Facebook încă „spionează în secret” iPhone-ul tău. Fă asta și îl vei opri

26 Mai 2021, 06:28
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
26 Mai 2021, 06:28 // Slider //  MD Bani

Deci, acest lucru nu este bun. Setările iPhone vă permit să spuneți Facebook că nu doriți urmărirea locației dvs. Este clar și neambigu.

De ce atunci, dacă îi spui Facebook „niciodată” să-ți acceseze locația, gigantul care recoltează date face exact asta?

IOS 14.5 al Apple are o vechime de doar câteva săptămâni, iar datele sugerează deja că a dat greva așteptată împotriva Facebook. În mod surprinzător, mai mult de 80% dintre utilizatori nu optează pentru a fi urmăriți. Milioane dintre voi ați văzut prin avertismentele descompuse că aplicațiile gratuite de la Facebook nu vor rămâne gratuite decât dacă ne cedăm dreptul la confidențialitate, scrie Forbes.

Facebook generează aproape toate veniturile sale din publicitatea digitală – direcționarea anunțurilor prin culegerea cât mai multor date de la tine și despre tine.

„Marketingul pe Facebook este în general dominat de iOS”, se plânge un articol din industria publicitară, „este destul de sigur să presupunem că Facebook și-a pierdut cel puțin jumătate din datele lor, probabil cea mai valoroasă jumătate”.

Toate acestea înseamnă că Facebook va face tot mai mult cu datele care rămân. Și există un pericol ascuns în toată publicitatea iOS 14.5 – un fals sentiment de securitate pentru utilizatorii de iPhone, crezând că problema datelor Facebook s-a încheiat brusc, că totul s-a schimbat acum. Ar fi foarte greșit – chiar nu a făcut-o.

Apple a restricționat faptul că Facebook te urmărește pe site-uri și aplicații terțe, fără să recolteze datele pe cele pe care le deține. La fel ca Google cu Chrome, PHOTOS și Gmail, aplicațiile Facebook se compară mizerabil cu colegii lor atunci când vine vorba să se ajute singuri la păstrarea informațiile dvs. Aceasta nu este o coincidență – este o filozofie în joc.

iOS 14.5 este, totodată, destul de nou – impactul este încă în curs de evaluare.

Prin urmare, va trebui să așteptăm și să vedem ce soluții găsesc giganții de date pentru a ne urmări în continuare activitatea pe web și în aplicații. Ultima inovație majoră de confidențialitate a fost restricționarea urmăririi locației. Și aici putem vedea exact cum se aplică litera și nu spiritul regulilor.

În ciuda faptului că i-am spus iPhone-ului „niciodată” să permită accesul Facebook la locația mea, în ciuda faptului că am verificat Facebook online pentru a confirma că știe că „istoricul locațiilor pentru dispozitivele mobile” este setat la „dezactivat”. Facebook continuă să exploateze o lacună, recoltând etichete de localizare a fotografiilor și adrese IP, toate acestea, în propriile sale cuvinte, „colectând și procesând”, scrie autorul articolului publicat de Forbes.

Am făcut o fotografie cu iPhone-ul meu și apoi am încărcat-o pe contul meu de Facebook. Am folosit aplicația Facebook pe iPhone-ul meu, aceeași aplicație căreia i s-a spus „niciodată” să nu acceseze locația mea, același cont care știe că am dezactivat acest lucru. Dar Facebook încă colectează eticheta de locație din fotografia respectivă, împreună cu adresa mea IP.

IPhone-ul meu adaugă etichete GPS fotografiilor – util pentru sortarea și găsirea imaginilor. Pot folosi funcția de partajare în Apple Photos pentru a elimina datele despre locație pe măsură ce trimit, iar majoritatea mesagerilor dezbracă aceste date, dar în aplicația Facebook, atunci când încarc o fotografie, datele sunt trimise și ele.

Facebook și Instagram elimină de fapt metadatele, așa-numitele informații EXIF, din fotografiile salvate pe platformele lor. Puteți vedea acest lucru, deoarece dacă salvați o fotografie de pe Instagram sau din albumele dvs. Facebook pe telefonul dvs., nu vor exista informații despre locație. Acest lucru a fost înlocuit cu propriile coduri Facebook.

