Compania de stat TAROM din România, care operează zboruri și în Republica Mooldova, pe ruta București-Chișinău-București, se confruntă cu o criză financiară serioasă, având nevoie de măsuri drastice pentru a-și redresa situația economică. Într-o mișcare controversată, TAROM a anunțat un plan de restructurare menit să transforme pierderile în profit, dar care include renunțarea la rute profitabile, vânzarea de aeronave și concedieri de personal.
Printre cursele anulate recent se numără zborurile către Londra, o destinație importantă pentru comunitățile românești din străinătate, și unde companiile low-cost, precum Wizz Air, înregistrează câteva zboruri pe zi, profitând din plin de cererea mare. În contrast, TAROM a decis să vândă sloturile de pe aeroportul Heathrow, argumentând că zborurile respective nu erau rentabile.
În contextul acestui plan, TAROM intenționează să vândă patru aeronave Airbus și să reducă numărul de angajați. De asemenea, compania se bazează pe un ajutor de stat pentru a susține planul de restructurare. Flota TAROM, în prezent formată din cinci tipuri de avioane, va fi simplificată pentru a reduce costurile de operare, urmând ca piloții să fie certificați pentru un număr mai mic de tipuri de aeronave.
Proiectul de buget pentru 2024 preconizează o creștere a veniturilor de 30% față de anul precedent și, în sfârșit, obținerea unui profit după decenii de pierderi. Cu toate acestea, rezultatele actuale indică faptul că TAROM nu reușește să țină pasul cu tendințele de creștere ale pieței, în timp ce companiile low-cost continuă să își extindă rutele și să își crească cota de piață.
În prima jumătate a anului, traficul total de pasageri pe aeroporturile din România a crescut cu 5%, atingând 11,8 milioane de pasageri, subliniind expansiunea pieței aeriene, în contrast cu dificultățile întâmpinate de TAROM.