Ministrul ceh de Externe: Vladimir Putin a oferit Europei un cadou grozav în criza gazelor

10 Feb. 2022, 11:02
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
10 Feb. 2022, 11:02 // Actual //  MD Bani

Livrările de gaze naturale lichefiate (GNL) către Europa de la sfârşitul anului trecut au arătat că Rusia nu poate folosi gazele ca pârghie economică puternică asupra Europei, iar deficitul de gaze a sprijinit eforturile de a construi mai multă capacitate de GNL pe continent, a declarat ministrul ceh de Externe Jan Lipavsky.

Lipavsky a afirmat într-un interviu pentru Reuters că, după ce preţurile au crescut la sfârşitul anului trecut, pe fondul scăderii livrărilor din Rusia, reorientarea unor livrări de GNL către Europa a arătat că există alternative la gazele ruseşti şi a susţinut argumentul pentru investiţii în infrastructură.

„Îmi place să spun că (preşedintele rus) Vladimir Putin a oferit Europei un cadou grozav de Crăciun, pentru că a arătat că nu suntem dependenţi de gazele ruseşti. Nu spun că putem fi dependenţi doar de GNL, dar acesta este un exemplu foarte bun că Rusia nu îşi poate permite să folosească gazele ca pârghie economică fundamentală, pentru că dacă Europa construieşte suficiente mecanisme, terminale, îşi va diversifica securitatea energetică”, a spus Lipavsky.

Republica Cehă care nu are ieşire la mare, consumă în jur de 8,7 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an, majoritatea provenind din Rusia prin Germania.

Lipavsky a declarat că guvernul ceh îşi propune să obţină acces la un terminal GNL într-o ţară vecină, el recunoscând însă că va fi nevoie de timp pentru a pune în practică un astfel de plan.

Cele mai apropiate terminale existente sau posibile sunt în Polonia şi Germania.

”Un astfel de proiect este în mod clar în interesul securităţii Cehiei şi, prin urmare, ministerul îl sprijină pe deplin”, a spus el.

Ministrul nu a spus ce formă ar trebui să ia participarea Cehiei.

Occidentul a acuzat Rusia că reţine gazele pentru a ajuta la creşterea preţurilor şi a face presiuni asupra autorităţilor de reglementare din UE şi Germania pentru a aproba noua legătură Nord Stream 2, care va dubla capacitatea de export prin conducte a Moscovei prin Marea Baltică. Rusia neagă aceste acuzaţii, iar Gazprom spune că îndeplineşte toate contractele pe termen lung.

Şeful Agenţiei Internaţionale pentru Energie (AIE), Fatih Birol, a declarat luna trecută că Rusia a contribuit la o aprovizionare insuficientă cu gaze naturale către Europa, pe fondul conflictului dintre Moscova şi Occident din cauza Ucrainei. Rusia furnizează aproximativ 40% din gazele necesare UE. Impactul potenţial asupra acestei aprovizionări, dacă Rusia invadează Ucraina, a determinat un impuls în UE de a creşte aprovizionarea din alte ţări.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII