Noii stăpâni ai exporturilor de cereale! Afacerile tenebre care duc până la un fost ministru al Apărării din Moldova

06 Iul. 2023, 08:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Iul. 2023, 08:54 // Actual //  bani.md

Comerțul cu cereale din Ucraina a înflorit prin rețele subterane, după ce țara vecină a fost invadată militar la scară largă de Federația Rusă. Sute de firme-fantomă, multe înființate după război, domină exporturile de cereale din Ucraina. Problema a devenit una de siguranță națională la Kiev, după ce statul vecin, măcinat de război, a contabilizat pierderi uriașe la bugetul public, se arată într-o investigație riseproject.ro.

Rețelele de crimă organizată din regiune au reușit să se infiltreze prin astfel de firme în tranzacții mamut, iar principalele rute de transport au fost România, Ungaria, Bulgaria și Polonia.

În schimb, fermierii din aceste țări au protestat în stradă și au acuzat guvernele lor și autoritățile de la Bruxelles că nu-și pot valorifica propriile recolte din cauza cerealelor ieftine din Ucraina care le-au invadat țările.

Multe alte companii din România au făcut achiziții prin intermediul firmelor-fantomă ucrainene.

Un exemplu este Damalio RO din Iași, care nu a avut încasări în 2021, dar a avut venituri de 14 milioane de dolari anul următor din tranzacții cu cereale.

Securitatea firmei este asigurată de Alexandru Pînzari, fost ministru al apărării din Republica Moldova și fost șef al poliției din țara vecină, potrivit portalului oficial al companiei.

În urmă cu doi ani, Pînzari a fost arestat pentru abuz în serviciu, divulgare de secrete de stat și falsificare de documente publice. Procurorii antimafia din Chișinău au susținut că, în calitate de șef al poliției, Pînzari și-a folosit funcția pentru a acoperi fărădelegile unui grup infracțional condus de Vladimir Plahotniuc, oligarhul moldovean fugar.

Patronul Damalio Ro este Bogdan Ion, un cetățean moldovean care împarte o altă firmă cu fiul lui Pînzari.

Între iunie și septembrie 2022, Damalio Ro a adus din Ucraina 971 de transporturi de cereale în valoare de 3,4 milioane de dolari. Dintre acestea, 785 de transporturi, încărcate cu 19.556 de tone de grâne, în valoare de 2,8 milioane de dolari, au fost aduse prin intermediul companiilor investigate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Cel mai mare furnizor al Damalio Ro este Podillya Agroservis, o firmă înființată în ianuarie 2022, care este investigată și într-un alt caz pentru că ar fi încălcat normele vamale încercând să ascundă originea semințelor de floarea-soarelui pe care urma să le exporte.

Doar în august și septembrie 2022, Podillya Agroservis a efectuat 692 de transporturi de cereale, în valoare totală de aproape 4 milioane de dolari. O mare parte dintre aceste transporturi au fost trimise către Damalio Ro.

Cel mai ieftin furnizor al Damalio a fost Raikomia, firmă de pe lista celor investigate în Ucraina. În iulie 2022, Damalio Ro a cumpărat porumb prin intermediul Raikomia cu doar 0,07 dolari pe kilogram, de cinci ori mai puțin decât prețul pieței la acel moment.

Raikomia împarte un număr de telefon cu o altă companie înființată în octombrie 2022, de la care procurorii ucraineni au confiscat, în cadrul investigației, aproximativ 65 de mii de tone de grâu și porumb în regiunea Odesa pentru acuzații de evaziune fiscală. Ulterior, instanța a dispus ca grânele să fie returnate companiei.

Mihai Pătraș, directorul comercial al Damalio Ro, a confirmat că cifra de afaceri a Damalio Ro este compusă exclusiv din tranzacțiile cu cereale aduse din Ucraina. Ne-a mai spus că a cumpărat produsele agricole de la niște „brokeri” sugerați de partenerii fermieri din Ucraina, dar nu a dorit să ofere mai multe detalii: „A fost un contact sugerat, dar nu pot să vă spun exact, că nu eu am făcut contactul cu ei. (..) Nici domnul Pînzari, dânsul nu este în sfera respectivă, dânsul a asigurat numai securitatea în cadrul firmei.”

Deși importurile din Ucraina au fost oprite încă din aprilie, contractele aflate atunci în vigoare sunt derulate și în prezent, iar asta se vede în cozile de kilometri ale camioanelor pe autostradă, la intrarea în Portul Constanța, unde rapița ucraineană s-a întâlnit cu orzul românesc pe o infrastructură încă neadaptată traficului mare de cereale.

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII