Prăbuşirea dureroasă a celei mai fierbinţi pieţe imobiliare: birouri goale, iar clădirile fantomă domină orizontul

09 Mai 2024, 15:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
09 Mai 2024, 15:24 // Actual //  Lupu Eduard

În mijlocul cartierului de afaceri din Hong Kong, pe locul unei foste parcări, se apropie data deschiderii unei construcţii neobişnuite la faimosul orizont al oraşului, scrie FT.

Henderson este o clădire de birouri cu 36 de etaje, proiectată de Zaha Hadid Architects şi denumită după Henderson Land Development, un dezvoltator controlat de una dintre cele patru mari dinastii imobiliare din Hong Kong. Structura sa curbată este inspirată de simbolul oraşului, bobul florii bauhinia. Numai costul achiziţionării terenului a fost de 3 miliarde de dolari.

Printre chiriaşii anunţaţi până acum se numără casa de licitaţii Christie’s, producătorul elveţian de ceasuri Audemars Piguet şi firma de capital privat Carlyle. „Din câte ştiu, The Henderson pare să accepte doar chiriaşi de top”, spune Ricky Tsang, director de ratinguri corporative la S&P.

Dar, potrivit unor agenţi imobiliari familiarizaţi cu proiectul, acesta are în prezent chiriaşi pentru doar aproximativ 60% din suprafaţa închiriabilă. La Cheung Kong Centre II, cu 41 de etaje, aflat în construcţie la o stradă distanţă, agenţii spun că ratele de ocupare erau blocate la aproximativ 10% în luna martie, deoarece negocierile cu potenţialii chiriaşi se prelungeau.

Henderson Land a confirmat nivelul actual de ocupare, dar a precizat că proiectul va consolida şi mai mult „poziţia grupului în districtul central de afaceri din Hong Kong şi va spori fluxul de venituri recurente”. CK Asset, dezvoltatorul din spatele Cheung Kong Centre II, nu a răspuns la întrebările privind închirierea.

Potrivit Cushman & Wakefield, chiriile pentru birourile de primă clasă din Hong Kong au scăzut cu aproape 40% de la vârful înregistrat în 2019, iar cifrele guvernamentale arată că rata de neocupare a spaţiilor vacante a atins un nivel record de 16%. În acest context puţin promiţător, C&W prevede că aproximativ 6,7 milioane de metri pătraţi de noi spaţii de birouri – de 14 ori suprafaţa brută a The Henderson – vor fi lansate pe piaţă în următorii cinci ani.

Piaţa închirierii de birouri de primă clasă din oraş „nu a atins punctul culminant”, spune Fiona Ngan, şefa serviciilor pentru ocupanţi la Colliers Hong Kong. „Multe companii multinaţionale îşi reduc activitatea, determinate de o economie slabă … iar companiile din China continentală nu vin în [ritm rapid] aşa cum se aşteptau anterior din cauza limitărilor bugetare”.
Este o poveste similară pe piaţa rezidenţială. Datele guvernamentale arată că numărul de unităţi finalizate, dar nevândute, a crescut cu 134% faţă de 2018, iar preţurile au scăzut cu aproximativ un sfert faţă de vârful lor din 2021. Anul trecut, preţul proprietăţii medii din Singapore l-a depăşit pe cel din Hong Kong.

Sectorul imobiliar are încă o mare importanţă în Hong Kong. Este modul în care multe dintre familiile de afaceri de profil înalt din teritoriu şi-au construit averile. Indicele bursier de referinţă Hang Seng conţine 12 grupuri imobiliare sau de construcţii, iar licitaţiile periodice de terenuri deţinute de guvern pentru dezvoltare aduc sume importante pentru administratorii teritoriului.

Hong Kong a mai cunoscut prăbuşiri ale pieţei imobiliare – de exemplu, preţurile rezidenţiale s-au înjumătăţit după criza financiară asiatică de la sfârşitul anilor 1990. Dar acestea şi-au revenit invariabil, adesea în mod spectaculos.

Unii experţi imobiliari se tem că lucrurile ar putea fi diferite de data aceasta. Noţiunea de rate ale dobânzii americane „mai mari pentru mai mult timp” – costurile de împrumut în Hong Kong sunt legate de acestea prin intermediul legăturii monedei sale cu dolarul – a urmat după trei ani de politici dure de tip „zero-Covidiu” şi o reprimare a disidenţei care a făcut ca unele companii internaţionale şi unii rezidenţi locali să ia în considerare plecarea.
„Atât preţurile rezidenţiale, cât şi chiriile pentru birouri vor avea dificultăţi în a-şi reveni aşa cum au făcut-o [odată]”, prezice analistul UBS Mark Leung.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Mai 2024, 13:05
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
20 Mai 2024, 13:05 // Actual //  Lupu Eduard

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), condusă de Mihai Daraban, a anunțat vineri sprijinul pentru inițiativa prim-ministrului Marcel Ciolacu de a relua construcția canalului navigabil Dunăre-București. Această legătură strategică între Capitală și Portul Constanța, precum și alte orașe europene de pe Dunăre, revine în actualitate, în contextul războiului din Ucraina.

Proiectul canalului București-Dunăre, început în 1986, a fost finalizat în proporție de 60% până în 1989. Nicolae Ceaușescu și-a dorit finalizarea rapidă a lucrărilor, mobilizând unități de construcție din întreaga țară, cu excepția Bucureștiului, unde forța de muncă era concentrată pe șantierul Casei Poporului.

După Revoluție, muncitorii au abandonat utilajele pe șantier și s-au întors acasă, lăsând în urmă echipamente importate recent din Cehoslovacia și URSS, multe dintre acestea fiind ulterior vândute la fier vechi. Inginerul Chiriac Avădanei, care a proiectat „Magistrala Albastră“, a exprimat frustrarea față de abandonarea canalului, subliniind că proiectul nu a fost doar un moft comunist, ci avea rădăcini istorice datând din vremea lui Alexandru Ioan Cuza, primul proiect fiind realizat în 1882.

Realizarea canalului București-Dunăre ar crea o rută de transport ecologică, mult mai puțin poluantă decât transportul feroviar sau rutier. De asemenea, ar permite irigarea a 150.000 de hectare de teren. Prin acest canal, Bucureștiul ar deveni un port la Dunăre, conectat direct cu orașe precum Belgrad, Budapesta, Bratislava, Viena, Frankfurt și Rotterdam.

Chiriac Avădanei estimează că finalizarea investiției ar necesita cinci ani de lucrări. CCIR susține că acest proiect ar aduce multiple avantaje economice și logistice, subliniind importanța lui strategică pentru dezvoltarea României și integrarea sa în rețelele de transport europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău