Licitația cu scandal de la Aeroportul Chișinău! Calmîc: Există suspiciunea că totul e aranjat în spatele cortinei

07 Mart. 2024, 10:57
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Mart. 2024, 10:57 // Actual //  bani.md

Fostul ministru al Economiei, Octavian Calmîc, a ridicat semne de întrebare asupra termenului extrem de scurt stabilit de autoritpăți pentru identificarea unui partener strategic în cazul dării în locațiune a spațiilor comerciale din Aeroportul Internațional Chișinău. Potrivit lui Calmîc, termenul de două săptămâni este considerat ridicol pentru companiile străine și ridică suspiciuni cu privire la transparența și corectitudinea procesului de licitație.

Într-o intervenție la emisiunea „Puterea a patra” de la N4, fostul ministru a afirmat că noua licitație este organizată într-o manieră dubioasă, sugerând că există posibilitatea ca totul să fie deja aranjat în spatele cortinei și că procesul este doar o formalitate. El a subliniat că perioada de două săptămâni pentru identificarea unui partener străin nu permite exercitarea completă a tuturor procedurilor interne necesare într-un astfel de proces.

Calmîc a criticat și prevederea din caietul de sarcini care exonerează organizatorii licitației de orice răspundere, considerând-o mai mult o garanție formală decât una legală. În opinia sa, această licitație ridică multe întrebări și ar trebui să fie reconsiderată.

Fostul ministru a atras atenția și asupra comportamentului dubios al companiei Lagardere Travel Retail, care pare să fie favorizată în cadrul acestui proces de licitație. El a subliniat că o companie cu renume internațional nu ar accepta în mod normal înregistrarea unei filiale într-un cămin, ridicând astfel suspiciuni cu privire la intențiile acesteia.

În lumina acestor aspecte, Calmîc a sugerat anularea procesului de dare în locațiune a spațiilor comerciale și inițierea unui alt proces, de concesionare a întregului aeroport.

Anunțul despre inițierea noului concurs a fost publicat recent, iar condițiile pare să favorizeze din nou compania Lagardere Travel Retail. Cu toate acestea, reprezentanții guvernamentali nu au făcut încă nicio declarație oficială referitoare la acuzațiile aduse. Perioada de depunere a ofertelor este programată între 11 și 25 martie, iar licitația propriu-zisă este planificată pentru 29 martie.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII