Săptămână cu turbulențe pe piața energiei. Prețurile petrolului și gazelor naturale urcă din nou

15 Oct. 2023, 07:41
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Oct. 2023, 07:41 // Actual //  bani.md

Prețurile globale ale energiei încheie săptămâna așa cum au început-o – urcând vertiginos, în condițiile în care un cocktail de riscuri la adresa aprovizionării a pus pe jar investitorii, transmite CNN Business.

Prețul țițeiului Brent, referința globală a petrolului, a crescut vineri cu peste 4%, ajungând să se tranzacționeze la aproape 90 de dolari pe baril. Cotația futures a țițeiului West Texas Intermediate, referința americană, a urcat cu 4,2%, la 86 de dolari pe baril.

Principalul factor determinant, potrivit lui Edward Moya, analist senior de piață la Oanda, este conflictul în desfășurare din Israel și temerile că acesta s-ar putea extinde în regiunea mai largă a Orientului Mijlociu, bogată în petrol.

“Piața petrolului este foarte sensibilă la evoluțiile legate de războiul dintre Israel și Hamas”, a declarat acesta pentru CNN. “Există temeri că, chiar dacă vedem că producția americană atinge niveluri record, am putea asista la un șoc major în ceea ce privește aprovizionarea în viitorul apropiat.”

Analiștii au declarat pentru CNN la începutul acestei săptămâni că războiul – declanșat de un atac mortal al militanților Hamas în weekend – i-a făcut pe investitori să fie atenți la o potențială escaladare care ar putea implica Iranul.

Israelul a acuzat de mult timp Iranul că se implică într-o formă de război prin procură, susținând grupuri – inclusiv Hamas – care au lansat atacuri împotriva sa. Teheranul a negat implicarea în atacurile din weekend.

Dar dacă apare o legătură clară cu Iranul, au declarat analiștii, nu poate fi exclusă o intervenție de vreun fel a Statelor Unite. Aceasta ar implica probabil o aplicare mai strictă a sancțiunilor existente privind exporturile de petrol ale Iranului.

Israelul a avertizat 1,1 milioane de persoane din Gaza, controlată de Hamas, să se deplaseze spre sud și a chemat 300.000 de rezerviști înaintea unei potențiale invazii terestre. Forțele de apărare israeliene au trimis, de asemenea, mai multe trupe la granița de nord a țării cu Libanul pentru a contracara orice potențial atac al militanților Hezbollah, o altă grupare susținută de Iran.”Este dificil de evaluat modul în care se va desfășura o escaladare.Cred că ceea ce determină cu adevărat temerile este un conflict direct cu Iranul, iar [aceste temeri] par să crească pe zi ce trece”, a declarat Moya.

Autoritățile investighează dacă deteriorarea unei părți a conductei care trece pe sub Marea Baltică a fost rezultatul unui sabotaj.

Rapoartele privind suspiciunile de sabotaj au ridicat întrebări cu privire la vulnerabilitatea infrastructurii critice a Europei, la puțin peste un an după ce o serie de explozii au forțat închiderea conductei vitale Nord Stream 1, care transporta gazele din Rusia către Germania.

“Acest lucru a creat în mod evident multă nervozitate și a sporit riscul geopolitic în cadrul pieței europene a gazelor”, a declarat Tomas Marzec-Manser, șeful departamentului de analiză a gazelor de la ICIS, pentru CNN.

Cu toate acestea, prețurile sunt cu mult sub nivelul lor din această perioadă a anului trecut, când au atins 156 de euro (165 de dolari) pe megawatt oră, în timp ce Europa abia ieșea dintr-o criză energetică declanșată de războiul Rusiei din Ucraina. Iar Marzec-Manser crede că iarna care va urma în Europa va fi nefavorabilă pentru piața gazelor.

Deși se așteaptă ca cererea să crească pe măsură ce vremea se răcește, a spus el, “în comparație cu ratele istorice, ne așteptăm ca consumul din sectorul rezidențial și industrial să rămână destul de redus”, deoarece prețurile la gaze rămân ridicate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
11 Dec. 2025, 12:03 // Actual //  Grîu Tatiana

Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, aflat în proprietatea statului, nu este scos la vânzare. Discuțiile apărute în spațiul public se referă exclusiv la Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), amplasat pe o suprafață de 55 de hectare, – zona liberă portuară administrată de operatorul privat Danube Logistics SRL, companie deținută în totalitate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), a precizat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmochescu.

Potrivit oficialului, în proprietatea Republicii Moldova rămâne și terenul pe care este amplasată infrastructura portuară.

„Portul de Stat nu va fi vândut. Nu există asemenea discuții și nu există asemenea planuri. Portul Internațional Liber Giurgiulești este administrat de BERD, care are libertatea de a purta negocieri comerciale cu alți potențiali investitori. Negocierile dintre BERD și Portul Constanța au loc în afara influenței statului, dar noi monitorizăm impactul economic, de securitate și de mediu”, a declarat ministrul.

El a precizat că Guvernul urmărește permanent evoluțiile pentru a asigura transparența procesului și pentru a proteja interesele strategice ale Republicii Moldova. În iulie 2025, Executivul a permis continuarea investițiilor în zona liberă portuară, cu obiectivul de a stimula dezvoltarea sectorului privat și de a moderniza infrastructura logistică.

Ministerul Economiei a confirmat anterior că discuțiile comerciale privind vânzarea PILG sunt în desfășurare, fără a oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Instituția a reiterat atunci că orice decizie referitoare la acest activ strategic va trebui să fie în beneficiul țării.

Portul Giurgiulești reprezintă singura ieșire maritimă a Republicii Moldova și un punct logistic crucial. În 2023, acesta a înregistrat un volum record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, inclusiv combustibili, cereale, uleiuri și materiale de construcție. Zona liberă funcționează și ca port satelit al Constanței, facilitând fluxuri constante de import și export.

BERD, devenită proprietar unic al Danube Logistics în 2021, urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să modernizeze operațiunile portuare. Directorul companiei, Mathias von Tucher, a anunțat investiții planificate în terminalele cerealiere și digitalizarea proceselor logistice.

Pe partea română, achiziția avansează lent. Administrația Porturilor Maritime Constanța nu a alocat încă fondurile necesare pentru preluarea Danube Logistics SRL. Fondul Proprietatea, acționar al companiei, confirmă că Ministerul Transporturilor a aprobat contractarea de servicii juridice pentru o posibilă majorare de capital de până la 99 milioane dolari și transmiterea unei oferte angajante, însă nu există o decizie finală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII