Reduceri de cheltuieli sau distrugere programată? Tofilat sugerează că Guvernul sapă groapa CFM

17 Mart. 2025, 21:39
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Mart. 2025, 21:39 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Fostul director al Calea Ferată din Moldova (CFM), Oleg Tofilat, a lansat critici dure la adresa Guvernului în cadrul emisiunii Teritoria Svobodi, afirmând că măsurile actuale de optimizare a cheltuielilor din cadrul întreprinderii sunt „atât incompetente, cât și iresponsabile”. Acesta susține că reducerea personalului este o decizie greșită și periculoasă pentru viitorul companiei.

„Ceea ce face Guvernul în acest moment este atât incompetență, cât și iresponsabilitate. A reduce personalul într-un astfel de context este cea mai stupidă decizie posibilă. Niciodată nu mi-ar fi trecut prin cap să propun concedieri, pentru că optimizarea costurilor în domeniul transporturilor trebuie să aibă la bază creșterea eficienței, nu diminuarea capacității operaționale”, a declarat Tofilat.

Acesta a criticat și logica din spatele economiilor anunțate de autorități, subliniind că reducerea cheltuielilor nu este un indicator real de eficiență:

„Am auzit de la un secretar de stat că anul trecut s-au redus cheltuielile cu 100 de milioane de lei. Alo, domnule Einstein, ați transportat cu 40% mai puține mărfuri, e clar că și cheltuielile au scăzut. Este un calcul cinic, pentru că în transport, costurile se măsoară prin eficiența per tonă-kilometru. Dacă vrei să optimizezi o întreprindere de transport, trebuie să îi crești productivitatea. În cazul CFM, asta înseamnă creșterea volumului de marfă transportată, punct”, a punctat fostul director.

Tofilat avertizează că reducerea personalului poate afecta grav încrederea partenerilor și a clienților CFM, comparând situația cu prăbușirea acțiunilor Tesla:

„Când reduci personalul, îți tai singur baza productivă, pentru că încrederea expeditorilor de marfă în compania ta scade, la fel cum scad acțiunile lui Musk pe bursă”.

Fostul director nu a ezitat să ironizeze politicile actuale, sugerând că măsurile implementate nu sunt rezultatul unei analize economice serioase, ci mai degrabă o abordare superficială și periculoasă pentru viitorul transportului feroviar din Moldova.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII