Moldovenii, loviți de febra cumpărăturilor. Creditele de consum – în ascensiune

21 Oct. 2021, 10:20
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  bani.md
21 Oct. 2021, 10:20 // Bănci şi Finanţe //  bani.md

Volumul creditelor în moneda națională acordate persoanelor fizice, în luna septembrie 2021, s-a majorat comparativ cu luna precedentă cu 5,2 la sută și a constituit 1,5 miliarde de lei, potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei.

Din perspectiva scopului creditelor acordate, creditele de consum au deținut cea mai mare pondere (63,9 la sută) și s-au ieftinit comparativ cu luna precedentă (-0,19 p.p.), la 4,38 la sută comparativ cu luna precedentă și -2,77 p.p. comparativ cu septembrie 2020. Creditele imobiliare au avut o pondere de 33,7% (516,9 mil. de lei)

Și împrumuturile imobiliare s-au ieftinit, rata micșorându-se cu 0,10 p.p față de luna precedentă, dar s-a majorat cu 0,09 p.p. față de septembrie 2020, la 6,6%.

De menționat că 98,5 la sută din totalul creditelor imobiliare au fost acordate în moneda națională. Creditele de consum, de asemenea, au fost acordate, preponderent, în moneda națională (99,8 la sută din totalul creditelor de consum).

Datele băncii centrale relevă că în luna septembrie 2021, creditele noi acordate au fost de 4,4 miliarde de lei, în creștere cu 36,2 la sută față de luna septembrie 2020. Din totalul împrumuturilor, 3,2 miliarde de lei au fost acordate în monedă națională, iar echivalentul a 1,1 miliarde de lei în valută străină.

Realitatea Live

03 Nov. 2025, 11:46
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Grîu Tatiana
03 Nov. 2025, 11:46 // Bănci şi Finanţe //  Grîu Tatiana

O nouă procedură pentru soluționarea petițiilor consumatorilor de servicii financiare a intrat în vigoare din 25 octombrie, anunță Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF). Clienții trebuie să se adreseze mai întâi direct furnizorului de servicii financiare: bănci, asigurători, organizații de creditare nebancară sau prestatori de servicii de plată, depunând reclamația în scris și păstrând dovada acesteia. Furnizorul are termen de 15 zile lucrătoare pentru a răspunde în scris, iar lipsa unui răspuns este considerată refuz tacit.

Dacă răspunsul nu este satisfăcător sau nu există, consumatorii pot depune petiția la CNPF, anexând dovezile corespunzătoare sau se pot adresa instanței de judecată, conform procedurii civile. Petițiile trimise direct la CNPF fără a fi înaintate mai întâi furnizorului vor fi redirecționate, iar solicitantul va fi informat.

CNPF examinează petițiile și comunică rezultatele, iar în cazul identificării clauzelor abuzive poate iniția acțiuni în instanță pentru constatarea nulității acestora.

Dreptul de a depune reclamații îl au consumatorii de servicii financiare, persoanele păgubite în cadrul asigurărilor obligatorii RCA, utilizatorii de servicii de plată și deținătorii de monedă electronică, inclusiv persoanele juridice, precum și clienții neprofesioniști de pe piața de capital.

”Protejați-vă drepturile! Urmați acești pași pentru a soluționa disputele cu furnizorii de servicii financiare”, îndeamnă CNPF.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII