Europa spune adio maşinilor mici: De ce familiile europene tot mai restrânse preferă maşinile tot mai mari

25 Sept. 2023, 08:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Sept. 2023, 08:25 // Actual //  bani.md

A pune un Peugeot 208, cel mai bine vândută maşină din Europa anul trecut, lângă un Ford F-150, omologul său american, este ca şi cum ai compara un Chihuahua cu un dog german. De ce înclină europenii tot mai mult spre cel din urmă?

Ambele au patru roţi şi servesc de obicei aceluiaşi scop: de a transporta şoferul dintr-un loc în altul. Altfel, au puţine în comun. F-150 cântăreşte peste două tone, de două ori mai mult decât suplul Peugeot. Şoferul camionetei americane stă cu o jumătate de metru mai sus decât francezul, care zgârie asfaltul în compactul său de familie. Chiar şi ignorând bena ataşată la spate  interiorul maşinii americane se simte mai încăpător decât întreaga maşină europeană. Un şofer parizian mereu încrezător în abilităţile sale de a parca ar putea foarte bine să încerce să-şi strecoare vehiculul în cabina mastodontului american, scrie The Economist.

Când vine vorba de automobilism, europenii au simţit mult timp că dimensiunea nu contează. Drumurile care leagă continentul au fost bătute de maşini zdravene, propulsate de motoare care ar fi fost făcute de ruşine chiar şi de maşinile de tuns iarba americane. Totuşi, ceea ce le lipsea maşinilor europene la capacitate cilindrică era compensat prin sex-appeal. Fiat 500, Volkswagen Beetle, Austin Mini, Citroën 2CV şi chiar şi bătrânele Trabanturi din Germania de Est au devenit toate icoane ale culturii pop, la fel de emblematice pentru ceea ce este Europa ca filmele din Nouvelle Vague sau o plimbare cu o Vespa trăgând în acelaşi timp din ţigară. Din păcate, aceste bijuterii industriale în curând vor mai defila doar până la  depozitele de fier vechi. De la începutul secolului, maşinile vândute în UE au câştigat în medie peste 200 kg, o treime dintr-un Fiat 500 original. Au crescut în înălţime, în lăţime şi lungime, deşi legal nu pot transporta mai mulţi pasageri. Vehiculele utilitare sport (SUV-uri), piese de bărbăţie auto create special  pentru preeriile americane, stăpânesc din ce în ce mai mult peisajele urbane europene, de la Helsinki la Atena.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

26 Nov. 2025, 09:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
26 Nov. 2025, 09:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Leonid Fedun, co-fondator al gigantului petrolier rusesc Lukoil, și-a vândut în 2025 pachetul de aproximativ 10% din acțiuni înapoi companiei, au declarat trei surse apropiate tranzacției, confirmate și de date financiare analizate de Reuters. Valoarea pachetului era estimată la circa 7 miliarde de dolari, însă nu este clar dacă aceasta a fost suma efectiv primită de miliardar, scrie REUTERS.

Tranzacția marchează încheierea unei cariere de trei decenii în care Fedun a contribuit la transformarea Lukoil într-un jucător global, înainte ca sancțiunile occidentale impuse după invazia Rusiei în Ucraina să lovească puternic compania. După luni întregi în care a reușit să evite sancțiunile, Lukoil a fost vizată direct în octombrie, ceea ce a forțat-o să înceapă procesul de vânzare a activelor din străinătate.

Decizia federației ruse de a impune presiuni suplimentare asupra sectorului privat, dar și incertitudinile geoeconomice, au alimentat speculațiile analiștilor potrivit cărora Lukoil ar putea deveni o țintă de achiziție pentru Rosneft, grup petrolier controlat de stat, aflat la rândul său sub sancțiuni occidentale.

Vânzarea pachetului de către Fedun – cetățean ucrainean stabilit în Monaco – este considerată o raritate în rândul miliardarilor ruși, care de obicei își restructurează participațiile sub umbrela unor fonduri sau companii din jurisdicții opace, nu prin retrageri directe. Potrivit surselor, tranzacția a fost încheiată la începutul lui 2025.

În august, Lukoil a anunțat că va anula 76 de milioane de acțiuni – aproximativ 11% din capitalul social – pe care le-a răscumpărat de pe piață în perioada 2024–2025, pachet care ar include și participația lui Fedun.

Fedun, în vârstă de 69 de ani, este unul dintre oamenii deveniți miliardari în urma privatizărilor haotice din anii ’90 sub președintele Boris Elțin, imediat după prăbușirea Uniunii Sovietice. Absolvent de școală militară și fost lector în anii ’80, Fedun l-a cunoscut în Siberia pe Vagit Alekperov, actualul președinte al Lukoil și una dintre cele mai influente figuri din industria petrolieră rusă.

Cei doi au lucrat împreună la privatizarea unor câmpuri petroliere strategice din Siberia de Vest, după ce Elțin a aprobat în 1993 trecerea acestora din proprietate de stat în mâini private—un moment care a transformat brusc funcționari sovietici în miliardari.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII