Moldova, țara lui „copy-paste”! Pirateria software a ajuns la 77%

21 Sept. 2023, 09:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Sept. 2023, 09:34 // Actual //  bani.md

Pirateria software din Republica Moldova a ajuns la 77% din totalul de software instalat, potrivit unei analize Forscope.

Experții din domeniu precizează că software-ul second-hand este o copie a unui program de calculator care a fost vândut anterior de către deținătorul drepturilor sale (de exemplu, compania Microsoft Corporation). Proprietarul unei astfel de copii a software-ului (cel care a achiziționat inițial licența) îl poate oferi spre vânzare unei altei persoane care dorește să continue să-l utilizeze.

Răspândirea software-ului ilegal nu este atât de pronunțată în alte țări din Europa Centrală și de Est, cum ar fi Cehia (26%), Slovacia (29%), Slovenia (35%) sau Polonia (40%).

Pe de altă parte, cu o pondere de 79%, Armenia înregistrează cea mai ridicată rată de software fără licență din regiune, fiind urmată de Republica Moldova – cu 77% și Belarus (76%).

În ceea ce privește Europa Occidentală, utilizarea medie de software piratat este estimată la aproximativ 20%, conform analizei Forscope. Estimările se bazează, între altele, și pe cele mai recente date disponibile public de la Alianța Software BSA.

Forscope, broker de software din regiunea Europei Centrale și de Est, se concentrează pe furnizarea de produse software second-hand pentru companii de toate dimensiunile și instituții publice.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Oct. 2024, 12:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Oct. 2024, 12:54 // Actual //  Ursu Victor

Politicienii, ecologiștii și analiștii au avertizat de mai multe ori că utilizarea de către Rusia a vechilor tancuri petroliere fără asigurări adecvate ar putea duce la o catastrofă ecologică.

Deși nu au avut loc incidente majore până acum, scurgerile de petrol din aceste tancuri s-au produs în repetate rânduri. O investigație realizată de Politico și grupul de jurnalism non-profit SourceMaterial a identificat cel puțin nouă cazuri în care tancuri care transportau petrol rusesc au lăsat în urmă pete de petrol extinse pe zeci de kilometri. Aceste incidente s-au întâmplat în diverse locuri din lume — în Marea Adriatică, Marea Mediterană, în Canalul Mânecii și la nord de Insulele Britanice, în apropierea Chinei, pe coasta de vest a SUA, lângă America de Sud și sudul Africii.

Această problemă este deosebit de relevantă pentru Europa, având în vedere numărul mare de nave care transportă petrol din porturile baltice și nordice, afirmă Michelle Wiese Bockmann, analist de nave și expert în flota din umbră la Lloyd’s List. Potrivit acesteia, un incident major de scurgere de petrol în acea regiune este „doar o chestiune de timp”, deoarece flota din umbră ridică multe probleme legate de siguranță și ecologie.

Investigația Politico și SourceMaterial a utilizat imagini satelitare furnizate de organizația SkyTruth și date despre mișcările navelor de la Lloyd’s List și Kpler. Specialiștii de la SkyTruth cred că incidentele identificate sunt doar o parte a cazurilor reale, deoarece multe tancuri opresc acum transponderele pentru a-și ascunde locația. Astfel, nu pot fi corelate cu alte pete de petrol observate din satelit. „Sunt absolut convinsă că ceea ce ați descoperit este doar vârful aisbergului”, spune Bockmann. „Aceste nave sunt destinate transportului cât mai ieftin al petrolului sancționat și nu respectă standardele maritime obișnuite”. Potrivit Lloyd’s List, patru cincimi dintre aceste tancuri nu au asigurare corespunzătoare.

Unul dintre tancurile cu scurgeri din flota din umbră este Innova, o navă de 22 de ani care naviga sub pavilion vietnamez. În martie 2024, a plecat din Murmansk cu 1,1 milioane de barili de petrol și a lăsat în urmă o pată de 23 de kilometri la nord de Scoția, observată de satelit. Un alt incident a avut loc în februarie, când tancul Aruna Gulcay, în vârstă de 18 ani, a lăsat o pată de 47 de kilometri în largul coastelor italiene. După aceste incidente, tancurile au schimbat numele, țara pavilionului (în cazul Innova) și proprietarii.

În mod normal, companiile occidentale de transport maritim încearcă să scape de tancurile petroliere după 15 ani de utilizare, dar vârsta medie a tancurilor din flota din umbră a Rusiei este de 18 ani, potrivit lui Benjamin Hilgenstock, expert în sancțiunile petroliere de la Școala de Economie din Kiev (KSE). „Tancurile din umbră care transportă petrol rusesc trec zilnic prin apele europene, inclusiv prin Marea Baltică și Marea Mediterană. Mai multe defecțiuni au avut deja loc, iar o catastrofă majoră este doar o chestiune de timp”, afirmă el.

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău