Motorina comercializată angro a ajuns să coste circa 29 de lei cu patru lei mai mult față de prețul afișat la panou de 25 de lei/litrul. În context, în data de 10 martie, Comisia Situații Excepționale (CSE) a aprobat o prevedere ca prețurile produselor petroliere vândute angro la principale produse petroliere de tip standard nu vor depăși preţurile maxime, de comercializare cu amănuntul, stabilite de către ANRE. Fostul deputat Alexandru Slusari afirmă că, chiar și așa, decizia CSE nu este respectată de petroliști. „Trebuie să verifice respectarea ei, în condițiile în care agricultorii sunt puși într-o situație dificilă”.
ANRE susține că drept urmare a cererii excesive de motorină din partea consumatorilor, la unele benzinării într-un timp record s-au epuizat stocurile deținute. Totodată, unele benzinării deşi aveau în stoc motorină refuzau să vândă. Or, îl vindeau angro cu 3-4 lei mai mult față de prețul afișat la panou.
„Deciziile CSE nu au nici un impact dacă nu se respectă”
Fostul deputat Alexandru Slusari că decizia CSE nu are niciun impact în condițiile în care nu se respectă. În situații de urgență CSE are puterea decizională.
„Prețul angro la motorină este de 28,5 lei mai mare față de prețul de la panou. Petroliștii scuipă în adresa guvernării, își bat joc de agricultori. Cred că pe fundalul unui deficit și a panicii de pe urma războiului, companiile petroliere s-au înțeles să facă și niște bani. Au găsit această lacună că prețul angro nu este plafonat. Or, când a fost modificată legislația petrolieră, plafonarea prețului angro și marja comercială au fost scoase din lege. La pompă nu poate fi schimbat nimic că este decizia ANRE. Este un non sens economic când prețul angro este mai mare față de prețul cu amănuntul”, a punctat Slusari.
În opinia lui, CSE dacă are voință politică trebuie să verifice formarea prețurilor și să sancționeze companiile care nu respectă decizia.
Administratorul Tirex Petrol, Ignat Alec afirmă că în prezent companiile petroliere importă motorina la un preț de circa 28-29 de lei și companiile nu pot vinde în minus și în plus trederii nu vor să lucreze cu Republica Moldova, în condițiile în care în România prețul este cu mult mai mare.
„Logistica sa dus de-a dura, 30% din importuri au dispărut de pe piață, iar acest lucru creează dificultăți pe piața petrolieră moldovenească. Rafinăria Rompetrol nu lucrează și au rămas doar două companii care importă. În prezent, la noi stocurile s-au epuizat și cumpărăm mai scump decât vindem. Suntem într-o situație dificilă”, a justificat Ignat prețul mare al motorinei comercializată angro.
Expertul economic Veaceslav Ioniță a lăsat să se înțeleagă că autoritățile au fost prinse în capcana legislației pe care au adoptat-o. „În mod real, nici o companie nu poate face achiziții directe. Doar trei companii importă direct, restul sunt intermediari”.
Pentru a soluționa problema de pe piața produselor petroliere, economistul sugerează ca în regim de urgență CSE să aprobe plafonarea prețului carburanților vânduți angro. „Avem nevoie să fie reglementat prețul angro, care trebuie să includă prețul de la panou minus cheltuielile de gestiune și vânzare la PECO. Nu poate prețul angro să fie același ca și prețul cu amănuntul. Urgent e nevoie ca ANRE să aprobe metodologia prin care să fie scoase cheltuielile de gestiune și vânzare la PECO pentru comercializarea angro”.
E nevoie să fie permis importul direct al carburanților de către fermieri
”În Republica Moldova a fost creat un sistem prin care nimeni nu poate face achiziții directe. A fost o lege înregistrată prin care se oferea posibilitatea achiziționării directe a carburanților de către agricultori, însă când s-a votat toate aceste prevederi au fost excluse”, a precizat Ioniță.
Miercuri, 9 martie, premiera Natalia Gavrilița de declarat că urmare a majorării prețurilor la carburanți agricultorii și transportatorii vor fi ajutați, dar nu a precizat cum.
Premiera Natalia Gavrilița spune că majorarea fără precedent a prețurilor la carburanți din Republica Moldova este determinată de majorarea prețurilor la nivel international. Șefa Executivului spune că reducerea accizelor la carburanți nu reprezintă o soluție pe termen lung, iar din acest motiv, Guvernul va veni cu ajutor țintit pentru categoriile cele mai afectate de majorare.
Povestea celor trei surori
Lukoil, Rompetrol și Petrom controlează piața importurilor de carburanți din Republica Moldova. Anul trecut, Petrom Moldova a asigurat circa 35,6% din importurile de benzină, astfel, împreună cu Rompetrol Moldova și Lukoil Moldova au asigurat 97,2% din cantitatea totală importată de benzină, respectiv toate companiile cumpără carburanți de la aceste companii, pentru că principala și unica sursă de import a benzinei este România.
În același timp, Rompetrol Moldova și Lukoil Moldova au asigurat 75 % din toată cantitatea importată de motorină, principala sursă fiind, din nou, România.
În iunie 2021, a fost stabilită marja maximă pentru produsele petroliere, astfel a fost reglementat prețul angro. Imediat după aceasta, cele trei companii au încetat să vândă combustibil altora și au creat un deficit, deși aveau carburanți în stoc. În consecință, guvernul le-a făcut o concesie și a eliminat reglementarea prețurilor angro, liberalizând această piață. Dar companiile s-au arătat nemulțumite din nou. Astfel, autoritățile, în august 2021, au adoptat noi modificări ale legislației (inițiativa a venit de la deputatul Vladimir Bolea) în interesul celor Trei Surori. A fost eliminat regulamentul privind prețul de vânzare cu amănuntul al combustibilului de marcă, care este disponibil doar la cele trei companii. Imediat după aceasta, adaosul comercial în prețul la combustibilul de brand a crescut de 5 ori (înainte se vindea +0,10 lei față de cel standard, iar ulterior se vindea cu +0,50 – 0,60 lei). Totodată, a fost “simplificată” posibilitatea importului de produse petroliere, lăsând de fapt doar celor trei companii o astfel de oportunitate ca în versiunea legii adoptate pe timpul guvernării Plahotniuc (doar Cele Trei Surori pot îndeplini condiția de import – „capacitatea de depozitare a carburanților”).
Populația s-a arătat din nou revoltată și deputatul Radu Marian a venit cu noi amendamente la legea produselor petroliere prin care a vrut să pună capăt monopolului celor trei companii și să creeze o piață liberă de retail pentru toată lumea. Colegul de fracțiune Vladimir Bolea, în lectura finală, a lăsat legea neschimbată, permițând în continuare celor companii să continue să-și bată joc de piață.
Indiferent de context, pace, război, reparații la rafinării, cele trei companii adună profitul maxim de la consumatorii moldoveni. Prețul carburanților angro este la același nivel cu prețul de la panou.
În prezent, avem o situație de force majeure – război în Ucraina. De ce avem benzină și chiar gaz, care vine din Rusia? Răspunsul e la suprafață. Carburanții sunt importați de cele trei surori, iar restul, așa-zișii patru sau cinci „importatori”, cumpără de la ei. De ce au toți acum același preț la motorină – 28 lei/litrul angro (cu preț de retail de 25,80 lei/litrul)? Acest lucru ar trebui să fie investigat de Consiliul Concurenței. Cel mai interesant este că problema a apărut la comercializarea motorinei. Vara trecută a lipsit motorina în plin sezon de recoltă. Acum este deficit de motorina în preajma lucrărilor de primăvară. Or, cele trei surori își bat joc de Republica Moldova.
ANRE și Guvernul au frică de cei trei monopoliști, dar nu pot spune deschis că le e teamă. De ce le este frică? Or, dacă nu s-ar teme, de ce au egalat ieri prețul angro cu cel de la panou?