O țară mică și săracă se grăbește să-și exploateze resursele uriașe de petrol

19 Iul. 2022, 10:05
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
19 Iul. 2022, 10:05 // Actual //  MD Bani

Guyana este o țară mică și săracă din America de Sud care încearcă să-și exploateze resursele uriașe de petrol. Țara consideră că acum este momentul potrivit pentru a culege roadele zăcămintelor de petrol recent descoperite, scrie Reuters.

Guyana face tot posibilul pentru a-și exploata cât mai repede rezervele uriașe de petrol. Chiar și așa, acest lucru înseamnă sacrificarea unor câștiguri mai mari pe termen mai lung.

Guyana spera să înființeze o companie petrolieră de stat care să gestioneze următoarea fază de dezvoltare . De asemenea, compania va fi responsabilă să efectueze propriile studii seismice asupra zăcămintelor neexplorate.

Planurile au fost anulate, deoarece Guyana nu are nici capacitatea, nici resursele pentru a le realiza rapid. Acum mizează mai mult pe viteză decât pe certitudine, au declarat înalți oficiali pentru Reuters.

Nu avem banii sau capacitatea. Modelul în care guvernul pune banii și operează activele nu mai este de actualitate”, a spus vicepreședintele țării, Bharrat Jagdeo. 

Este prima dată când oficialii vorbesc despre decizia de a renunța la planurile companiei petroliere de stat.

În 2015, un consorțiu condus de compania petrolieră americană Exxon Mobil, împreună cu partenerii Hess Corp și compania chineză CNOOC, a găsit aproximativ 11 miliarde de barili de petrol și gaz. 

Zăcămintele acoperă 2,7 milioane de hectare și se află la aproximativ 190 de kilometri în largul coastelor țării.

Pe baza planurilor actuale de dezvoltare, grupul se așteaptă să pompeze 1,2 milioane de barili de petrol pe zi în 2027. Acest plan ar însemna că Guyana ar avea cea mai mare producție de petrol pe cap de locuitor din lume.

Profituri

Exxon a pompat primii barili de petrol din Guyana în 2019 și crește producția. Din cauza unor acorduri din 2016, semnate de administrația anterioară profitul este de 50-50. Astfel, 50% îi revin consorțiului condus de Exxon și alte 50% îi revin Guyanei. Totuși, 75% din venituri merg mai întâi pentru a acoperi costurile companiilor petroliere.

Asta lasă Guyana cu doar 12,5% din producție, plus redevențe de 2%. Cota sa va crește pe măsură ce costurile de dezvoltare se reduc, dar acest lucru va dura câțiva ani.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII