Lupușor desființează retorica populistă a fostului deputat PPDA, Liviu Vovc: Sa avem minim discernământ economic

17 Iul. 2022, 16:24
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Iul. 2022, 16:24 // Actual //  bani.md

Susținerea producătorului autohton poate fi făcuta prin două mari intervenții. Pe partea de ofertă: facilitarea accesului la resurse financiare, tehnologice și suport informațional/consultativ pentru a spori competitivitatea. Iar pe pe partea de cerere: campanie de promovare a culturii consumului produselor autohtone, pentru a cultiva interesul și deprinderea consumatorilor pentru produsele autohtone. În rest, totul e populism și chiar riscă sa producă efecte adverse, a comentat directorul centrului analitic Expert Grup, Adrian Lupușor recenta declarație a fostului deputat PPDA, Liviu Vovc care susținea că: anularea de cotei 50% a produselor autohtone la raft lovește în fermierii moldoveni.

”Legea asta era în contradicție cu prevederile OMC, putea provoca reacții de răspuns similare din partea partenerilor noștri comerciali (lovind în exportatorii noștri) și chiar putea duce la o creștere și mai mare a prețurilor deoarece limita accesul produselor de import care deseori sunt mai ieftine față de cele locale (cu părere de rău)”, explică economistul.

Potrivit lui, dacă vrem mai multe produse autohtone pe raft, trebuie să le sporim competitivitatea, și să renunțăm la masuri administrative care ne afectează direct mediul concurențial, mediul de afaceri și, în general, atractivitatea țării pentru investiții străine. E ca si cum, pentru a majora salariile, ai emite o lege prin care ai obliga companiile să le majoreze. Haideți sa avem minim discernământ economic și să nu cădem prada retoricii populiste (sau de lobare a unor producători).

Fostul deputat PPDA a declara: „cât de repede se schimbă viziunile. În decembrie 2020, împreună cu colegii din PAS, am votat o lege elaborată de deputatul Platformei DA Alexandru Slusari pentru a susține producătorii autohtoni și anume ca 50% din producția de pe raft să fie de proveniență națională. Despre acest lucru s-a vorbit și în campania electorală, drept o lege care vine să susțină producătorii și agricultorii din Moldova. Un an jumate proiectul de lege nu a fost implementat. Nici guvernul anterior nici cel actual nu au elaborat regulamentele. Iar azi ne trezim că majoritatea parlamentară a votat în primă lectură anularea acestei prevederi ascunzându-se după un termen frumos -„concurență neloială”.

În ședința Parlamentului din 14 iulie, deputații au votat în prima lectură abrogarea cotei de 50% a produselor autohtone pe rafturile magazinelor.

Vadim Gumene, secretar de stat la Ministerul Economiei, a declarat în plen că legea propusă va proteja micii producători de clauze abuzive și va facilita accesul acestora la plasarea producției în rețele de comercializare din toată țara. Se propune asigurarea unui echilibru în puterea de negociere și eliminarea practicilor comerciale neloiale.

„Scopul proiectului constă în atingerea mai multor finalități. În primul rând vorbim despre alinierea legislației naționale la prevederile Directivei 633 din 2019, inclusiv abrogarea cotei de raft”, spunea Gumene.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală