Proiectul Îmbunătățirea drumurilor locale (Local Roads Improvement Project), finanțat de Banca Mondială. Scopul proiectului este reabilitarea drumurilor locale cu o lungime totală de 150 km (inițial 300 km) se mișcă cu viteza melcului.
Deși proiectul inițial trebuia să se finalizeze în anul 2021 și să cuprindă 300 km de drumuri, durata lui a fost extinsă până în 2023, iar lungimea drumurilor vizate a fost redusă până la 150 km. Actualmente, din cele 80 mil. USD au fost debursate doar 50 mil. USD (63%) (situația din 30.04.2022), lungimea drumurilor reabilitate este de 90 km (situația din 15.11.21), iar progresul spre îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare este evaluat de Banca Mondială ca “moderat satisfăcător”, potrivit unei analize a Expert-Grup.
Reținerea implementării proiectului a fost cauzată de schimbările frecvente ale decidenților, procesul lent de achiziție a serviciilor de proiectare, problemele persistente în performanța antreprenorilor (care în câteva cazuri au determinat anularea contractelor), participarea slabă a ofertanților la achiziții, precum și de creșterea prețurilor peste bugetele prevăzute inițial, în urma tergiversării.
La acestea s-au adăugat, în timpul pandemiei Covid-19, dificultățile de mobilizare a forței de muncă și de transport al materialelor. Există riscul de nefinalizare a lucrărilor până în anul 2023 (ultima dată-limită, extinderi nu vor mai fi), și atunci Guvernul va trebui să finanțeze lucrările contractate din sursele proprii. Ținând cont de performanța slabă a acestui proiect, considerăm că este pusă sub semnul întrebării realizarea intenției Guvernului de a contracta de la Banca Mondială o finanțare adițională de 120 mil. EUR pentru a continua reabilitarea drumurilor locale, inclusă în Planul de acțiuni al Guvernului pentru anii 2021-2022”, mai spun economiștii Expert- Grup.