Rusia în pragul disperării! Untul devine aur. Moscova cere ajutor Emiratelor Arabe Unite și Turciei

03 Nov. 2024, 12:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Nov. 2024, 12:49 // Actual //  Ursu Victor

Rusia a solicitat sprijin din partea „țării prietene” pentru a combate criza de pe piața untului, unde prețurile au crescut cu aproape 26% de la începutul anului. Autoritățile ruse au anunțat că pentru prima dată în istorie, Emiratele Arabe Unite au început să exporte unt în Rusia, conform unei declarații a serviciului de presă al Rosselchoznadzor, citată de Izvestia.

Din 18 octombrie, au fost importate 90 de tone de unt din Emiratele Arabe Unite, iar începând cu 27 octombrie, au început importurile și din Turcia. De asemenea, au avut loc negocieri pentru achiziții din India și Iran, au raportat surse din Ministerul Agriculturii.

Creșterea rapidă a prețurilor untului a început odată cu venirea toamnei, prețul crescând cu 5,07% în septembrie și cu 6,58% între 1 și 28 octombrie. Conform datelor de la Rosstat, acest salt de prețuri a fost cel mai mare înregistrat din octombrie 2007, când untul s-a scumpit cu 12,7% într-o lună. La sfârșitul lunii octombrie, creșterea anuală a prețului untului a ajuns la 25,7%, iar în supermarketurile din marile orașe, inclusiv Moscova, Sankt Petersburg și Ekaterinburg, au fost raportate numeroase cazuri de furturi.

Dmitri Leonov, vicepreședinte al „Rusprodsoyuz”, a explicat că criza pe piața untului a fost provocată de creșterea prețurilor la grăsimile importate, dificultățile întâmpinate de fabrici în operarea echipamentului importat și de deficitul de materie primă. De asemenea, lipsa personalului și creșterea ratei de politică monetară au contribuit la această situație. La sfârșitul lunii octombrie, mai multe mari fabrici au suspendat parțial sau complet producția de unt, inclusiv compania H&N (brandul „Prostokvashino”), „Milkom”, și diverse fabrici de lapte.

Pe 31 octombrie, vicepremierul Dmitri Patrușev a convocat o întâlnire urgentă pentru a discuta situația de pe piața untului, dând oficialilor un termen de două săptămâni pentru a stabiliza prețurile. Boris Cernîșov, vicepreședintele Dumei de Stat, a propus înghețarea prețurilor untului în rețelele de retail, care sunt acum monitorizate de FAS.

Autoritățile iau măsuri pentru a importa unt din străinătate, iar surse din Ministerul Agriculturii au menționat că se consideră posibilitatea de a scuti de taxe vamale untul importat din țări „prietene”, care nu fac parte din Uniunea Economică Eurasiatică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII