Națiunile producătoare de petrol sunt de acord cu controlul prețurilor

19 Iul. 2021, 11:30
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
19 Iul. 2021, 11:30 // Actual //  MD Bani

Națiunile producătoare de petrol au fost de acord să își mărească producția, cu scopul de a reduce prețurile și de a reduce presiunea asupra economiei mondiale.

Organizația OPEC și parteneri precum Rusia vor crește oferta din august după ce prețurile au urcat la maximele de doi ani și jumătate în timpul pandemiei, scrie BBC.

Miscarea ar trebui să aibă un impact asupra prețurilor benzinei la pompă, care au și crescut. Prețul țițeiului Brent a crescut cu 43% în acest an, până la aproape 74 de dolari pe baril.

Anul trecut, OPEC și partenerii săi au redus producția cu un record de 10 milioane de barili pe zi (bpd), pe fondul unei scăderi a cererii provocată de pandemie și a prăbușirii prețurilor.

Cu toate acestea, anul acesta prețul petrolului a crescut pe măsură ce economiile s-au redeschis, contribuind la creșterea inflației în unele țări și amenințând că va pune frâna redresării globale.

Producătorii de petrol au căutat să ușureze reducerile, dar un scandal între Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite a amenințat că va deraia planurile la începutul lunii iulie.

Abu Dhabi s-a opus propunerii Riadului și a Moscovei de a extinde bordurile de producție până în 2022, după ce au respins cererea sa de a produce mai mult petrol.

În cadrul noului acord, OPEC și partenerii au convenit să mărească oferta cu încă două milioane de barili pe zi din august până în decembrie 2021 pentru a ajuta la stabilizarea pieței.

Cote mai mari de producție au fost, de asemenea, convenite pentru mai mulți membri din mai 2022, inclusiv Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Rusia, Kuweit și Irak.

Organizația a spus că va elimina treptat până în septembrie 2022 reducerile producției de petrol care au fost aduse anul trecut.

Vicepremierul rus Alexander Novak a declarat pentru postul public de televiziune Rossia 24 că membrii au fost „constructivi” și au găsit „consens”.

„Pandemia nu este încă depășită, dar vedem că, datorită vaccinării din întreaga lume, cererea pentru producția noastră se recuperează, la fel ca și utilizarea mașinilor și a avioanelor aeriene”, a spus el.

„Prin urmare, este foarte important pentru noi să ne îndeplinim responsabilitățile și să permitem redresarea economiei mondiale.”

 

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII