Exproprieri pe drumul liniei electrice de la Vulcănești la Chișinău! Plățile s-ar ridica la milioane de lei

06 Nov. 2023, 15:02
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Nov. 2023, 15:02 // Actual //  bani.md

Guvernul Republicii Moldova a anunțat un proiect de hotărâre care vizează exproprierea a aproximativ 900 de terenuri situate în apropierea liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV #Vulcănești–#Chișinău, proiect considerat de utilitate publică și de interes național. Conform propunerii guvernamentale, proprietarii terenurilor vor primi despăgubiri conform legislației din Republica Moldova.

Proiectul de hotărâre a fost publicat pe portalul www.particip.gov.md pentru consultări publice, urmând să fie promovat spre aprobare de către Executiv după finalizarea procesului de consultare. Terenurile aflate în proprietate privată sau publică a unităților administrativ-teritoriale ale mai multor raioane și municipii, inclusiv Taraclia, UTA Găgăuzia, Cahul, Leova, Cimișlia, Hâncești, Ialoveni și municipiul Chișinău (comuna Băcioi), sunt vizate pentru expropriere și transferul lor în proprietatea statului.

Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului, conform legii Republicii Moldova, va evalua sumele acordate ca despăgubiri. Aceste evaluări vor fi efectuate de evaluatori independenți, în conformitate cu legislația națională.

Pentru a facilita procesul de expropriere și pentru a minimiza impactul social al proiectului, comitete de monitorizare a impactului social au fost create la nivel de raioane și localități. Aceste comitete vor facilita participarea comunității în monitorizarea impactului, recepționarea reclamațiilor și asistența proprietarilor de terenuri.

În plus, odată cu adoptarea Hotărârii de Guvern, se va institui o Comisie specială pentru soluționarea întâmpinărilor, cu scopul de a asigura un proces corect și echitabil pentru toți proprietarii afectați. Proprietarii care întâmpină dificultăți în prezentarea actelor necesare sau care, din circumstanțe obiective, nu pot solicita despăgubiri, vor avea posibilitatea de a informa Unitatea consolidată pentru implementarea și monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii (UCIPE) și de a solicita suport pentru procesul de obținere a despăgubirilor.

Construcția liniei electrice aeriene de 400 kV Vulcănești-Chișinău este finanțată de Banca Mondială și realizată de către Ministerul Energiei, prin UCIPE – MEPIU. Pe lângă construcția liniei, proiectul prevede modernizarea a două substații electrice și consolidarea sistemului de dispecerat și evidență pentru ÎS Moldelectrica.

Licitația pentru construcția linei de înaltă tensiune Vulcănești – Chișinău a fost câștigată de compania indiană KEK International.

Proiectul noii linii de înaltă tensiune de 400 kV Vulcănești – Chișinău conform planului ar trebui să fie finalizată în trei ani.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală