Panama a decis să anuleze taxele pentru navele americane care trec prin Canalul Panama, a anunțat Departamentul de Stat al SUA. „Vasele guvernamentale ale Statelor Unite pot acum să treacă prin Canalul Panama fără a plăti taxe, ceea ce va economisi milioane de dolari guvernului american anual”, se arată într-un mesaj al departamentului pe rețeaua socială X.
Decizia autorităților panameze a venit după amenințările președintelui SUA, Donald Trump, de a prelua controlul asupra Canalului Panama. Trump a subliniat că navele și vasele militare americane plătesc mult prea mult pentru a utiliza această arteră navigabilă. De asemenea, Trump a subliniat influența semnificativă a Chinei asupra canalului, menționând că terminalele de marfă de pe ambele părți sunt administrate de o filială a companiei Hutchison Whampoa Ltd. din Hong Kong. „Nu i-am dat acest canal Chinei, l-am dat Panamei și acum îl vom lua înapoi”, a promis Trump în discursul său inaugural din 20 ianuarie. După această declarație, noul secretar de stat al SUA, Marco Rubio, a ales Panama pentru prima sa vizită externă. În urma întâlnirii cu Rubio, președintele Panamei, Raúl Mulino, a declarat că țara va ieși din inițiativa globală a Chinei „O centură, un drum”, care reprezintă o strategie globală a Beijingului pentru dezvoltarea logisticii, infrastructurii și comerțului. Mulino a explicat că SUA consideră prezența Chinei în zona canalului ca o încălcare a acordului prin care Washingtonul a transferat controlul asupra infrastructurii în 1999.
În ciuda concesiilor făcute de autoritățile panameze, Trump nu și-a schimbat poziția față de revendicarea canalului. „Încercăm să recuperăm Canalul Panama. Acest lucru se va întâmpla”, a declarat el după vizita secretarului de stat în America Latină. În 1903, SUA au sprijinit separarea Panamei de Columbia și au semnat un acord prin care Washingtonul a obținut „drepturi permanente” de utilizare și control asupra zonei destinate Canalului Panama. Cu toate acestea, în 1977, în contextul unei creșteri a sentimentelor anti-americane, părțile au semnat noi acorduri. Unul dintre acestea prevedea ca, până în 1999, controlul asupra canalului să fie complet transferat autorităților panameze. Al doilea acord a eliminat posibilitatea ca SUA să stabilească baze militare în zona canalului, dar a păstrat dreptul de a tranzita cu vasele militare prin acest drum navigabil.