Recuperarea economiei Germaniei, cea mai mare din Europa, este ameninţată de presiuni continue existente la nivelul lanţurilor de aprovizionare şi o înmulţire a cazurilor de îmbolnăvire cu coronavirus. În acelaşi timp, optimismul consumatorilor germani slăbeşte, accelerarea inflaţiei şi creşterea cazurilor de COVID-19 făcându-i să ezite în a face achiziţii. O deteriorare a încrederii se înregistrează şi la nivelul exportatorilor ţării, scrie Ziarul Financiar.
Un indicator cheie al încrederii companiilor în cea mai mare economie europeană publicat de institutul ifo a coborât la 99,4 în august de la 100,7 în iulie, o scădere peste aşteptările economiştilor, notează Bloomberg.
„Este destul de clar că perspectivele de creştere vor trebui revizuite în jos“, a declarat preşedintele ifo Clemens Fuest. Potrivit acestuia, penuriile de produse intermediare nu sunt limitate la semiconductoare.
Un sondaj realizat în rândul a aproximativ 3.000 de companii germane indica recent că majoritatea se aşteaptă ca problemele legate de lanţurile de aprovizionare să se diminueze de-abia anul viitor. Companiile au început de asemenea să treacă mai departe costurile către clienţi.
Cheltuielile consumatorilor au ajutat la compensarea slăbiciunii din sectorul manufacturier în trimestrul doi în Germania, serviciile consemnând o revenire în forţă după relaxarea restricţiilor. Totuşi, odată cu înmulţirea cazurilor de îmbolnăvire cu tulpina delta, îngrijorările sunt în creştere şi pentru aceste sectoare, potrivit ifo.
Însă consumatorii devin mai puţini încrezători pe fondul accelerării inflaţiei şi agravării pandemiei, scrie Reuters.
Indicatorul privind încrederea consumatorilor calculate de institutul GfK a scăzut la -1,2 puncte pentru septembrie de la un nivel revizuit de -0,4 puncte cu o lună în urmă.
„Preţurile sunt în creştere rapidă de la mijlocul anului, iar acest lucru are un efect de diminuare a încrederii consumatorilor“, arată Rolf Buerkl, expert GfK.
Rata anuală armonizată a preţurilor de consum a crescut cu 3,1% în iulie, atingând un maxim pe 13 ani şi alimentând semne de întrebare dacă această creştere a costurilor de trai va persista.
Şi încrederea în rândul exportatorilor germani a suferit o deteriorare semnificativă. Indicatorul institutului ifo a scăzut la 16,6 puncte în august, de la 23,1 puncte în iulie. Industria germană a exporturilor îşi pierde din avânt.