Rusia își consolidează livrările de gaze! Exporturile de metan către UE au crescut cu 9% în noiembrie

02 Dec. 2024, 17:10
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Dec. 2024, 17:10 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de gaze naturale prin conducte din Rusia către Europa au crescut în noiembrie cu aproape 9%, ajungând la 2,75 miliarde de metri cubi, conform datelor furnizate de Rețeaua Europeană a Operatorilor de Sisteme de Transport Gaze (ENTSOG) și Gazprom. Această creștere se datorează în principal fluxurilor mai mari pe cele două rute principale: TurkStream și coridorul ucrainean.

Conform ENTSOG, livrările prin TurkStream au fost, în medie, de 49,4 milioane de metri cubi pe zi, în comparație cu 42,7 milioane de metri cubi în noiembrie 2023. Astfel, volumul total transportat prin această rută a crescut cu 15,6%, atingând 1,48 miliarde de metri cubi în luna noiembrie. În același timp, fluxurile zilnice de gaze prin coridorul ucrainean au fost de 42,3 milioane de metri cubi, echivalentul a 1,27 miliarde de metri cubi pentru întreaga lună, cu 1,9% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut.

Pe ansamblul perioadei ianuarie-noiembrie 2024, exporturile totale de gaze rusești către țările europene au crescut cu aproape 15% față de 2023, atingând un volum de 29,3 miliarde de metri cubi. Experții estimează că, până la sfârșitul anului, exporturile totale de gaze către Uniunea Europeană și țările Balcanilor de Vest vor crește cu 25%, de la 24 miliarde la 30 miliarde de metri cubi.

Creșterea exporturilor este atribuită, în principal, unei baze scăzute de comparație din prima jumătate a anului 2023 și preocupării statelor europene de a-și asigura rezervele de gaze în eventualitatea opririi tranzitului prin Ucraina după 2024.

În prezent, gazele naturale din Rusia ajung în Europa prin două rute majore. Prima este reprezentată de TurkStream, care transportă gazul către Bulgaria, Serbia și mai departe către România, Grecia, Macedonia de Nord, Bosnia și Herțegovina, precum și Ungaria. A doua rută este coridorul ucrainean, prin care sunt alimentate Slovacia și regiunea transnistreană din Moldova. Din Slovacia, gazul ajunge ulterior în Austria și parțial în Italia. Ambele rute transportă anual volume similare, de aproximativ 14-15 miliarde de metri cubi fiecare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII