Ruptură misterioasă a unui cablu de internet între Suedia și Finlanda

03 Dec. 2024, 12:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Dec. 2024, 12:53 // Actual //  Ursu Victor

Autoritățile din Finlanda au demarat o investigație privind avarierea unui cablu de internet al companiei Global Connect, informează ziarul Helsingin Sanomat. „Autoritățile investighează incidentul împreună cu compania. Luăm foarte în serios situația”, a declarat ministrul transporturilor și comunicațiilor din Finlanda, Lulu Ranne, pe pagina sa de social media X.

Duminica trecută, Agenția Suedeză de Poștă și Telecomunicații a semnalat două avarii ale cablurilor pe teritoriul Finlandei: una în orașul Espoo și alta în comuna Vihti. Până în prezent, una dintre defecțiuni a fost remediată. Reprezentanții Global Connect au precizat că, din cauza acestei avarii, aproximativ 6.000 de gospodării din Finlanda au rămas fără internet, iar în ziua precedentă, 100 de clienți corporativi au întâmpinat probleme de conexiune. Problema nu a afectat utilizatorii din Suedia.

Ministrul pentru Apărarea Civilă al Suediei, Carl-Oscar Bolin, a menționat că poliția finlandeză suspectează că avarierea cablului ar fi fost intenționată. Global Connect a confirmat această informație, adăugând că necunoscuți au distrus integritatea cablului în două locuri diferite.

Acesta este deja al treilea incident de acest tip în Scandinavia în ultima lună. Pe 18 noiembrie, cablul C-Lion1, care leagă Finlanda de Germania în Marea Baltică, a fost avariat în apropierea gazoductului rus „Nord Stream”. Cu o zi înainte, a fost deteriorat un cablu de comunicații între Lituania și Suedia. Cablurile avariate se intersectează pe o porțiune de doar 10 metri pătrați. „Având în vedere că ambele au fost rupte, este clar că nu a fost vorba de o descărcare accidentală de ancoră de la o navă, ci probabil de un act mai serios”, a afirmat directorul tehnic al operatorului lituanian Telia, Andrius Šemeškavičius. Ministrul german al Apărării, Boris Pistorius, a sugerat că incidentul ar putea fi considerat o „diversiune”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 17:14
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 17:14 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Asociația „Agrocereale” critică răspunsul oferit de Î.S. „Calea Ferată din Moldova” (CFM), acuzând întreprinderea de lipsă de transparență, confuzii economice și „contabilitate creativă” care alimentează declinul sectorului feroviar. Organizația afirmă că, în locul unor soluții reale pentru revitalizarea transportului de marfă, CFM oferă justificări care maschează ineficiența și împing agricultura spre costuri tot mai mari.

Potrivit Asociației, CFM a refuzat să prezinte date exacte care vizează numărul de vagoane disponibile, volumele transportate în perioada septembrie–noiembrie și planul operațional pentru decembrie, invocând confidențialitatea comercială. „CFM este un monopol natural de stat, nu un operator privat. Lipsa acestor informații face imposibilă orice analiză profesionistă și distruge încrederea fermierilor și traderilor”, afirmă organizația.

Asociația denunță și modul în care CFM își justifică tariful actual de 0,72 MDL/t-km, considerat sub cost, și solicitarea de majorare până la aproximativ 0,91 MDL/t-km. „Aceasta este o eroare economică fundamentală. În industriile cu costuri fixe ridicate, doar creșterea volumelor reduce costul unitar. CFM face invers: mărește tarifele, pierde volume, apoi împarte costurile fixe la tot mai puține tone, generând artificial un cost unitar exagerat”, se arată în analiză.

Organizația susține că tariful invocat de CFM este umflat de includerea amortizării unor vagoane și locomotive vechi de 30–40 de ani, deja amortizate, precum și de ineficiența operațională – consum mare de motorină, rotație lentă a vagoanelor și parc tehnic depășit moral. „Nu poți vinde servicii lente, diesel, neelectrificate, la prețuri comparabile cu Germania, care operează cu logistică de vârf. Aici nu plătești performanța, ci ineficiența.”

Asociația avertizează că, în final, fermierii sunt cei care suportă costurile majorării tarifelor feroviare, deoarece traderii transferă automat aceste cheltuieli în scăderea prețului de achiziție la poarta fermei. În plus, dacă tarifele CFM rămân peste pragul de competitivitate, fluxurile de marfă vor migra ireversibil către transportul rutier, mult mai flexibil. „Odată pierduți clienții, CFM va rămâne cu șine goale și costuri fixe neschimbate, intrând într-un faliment operațional predictibil.”

În acest context, Asociația „Agrocereale” cere conducerii CFM să abandoneze actuala strategie și să adopte o abordare orientată spre dezvoltarea businessului: reducerea tarifelor pentru a readuce volumele pe calea ferată, eliminarea amortizării considerate fictive din structura de cost și publicarea imediată a datelor privind capacitatea de transport pentru luna decembrie.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII