Hoții de lemn s-au servit din pădurile statului. Ministerul Mediul vrea să interzică temporar exportul

25 Ian. 2022, 15:09
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
25 Ian. 2022, 15:09 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Ministerul Mediului vrea să interzică temporar exportul de lemn ca urmare a statisticilor îngrijorătoare. A înaintat și o hotărâre de Guvern care urmează să fie aprobată în una din ședințele ulterioare.

Decizia a fost luată urmare a examinării datelor statistice cu privire la exportul definitiv (procedura vamală 1000) de masă lemnoasă, scrie ecopresa.md.

Constatăm că în perioada anilor 2015-2016, până la aplicarea hotărârii de Guvern sus-menționate, cantitatea exportului reprezenta cca 13,3 mii tone per an. În perioada imediată introducerii sistării exportului, s-a înregistrat diminuarea cantității exportate cu aproximativ 60%, iar pe parcursul anilor următori se atestă revenirea la cantitățile exportate anterior sistării exportului, fapt ce denotă un potențial risc de ocolire e prohibiției existente la export de masă lemnoasă”, se spune în anunțul Ministerului.

Hotărârea nr. 664 din 27-05-2016 cu privire la sistarea temporară a exportului de masă lemnoasă a fost aprobată în scopul conservării resurselor naturale epuizabile, refacerii suprafeţei forestiere şi respectării dreptului oricărei persoane la un mediu ecologic şi sănătos, precum şi în vederea reglementării exportului de masă lemnoasă recoltată în Republica Moldova şi minimalizării tăierilor ilicite.

Potrivit acesteia, s-a sistat temporar exportul masei lemnoase încadrate la pozițiile tarifare 4403, 4404 20, 4406 şi 4407 91-4407 99 din Nomenclatura combinată a mărfurilor.

Doritorii de a veni cu propuneri o pot face până la data de 02 februarie 2022, în format electronic, la adresa: nicolina.cramarenco@mediu.gov.md.

Realitatea Live

12 Aug. 2022, 06:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Aug. 2022, 06:00 // Actual //  Lupu Eduard

Ministerul Economiei a anunțat recent consultări publice cu privire la un proiect de Hotărâre de Guvern care să favorizeze importul de produse petroliere europene în Republica Moldova.

Esența modificării este excluderea certificării obligatorii a produselor petroliere în cazul importului direct al acestora de la un producător dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

„Facilitarea accesului pe piața Republicii Moldova a produselor petroliere principale (a benzinei și motorinei) importate direct de la producătorii acestora amplasați într-un stat membru UE. Astfel, se vor recunoaște documentele eliberate de producător prin care se confirmă calitatea produselor petroliere (declarația de conformitate și raportul de inspecție). Respectiv decade necesitatea efectuării obligatoriu a prelevării probelor și încercărilor de laborator efectuate la etapa importului pe teritoriul vamal al Republicii Moldova”, se spune în modificările propuse.

Interesele au aruncat în aer amendamentul salvator

Inițiativa legislativă a apărut după publicarea raportului Comisiei parlamentare speciale conduse de deputatul Radu Marian, formată după ce în această primăvară s-a accentuat deficitul de produse petroliere. Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu a atras atenția asupra acestei probleme și a convocat Consiliul de Securitate. Dânsa a cerut rezolvarea grabnică a problemei.

La acea vreme, deficitul de motorină a stârnit un șir de probleme. Prețul angro era mai mare față decât prețul la pompă. Or, acest lucru a stârnit nemulțumirea în rândul agricultorilor, care amenințau cu proteste în cazul în care statul nu le compensează 100% din acciza la motorină.

Un nou amendament, speculanții de carburanți fac lobby  

Revenind la legea produselor petroliere, Comisia specială propune reducerea cheltuielilor cu 2 bani per litru la petroliștii din Republica Moldova, care au companiile mamă în România.

O inițiativă, bună, însă cauza deficitului produselor petroliere din Republica Moldova este alta. Este vorba de speculațiile, cu schema de revânzare a carburanților. Potrivit statisticilor, confirmate de declarațiile ANRE, combustibilul a fost importat în țară în cantități suficiente. Dar, de fapt, a rămas la comercianții care l-au revândut. Fiecare importator are propriul său comerciant speculator-dealer care cumpără volume importate și creează un deficit artificial.

În plus, absența restricțiilor legale permite nerezidenților să vândă combustibil pe teritoriul Republicii Moldova în portul Giurgiulești fără licențe speciale. Conform acelorași scheme, combustibilul rusesc este furnizat de acolo în Ucraina cu implicarea misterioasei companii offshore Euronova. Despre acest lucru a scris bani.md anterior. Este vorba de o schemă de revânzare a carburanților prin care gigantul rus Gazprom vinde carburanți în Ucraina prin portul Giurgiulești via portul Constanța. Danube Logistics SRL, controlată de BERD (100%)  și care operează Portul Giurgiulești, activează drept traider petrolier, facilitând tranzitarea carburanților spre Ucraina. Transportul se face pe calea ferată.

Autoritățile au înțeles problema, dar ridică din umeri

Problema cu criza carburanților nu e recentă. Anul trecut, de exemplu mai multe benzinării și-au suspendat activitatea din lipsă de carburanți. Respectiv, cei de la guvernare au înțeles că problema lipsei carburanților e una artificială și au vrut să o soluționeze. Astfel s-a vrut limitarea vânzărilor angro a carburanților, respectiv s-a născut celebrul amendament la legea carburanților – Marian – Bolea.

Amendamentul includea limitarea vânzării angro a produselor petroliere. Era vorba de comercializarea angro doar în lanțurile de comerț cu amănuntul. Este lesne de înțeles că nu le-a fost pe plac speculanților din piață, iar în lectura a doua detaliul cu limitările de comercializare a dispărut.

Povestea continuă, în condițiile în care în actualul amendament, cineva a avut grijă ca deficitul carburanților să nu fie soluționat.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău