În trimestrul trei din 2023, ponderea angajaţilor cu vârsta între 15 şi 64 de ani din Uniunea Europeană care lucrau în regim part-time era mai ridicată în cazul femeilor (28%) decât în cazul bărbaţilor (8%), excepţia fiind România, unde ponderea bărbaţilor angajaţi (4%) era uşor mai ridicată decât a femeilor (3%), arată datele publicate joi de Oficiul European de Statistica (Eurostat).
Femeile înregistrează o pondere mai ridicată în rândul angajaţilor care lucrează în regim part-time în toate categoriile socioprofesionale, aşa cum sunt definite de Clasificarea internaţională standard a ocupaţiilor (ISCO).
Cea mai mare diferenţă între ponderea femeilor şi a bărbaţilor care lucrau în regim part-time a fost raportată în categoria ocupaţiile elementare (menajere, personal de curăţenie şi care ajută la prepararea produselor alimentare). Diferenţa era de 28 puncte procentuale (pp), 47% în cazul femeilor care lucrau în regim part-time şi 19% în cazul bărbaţilor.
În rândul angajaţilor din domeniul serviciilor şi vânzărilor, 35% din femei lucrau în regim part-time, comparativ cu 16% din bărbaţi.
În cazul funcţionarilor administrativi, 29% din femei lucrau în regim part-time, comparativ cu 9% din bărbaţi.
Cea mai redusă diferenţă între ponderile angajaţilor part-time se înregistra în rândul funcţiilor de conducere (10% femei versus 3% bărbaţi) precum şi operatori pe maşini şi instalaţii şi asamblori (12% versus 4%).
În majoritatea statelor membre UE, ponderea angajaţilor care lucrau în regim part-time era mai ridicată în cazul femeilor decât în cazul bărbaţilor.
Ţările de Jos înregistrează cea mai ridicată pondere a femeilor care lucrau în regim part-time, 63% din totalul angajaţilor, comparativ cu 23% în cazul bărbaţilor, precum şi cea mai mare diferenţă între femei şi bărbaţi. De asemenea, mari diferenţe între femei şi bărbaţi se înregistrează în Austria (38 pp) şi Germania (37 pp).
Ponderea femeilor din UE care lucrau în regim part-time era mai ridicată decât a bărbaților
Călătoriile cu transportul rutier de persoane vor fi mai scumpe începând cu 1 martie 2026, cu majorări care vor ajunge până la 20%, în funcție de ruta și costurile operatorilor. Decizia vine odată cu publicarea în Monitorul Oficial a noii metodologii de calcul al tarifelor, aprobată anterior de Guvern, care va intra în vigoare în primăvara anului viitor.
În prezent, tarifele pentru serviciile interraionale variază între 0,75 și 0,86 lei/km pentru un pasager, iar cele raionale între 0,85 și 0,96 lei/km, în funcție de categoria de confort. Potrivit autorităților, nnoile tarife vor reflecta costurile reale suportate de operatori și mecanismele de ajustare automată prevăzute de metodologie.
Documentul, elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale împreună cu Agenția Națională Transport Auto (ANTA), stabilește un sistem bazat pe costurile reale suportate de operatori – combustibil, salarii, întreținere, amortizare și alte cheltuieli indispensabile. Tarifele vor fi ajustate automat anual, în funcție de prețul mediu al motorinei și alte variabile economice, iar consiliile raionale vor putea aplica coeficienți de ajustare pentru rutele locale.
Operatorii vor putea aplica tarife cu până la 20% peste plafon, dacă se justifică majorarea costurilor. Noile tarife vor fi prezentate anual, până la 1 iunie.
Metodologia prevede și reguli clare privind taxarea bagajelor care depășesc limitele admise, care ar putea ajunge până la 5% din costul biletului pasagerului.
În prezent, serviciile regulate sunt asigurate de circa 765 de operatori cu peste 6.600 de vehicule, acoperind peste 2.000 de rute naționale, raionale și internaționale, majoritatea cu vechime mai mare de 10 ani.
-
1Scandal în sectorul energetic! Tofilat dezvăluie cine protejează schemele de la Moldovagaz
-
2Ipocrizie la hectar! Deputata care a crescut sărăcia cu 40% dă lecții agricultorilor
-
3Băncile înoată în bani, dar nu dau nimănui! Munteanu le acuză că sufocă economia
-
4Exploziv! Jardan, acuzat că a cumpărat UNIMEDIA cu banii lui Filat: A fost o tranzacție între doi agenți economici
-
5BNM taie în carne vie! A doua cea mai mare companie de microcredite, sancționată pentru abuzuri