Republica Moldova a început lucrările la o nouă linie electrică care să o elibereze de Moscova

09 Apr. 2024, 16:33
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Apr. 2024, 16:33 // Actual //  bani.md

Moldova a început marți lucrările la o nouă linie electrică care să lege Capitala Chișinău de România vecină, în timp statul urmărește o mai mare independență energetică față de Rusia.

Odată cu instalarea noii linii electrice, Moldova nu va mai depinde de o centrală electrică situată în regiunea separatistă a Transnistriei, unde staționează trupele rusești, notează AFP.

În satul Congaz din sud, au fost mobilizați muncitori și excavatoare, buldozere și macarale pentru a începe săparea fundațiilor pentru primii stâlpi ai noii linii electrice.

Până la sfârșitul anului 2025, Moldova dorește să instaleze toți cei 500 de stâlpi de înaltă tensiune și restul liniei electrice de 400 kV, care se va întinde pe 158 de kilometri (98 de mile) de la Chișinău la Vulcănești în Găgăuzia.

O conexiune de la Vulcănești la Isaccea peste graniță în România, membră a UE, este deja în vigoare.

În prezent, aproximativ 70 la sută din energia electrică consumată în Moldova provine din Transnistria, iar separatiștii susținuți de ruși au redus livrările către Chișinău în toamna anului 2021.

Actualul contract cu centrala electrică din Transnistria urmează să expire la sfârșitul anului 2024.

Președintele Maia Sandu a numit noua linie electrică de 27 de milioane de euro (29 de milioane de dolari) „unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură” de la obținerea independenței în 1991, eliberând țara să obțină electricitate „fără presiunea șantajului politic din afară”.

Chișinăul a aprobat în 2019 proiectul mult întârziat, care a primit finanțare de la Banca Mondială.

Guvernul continuă să încerce să finalizeze construcția chiar înainte de termenul limită de la sfârșitul anului 2025, potrivit unui înalt oficial al Ministerului Energiei, Constantin Boroșan.

Pe lângă 70% din energia electrică pe care Moldova o primește din Transnistria, restul provenea în mare parte din Ucraina.

Dar Kievul a oprit exporturile după atacurile rusești asupra infrastructurii sale energetice, declanșând o criză energetică în Moldova.

Astăzi, 20% din cererea de energie electrică este satisfăcută de producția internă.

Consumul a scăzut, de asemenea, pe măsură ce prețurile la energie electrică au crescut.

Din 2022, Moldova a cumpărat ocazional și energie electrică din România, dar conexiunile existente limitează cantitatea pe care o poate importa.

Moldova intenționează să mai aibă două linii de interconectare cu România pentru a realiza „integrarea deplină și completă în piața energetică europeană”, a declarat Borosan pentru AFP.

Țara de 2,6 milioane care se află între Ucraina și România a solicitat aderarea la Uniunea Europeană la scurt timp după ce Rusia a invadat Ucraina în 2022.

Actualele state membre au convenit în decembrie să înceapă discuțiile privind aderarea cu Ucraina și Moldova, una dintre cele mai sărace națiuni din Europa.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală