O ştim cam cu toţii, cei care au copilărit cu cel puţin două decenii în urmă prin regiunile estice ale Europei. Era motocicleta de vis a unui tânăr înflăcărat. Cea mai rapidă, cea mai îndrăzneaţă la design dintre puţinele opţiuni de mărci „străine”, ce erau disponibile. Iar unii dintre noi poate chiar vor avea acum şi amintiri din tinereţea lor învolburată.
Un tânăr din Capitală i-a redat motocicletei Jawa un nou design. A revopsit-o, roata din spate a fost schimbată cu una de chopper, iar tuning-ul o face de nerecunoscut.
Producţia acestor motociclete a continuat de-a lungul deceniilor cu noi şi noi ispotaze, care păstrau esenţa acestui design deja legendar. Între timp, şi motorul era perfecţionat, aşa că el ajunsese să livreze ulterior 24 CP, iar în 1987 — chiar 27 CP!
Jawa e o marcă cehă de motociclete, sau cehoslovacă dar ar fi să vorbim de anii de demult. Numele e o combinaţie a primelor litere din numele fondatorilor ei — Janececk şi Wanderer. Marca a fost creată în 1929, iar până în 1950 Jawa devenise unul din producătorii de top de motociclete din lume, exportând în mai aproape în toate ţările de pe mapamond.
Puţini ştiu, dar producţia acestor motociclete nu s-a oprit odată cu destrămarea blocului estic. În 1994 şi 1995, de exemplu, au apărut mai multe ediţii noi — două din ele păstrând acelaşi design de cafe racer, iar altele experimentând niţel şi cu stiluri mai noi. Varianta Jawa 350 640 Tramp a fost cea mai longevivă, fiind produsă până în 2004! Însă doar pentru a face loc altor modele, mai puternice şi mai moderne, precum Jawa 650.