități depășește 12 milioane de euro. 

Pentru promovarea turismului și a imaginii de țară au fost organizate câteva campanii, printre care „Moldova – a place to find yourself”, în cadrul căreia a fost lansat un videoclip cu participarea interpreților Dara și Pașa Parfeni, care a avut succes la nivel internațional. A doua etapă a acestei campanii, „A place to find your harmony”, a presupus difuzarea unui șir de materiale video în care Andrew Rayel, celebrul DJ originar din Moldova, își interpretează melodiile în locuri pitorești din țară. 

Scopul acestor campanii este de a repoziționa Moldova ca destinație turistică post pandemică. 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău