Europa spune adio maşinilor mici: De ce familiile europene tot mai restrânse preferă maşinile tot mai mari

25 Sept. 2023, 08:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Sept. 2023, 08:25 // Actual //  bani.md

A pune un Peugeot 208, cel mai bine vândută maşină din Europa anul trecut, lângă un Ford F-150, omologul său american, este ca şi cum ai compara un Chihuahua cu un dog german. De ce înclină europenii tot mai mult spre cel din urmă?

Ambele au patru roţi şi servesc de obicei aceluiaşi scop: de a transporta şoferul dintr-un loc în altul. Altfel, au puţine în comun. F-150 cântăreşte peste două tone, de două ori mai mult decât suplul Peugeot. Şoferul camionetei americane stă cu o jumătate de metru mai sus decât francezul, care zgârie asfaltul în compactul său de familie. Chiar şi ignorând bena ataşată la spate  interiorul maşinii americane se simte mai încăpător decât întreaga maşină europeană. Un şofer parizian mereu încrezător în abilităţile sale de a parca ar putea foarte bine să încerce să-şi strecoare vehiculul în cabina mastodontului american, scrie The Economist.

Când vine vorba de automobilism, europenii au simţit mult timp că dimensiunea nu contează. Drumurile care leagă continentul au fost bătute de maşini zdravene, propulsate de motoare care ar fi fost făcute de ruşine chiar şi de maşinile de tuns iarba americane. Totuşi, ceea ce le lipsea maşinilor europene la capacitate cilindrică era compensat prin sex-appeal. Fiat 500, Volkswagen Beetle, Austin Mini, Citroën 2CV şi chiar şi bătrânele Trabanturi din Germania de Est au devenit toate icoane ale culturii pop, la fel de emblematice pentru ceea ce este Europa ca filmele din Nouvelle Vague sau o plimbare cu o Vespa trăgând în acelaşi timp din ţigară. Din păcate, aceste bijuterii industriale în curând vor mai defila doar până la  depozitele de fier vechi. De la începutul secolului, maşinile vândute în UE au câştigat în medie peste 200 kg, o treime dintr-un Fiat 500 original. Au crescut în înălţime, în lăţime şi lungime, deşi legal nu pot transporta mai mulţi pasageri. Vehiculele utilitare sport (SUV-uri), piese de bărbăţie auto create special  pentru preeriile americane, stăpânesc din ce în ce mai mult peisajele urbane europene, de la Helsinki la Atena.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Dec. 2025, 09:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
24 Dec. 2025, 09:30 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a sesizat Consiliul Concurenței în contextul creșterii semnificative a prețurilor la ouă, care au ajuns în ultima perioadă la niveluri record pe piața internă. Anunțul a fost făcut de ministra Ludmila Catlabuga în cadrul unei emisiuni de la Vocea Basarabiei, care a explicat că autoritățile nu pot impune prețuri, însă pot verifica modul în care acestea sunt stabilite pe lanțul comercial.

Potrivit șefei MAIA, majorarea prețurilor este determinată de mai mulți factori, iar rolul Consiliului Concurenței este de a analiza dacă prețurile afișate la raft corespund costurilor reale sau dacă există eventuale abateri de la regulile concurenței.

„E un mixt de probleme care au generat acest preț al ouălor la raft. Noi, în calitate de minister, am sesizat Consiliul Concurenței, care este responsabil de monitorizarea și formarea prețurilor. Statul nu poate interveni direct în preț, dar poate monitoriza cum s-a format acest preț, de la fermier până la rețelele de magazine, care au un rol important în formarea prețurilor la raft”, a declarat Ludmila Catlabuga.

Ministra a mai precizat că subiectul practicilor neloiale din sectorul agroalimentar este discutat și la nivel parlamentar, în vederea ajustării cadrului normativ.

„Pe platforma parlamentară a comisiei economie, buget și finanțe se discută practicile neloiale în sectorul produselor agroalimentare.

Urmează să fie îmbunătățit și cadrul legal, ca să putem avea prețuri accesibile, corecte față de fermier și față de consumator. Între ei sunt lanțurile de magazine, intermediarii, care au un rol important în formarea prețului”, a subliniat șefa MAIA.

Totodată, Ludmila Catlabuga a menționat că, deși Republica Moldova exportă ouă, asigurarea pieței interne rămâne prioritară.

„Noi exportăm ouă, dar fermierii ne asigură că prioritară este piața internă. E bine că există această oportunitate de export”, a spus ministra.

În luna decembrie 2025, prețul ouălor în Republica Moldova a crescut accentuat, ajungând în unele cazuri la aproximativ 50 de lei pentru 10 ouă, ceea ce reprezintă o majorare de peste 30% față de perioadele anterioare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII