Politicile climatice ale UE, precum reforma Sistemului de Tranzacționare a Emisiilor (ETS), cresc costurile companiilor aeriene. Acestea trebuie să plătească mai mult pentru emisiile de carbon, pe măsură ce alocările gratuite de emisii sunt eliminate treptat între 2024 și 2026. În plus, reforma Directivei privind Taxarea Energiei (ETD) ar putea introduce impozite pe kerosen, crescând și mai mult costurile. De asemenea, unii lideri europeni, precum cei din Franța, propun prețuri minime pentru zborurile intra-UE. Aceste măsuri au dus deja la o creștere a prețurilor biletelor cu 20-30% comparativ cu perioada pre-pandemie. Toate aceste schimbări sunt menite să reducă emisiile de carbon, dar afectează direct accesibilitatea zborurilor low-cost pentru persoanele cu venituri mici și medii.
Avioanele private emit până la de 14 ori mai mult CO2 per pasager comparativ cu zborurile comerciale. Deși noile politici climatice ale UE cresc costurile zborurilor comerciale, ele nu afectează semnificativ utilizarea avioanelor private. Numărul de zboruri private în Europa a crescut de la sub 120.000 în 2020 la peste 500.000 în 2022. Majoritatea acestor zboruri sunt pe distanțe scurte sau medii, care ar putea fi realizate cu mijloace de transport mai puțin poluante, precum trenurile de mare viteză. Rutele cele mai frecvente pentru zborurile private includ Londra-Paris și Paris-Geneva, care sunt bine deservite de trenuri de mare viteză. Această discrepanță creează o tranziție climatică inechitabilă, în care cei bogați continuă să polueze disproporționat. Am văzut în ultima vreme cum Taylor Swift și alte vedete au fost luate în vizor de opinia publică pentru deplasările excesive.
Franța a discutat interzicerea zborurilor private și aplicarea unei super-taxe pe zborurile de lux. Olanda, prin aeroportul Amsterdam Schiphol, intenționează să restricționeze accesul avioanelor private. Spania analizează interzicerea zborurilor private pe distanțe scurte pentru a atinge obiectivul de zero emisii de CO2 până în 2050. Cu toate acestea, Comisia Europeană nu a introdus încă reglementări specifice pentru avioanele private, preferând să abordeze aviația în ansamblu.