Așadar, ați putea presupune că Facebook a șters aceste date. Gresit. Dacă accesați setările de confidențialitate Facebook și selectați „informațiile dvs. Facebook”, puteți descărca o copie a datelor pe care le deține. Dacă selectați „fotografii și videoclipuri”, veți vedea datele salvate de Facebook din imaginile pe care le-ați încărcat.

În cazul acestei fotografii specifice, cea care tocmai a fost încărcată de pe iPhone, datele respective includ o locație foarte precisă și „adresa IP de încărcare”. Facebook nu are nevoie de mai mult decât atât. Dacă introduc aceste coordonate lat / lungi în Google Maps, obțin o potrivire exactă cu locația mea, iar Google Street View îmi arată partea din față a casei mele. După cum vă puteți imagina, acesta nu este genul de confidențialitate pe care îl aveam în minte.

Deci, Facebook face ceva valoros cu datele?

Nu pentru tine. Au trecut vremurile în care imaginile dvs. puteau fi văzute de locația EXIF ​​- un risc imens de confidențialitate de alt tip. Aceste date sunt acum în scopuri proprii Facebook. Amintiți-vă modelul său de afaceri.

Politica de confidențialitate a Facebook spune atât de mult. Datele „pe care le colectăm”, spune acesta, „pot include informații în sau despre conținutul pe care îl furnizați (de exemplu, metadate), cum ar fi locația unei fotografii sau data la care a fost creat un fișier.” Datele despre locație, se spune, sunt utilizate „pentru a furniza, personaliza și îmbunătăți produsele noastre, inclusiv reclame.

Acest lucru devine mai bun. Politica de confidențialitate vă conectează la „Despre Facebook Ads”, ceea ce explică de ce sunt benefice anunțurile direcționate. Facebook vă spune „folosim date despre locație pentru a vă afișa anunțuri de la agenții de publicitate care încearcă să ajungă la oameni într-un anumit loc sau în apropierea acestuia. Obținem aceste informații din surse precum: Unde vă conectați la Internet, Unde vă utilizați telefonul, Locația dvs. din profilul dvs. Facebook și Instagram. ”

Apoi, vedeți un link care vă invită să „aflați mai multe despre datele despre locație”. Acel link vă duce la contul dvs., unde vă întreabă dacă doriți să „Activați Istoricul locațiilor pentru dispozitivele dvs. mobile”, deoarece, nu uitați, acest lucru este dezactivat. Ceea ce pune întrebarea – cum puteți colecta datele despre locația mea și apoi explicați acest lucru ducându-mă la o setare de cont care confirmă că v-am spus să nu capturați locația mea?

Dacă acest lucru vi se pare pitonic, nu vă faceți griji, nu sunteți singuri.

Este posibil să nu salvați multe fotografii pe Facebook în aceste zile, poate că folosiți Instagram în schimb. Ei bine, politica sa privind datele poartă același avertisment, potrivit căruia datele culese „pot include informații în sau despre conținutul pe care îl furnizați (cum ar fi metadatele), cum ar fi locația unei fotografii sau data la care a fost creat un fișier”.

Am întrebat Facebook despre această captură a locațiilor EXIF ​​din fotografiile Facebook și Instagram. Compania a confirmat că „colectează și prelucrează” astfel de date. Le-am sugerat că aceste date sunt utilizate în scopuri publicitare și că acestea sunt „indiferent de setările de confidențialitate selectate de utilizator în cadrul aplicației Facebook / Instagram de pe telefoanele lor”. Facebook mi-a spus că este bine să continuăm cu aceste ipoteze.

În ceea ce privește Instagram, Facebook mi-a indicat politica de confidențialitate, care confirmă acest tip de recoltare a metadatelor și le-a sugerat utilizatorilor să scoată datele EXIF ​​din fotografiile lor înainte de a le încărca. Mai ușor de spus decât de făcut, dar da, clar. Compania a subliniat, de asemenea, că datele EXIF ​​nu sunt aceleași cu locația live a unui telefon.

Este adevărat, deși fotografiile încărcate de pe un dispozitiv mobil sunt făcute aproape întotdeauna pe dispozitivul mobil. Și, combinat cu datele sale vaste, toate acestea fac parte dintr-o imagine mai precisă a fiecăruia dintre voi, un profil al meu pentru reclame.

Deci, ce ar trebui să faci?

Nu încărcați fotografii pe Facebook sau Instagram care au date de locație semnificative încorporate, cu excepția cazului în care doriți să partajați aceste date. Puteți utiliza o aplicație precum iVerify, care va adăuga o funcție de eliminare a metadatelor în meniul de partajare din fotografii, permițându-vă să salvați duplicatele curate înainte de a le încărca sau partaja.

Datele EXIF ​​nu sunt singurele urmăriri secrete care au loc pe iPhone. Dacă mai trebuie să schimbați o altă setare, este opțiunea „încărcați imagini la distanță” din Apple Mail. Acest lucru ar trebui să fie dezactivat, ceea ce va opri colectarea aproape tuturor pixelilor de urmărire prin e-mail pe care vi se trimite, de colectare a datelor de locație, a identificatorului și a datei și orei, de fiecare dată când deschideți un e-mail de marketing.

Acesta este un flagel absolut și, odată cu reprimarea de către Apple a urmăririi pixelilor site-ului, acești pixeli de e-mail de marketing vor deveni și mai importanți. Nu pierzi nimic schimbând această setare. Apple vă va oferi opțiunea de a încărca imagini la distanță pe fiecare e-mail care le conține. Cel puțin așa veți putea alege cine verifică unde vă aflați și să stocați acele informații pentru a vă viza cu reclame mai târziu.

Așa cum am spus, aceasta este o filozofie, este vorba de a lua cât mai multe informații valoroase posibil și apoi de a genera bani din aceste informații în nenumărate feluri. De aceea, toate culegerile de date Facebook, conform etichetelor sale de confidențialitate, se leagă înapoi la identitățile utilizatorilor și de aceea nu s-ar gândi niciodată să refuze acele date de locație EXIF, cu excepția cazului în care este interzisă sau împiedicată colectarea acestora.

Cu iOS 14.5 și creșterea puterii de susținere a confidențialității, următorii câțiva ani vor fi fie un punct de pivot pentru Facebook, deoarece este forțat să-și examineze modelul de afaceri, fie mai probabil același tip de umflătură aproape neobservabilă pe drumul pe care Cambridge Analytica a dovedit-o în cele din urmă. a fi. Aruncați o privire asupra graficului său de acțiuni în anii de când acea criză existențială a ajuns în prim-plan – vă spune tot ce trebuie să știți.

„Protejarea confidențialității oamenilor”, spune Facebook, „este esențială pentru modul în care ne-am proiectat sistemul publicitar”. Nu, într-adevăr, asta spune. Patru pași simpli pentru a vă îmbunătăți confidențialitatea: spuneți nu urmăririi când vi se solicită iOS 14.5; dezactivați partajarea locației pentru Facebook pe telefonul dvs.; pentru Facebook în sine, ștergeți aplicația și utilizați în schimb un browser – Safari sau Firefox, nu Chrome; și nu încărcați date EXIF ​​decât dacă sunteți mulțumit că sunt colectate.

Între timp, Apple, vă rugăm să abordați aceste probleme EXIF ​​și, de asemenea, implicit, imaginile de e-mail la distanță fiind dezactivate în iOS 15. Aceștia ar fi doi pași uriași înainte.

Realitatea Live

28 Nov. 2025, 17:22
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
28 Nov. 2025, 17:22 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Comerțul electronic cu bunuri și servicii comerciale în Republica Moldova a ajuns în 2024 la circa 8,93 miliarde de lei (aprox. 463,9 milioane de euro, fără TVA), în creștere cu 15% față de 2023. Cu toate acestea, vânzările online reprezintă doar 5,69% din cifra totală de afaceri a comerțului cu amănuntul, cel mai scăzut nivel de penetrare a e-commerce-ului din Europa, arată studiul „The E-Commerce Market in Moldova in 2025”, realizat la comanda AmCham Moldova, cu sprijinul Programului Innovate Moldova.

Potrivit raportului, vânzările online de bunuri au atins în 2024 valoarea de 5,417 miliarde de lei (281,4 milioane de euro, fără TVA), în creștere cu 15,4% față de anul precedent. Comerțul electronic cu servicii comerciale (bilete, telecom, asigurări, diverse servicii) a ajuns la 3,515 miliarde de lei (182,6 milioane de euro, fără TVA), ceea ce înseamnă un avans anual de 14,3%. În total, în 2024 au fost plasate aproximativ 4,1 milioane de comenzi online pentru bunuri și 4,7 milioane de comenzi pentru servicii.

Deși crește mai repede decât comerțul tradițional – care a avansat cu 12,8% la bunuri și 11,3% la servicii – comerțul online joacă încă un rol modest în economia de consum. În 2024, vânzările online au reprezentat circa 5,14% din piața bunurilor și 6,82% din piața serviciilor comerciale. Media combinată de 5,69% este semnificativ sub nivelurile înregistrate în Uniunea Europeană și în regiunea Europei de Sud-Est, se precizează în studiu.

Cel mai mare segment al pieței de e-commerce pentru bunuri este categoria electrocasnice și electronice, care a generat 36,2% din valoarea totală a vânzărilor online de produse. Aproape jumătate din această sumă provine din vânzarea aparatelor electrocasnice mari, restul fiind împărțit între electronice de consum și electrocasnice mici. Segmentul este dominat de câteva hipermarketuri online și retaileri mari care operează atât online, cât și offline.

Printre cele mai dinamice segmente se numără livrările de mâncare și produse alimentare, cadourile și cosmeticele – creștere alimentată inclusiv de extinderea rapidă a platformelor de livrare precum Glovo și de dezvoltarea serviciilor de curierat și fulfilment ale Poștei Moldovei, Fan Courier Moldova și Nova Post. Vânzările online de mâncare gătită și produse alimentare au crescut cu peste 30% într-un singur an, ajungând la circa 514 milioane de lei.

În termeni de structură, aproximativ 20,3% din vânzările de cosmetice și 10,4% din vânzările de electronice se realizează deja online, în timp ce biletele de avion sunt comercializate practic integral prin canale digitale.

Unul dintre trăsăturile distinctive ale pieței moldovenești este preferința pentru plata la livrare – cu numerar sau cu cardul prin POS la curier. În 2024, circa 65% din valoarea vânzărilor online de bunuri a fost achitată la livrare, iar doar 11,9% prin plata online cu cardul, deși ponderea cardurilor a crescut față de 2023 (6,8%). Aproximativ 17–18% din cumpărături sunt finanțate prin sistemul „cumpără acum, plătește mai târziu” (BNPL), utilizat mai ales pentru electrocasnice, electronice, mobilă și alte produse cu valoare mai mare.

Studiul notează că preferința pentru plata la livrare este legată de încrederea scăzută în magazinele online și de lipsa unor sisteme moderne de gestiune a stocurilor: în lipsa actualizării în timp real, între 10% și 30% dintre comenzi sunt anulate pentru că produsul nu este de fapt disponibil. În aceste condiții, mulți consumatori preferă să verifice marfa la livrare sau în magazin și să plătească doar după ce se conving.

Comisioanele relativ ridicate ale procesatorilor de carduri – între 1,5% și 3% – reprezintă o altă frână pentru plățile online, în special la produsele cu marjă redusă. Noua platformă de plăți instant Mia, lansată în 2024, începe să își facă loc: în prima jumătate a anului 2025, plățile către companii prin link sau QR au depășit 100 de milioane de lei, iar Mia este estimată la 3–5% din plățile pentru bunuri în e-commerce, însă marile platforme încă nu au integrat masiv acest sistem.

Publicul de e-commerce din Republica Moldova este estimat la circa 640 de mii de persoane în martie 2025, dintre care aproximativ 450 de mii de consumatori urbani cu vârsta între 18 și 64 de ani fac cel puțin o achiziție online pe lună. Aceasta înseamnă o penetrare de aproximativ 30% a comerțului electronic în rândul populației adulte – printre cele mai reduse niveluri din Europa.

Studiul arată că, în 2024, un cumpărător online activ din Moldova a cheltuit, în medie, 1.660 de lei pe lună pe platforme locale și 1.900 de lei pe site-uri din străinătate – în total circa 3.500 de lei lunar pentru bunuri și servicii cumpărate online, în țară și peste hotare. În același timp, aproximativ 70% din populația adultă este practic exclusă de la comerțul electronic și, mai larg, de la economia digitală, în pofida faptului că infrastructura tehnică (internet, smartphone, carduri) este deja disponibilă.

Raportat la venituri și cheltuieli, un adult din Moldova a alocat, în medie, circa 11% din venit și 13% din cheltuieli lunare pentru cumpărături online în a doua jumătate a anului 2024.

Autorii studiului explică nivelul redus de penetrare printr-o serie de factori structurali. Moldova este o țară mică, cu o densitate mare de magazine fizice în Chișinău și în orașele mai mari, ceea ce face cumpărăturile offline foarte accesibile. În același timp, mulți retaileri online locali nu oferă prețuri mai mici, o gamă de produse semnificativ mai largă sau servicii suficient de diferite față de magazinele fizice.

În lipsa unui avantaj clar al comerțului online, o parte importantă a magazinelor virtuale ajung să funcționeze ca „showroom-uri digitale”: consumatorii intră pe site, compară produse și verifică stocurile, dar finalizează tranzacția în magazinul fizic sau la telefon.

Unul dintre cele mai spectaculoase rezultate ale studiului este faptul că, în prezent, valoarea totală a achizițiilor online efectuate de moldoveni pe platforme străine depășește piața internă de e-commerce. În 2024, deținătorii de carduri moldovenești au plătit aproximativ 530 de milioane de euro (10,2 miliarde de lei) pentru bunuri și servicii cumpărate pe site-uri și marketplace-uri din alte țări, plasând peste 21,7 milioane de comenzi.

Serviciile – în principal bilete de avion, autobuz și tren, cazare și abonamente digitale – au generat circa 81% din valoarea totală a plăților externe (aprox. 428 milioane de euro), iar bunurile fizice – restul de aproape 102 milioane de euro. Numărul comenzilor de produse tangibile importate prin e-commerce a ajuns la 6,7 milioane în 2024 și este în plină expansiune.

Creșterea explozivă este legată în mare parte de ofensiva comercială a marketplace-ului chinez Temu, care oferă prețuri foarte mici și livrare gratuită în Moldova. În anumite luni din 2024, Temu a livrat până la 600.000 de colete în țară, ajungând să dețină aproximativ 36% din numărul total de expedieri cross-border, cu circa 2,4 milioane de pachete într-un an. În același timp, platforma a atras sute de mii de noi utilizatori la cumpărături online în afara țării: audiența moldovenilor care comandă de pe site-uri externe a crescut de la circa 220.000 în prima jumătate a lui 2024 la aproape 360.000 în prima jumătate a lui 2025.

Regimul vamal actual (scutire de taxe și TVA pentru trimiteri de până la 150 de euro, o dată pe săptămână per persoană) face rentabile pentru consumatori achizițiile de îmbrăcăminte, încălțăminte și alte bunuri de valoare mică și medie de pe platforme din UE, SUA sau China. Pentru comercianții locali însă, această combinație de prețuri, promoții agresive și avantaje fiscale transformă comerțul online transfrontalier într-un risc major pentru magazinele tradiționale și pentru e-shopurile moldovenești, în special în segmentele fashion, piese auto și cosmetice.

Pentru următorii ani, studiul anticipează o creștere moderată a pieței interne de e-commerce – de ordinul a 7–9% anual în 2025 (fără efectul inflației) – în principal datorită schimbărilor generaționale și adoptării treptate a comportamentelor de cumpărare online. În lipsa unor proiecte majore noi sau a unor reforme instituționale semnificative, autorii nu se așteaptă la o „revoluție” digitală pe partea de ofertă.

Singura excepție notabilă ar putea fi apariția unui marketplace puternic cu acoperire națională, de tip eMag (România) sau Rozetka (Ucraina), capabil să negocieze prețuri mai mici cu distribuitorii, să atragă furnizori europeni și să ofere o gamă semnificativ mai largă de produse. Deocamdată, încercările anterioare de a construi astfel de platforme în Moldova au eșuat, iar lansarea unui marketplace regional rămâne un pariu costisitor pe o piață relativ mică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII